[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Gorkowska Fabryka Samochodów świętuje 25 lat seryjnej produkcji gamy GAZela. Cz.2

20 lipca 2019 roku minęło dokładnie 25 lat od premiery pierwszego seryjnego auta GAZel. Z biegiem lat Gorkowska Fabryka Samochodów wyprodukowało ponad 2 miliony tych pojazdów. Od początku sprzedaży do dnia dzisiejszego na rodzimym rynku są one niekwestionowanym liderem w swojej klasie tonażowej, zajmując w Rosji około 50% segmentu lekkich wersji dostawczych. Z biegiem czasu stały się też tak popularne, że nazwy „Gazela” w Rosji często używa się w odniesieniu do całej klasy lekkich wariantów dostawczych. Co więcej, w 2013 roku międzynarodowa agencja konsultingowa Interbrand uznała GAZel za jedną z najcenniejszych rosyjskich marek, wyceniając ją na 32,3 mld rubli. Dziś słynna marka otrzymała prefiks NEXT, ucieleśnia rodzinę środków transportu przygotowanych w oparciu o nowoczesne rozwiązania techniczne, oraz stała się najlepiej sprzedającym się samochodem użytkowym w swoim kraju macierzystym.

Warto tu wskazać, nawiązując do historii, że od czasu pierwszej „ciężarówki” GAZ-AA, której wytwarzanie rozpoczęto w 1932 roku, w ZSRR nie było samochodów o ładowności 1,5 tony. Pomimo faktu, że zapotrzebowanie na nie w gospodarce kraju pozostawało dość mocno odczuwalne, opieszałość i inercja radzieckiej gospodarki planowej przez prawie 60 lat nie pozwoliły na opracowanie zwrotnego i ekonomicznego wydania tej klasy. W rezultacie nawet niewielka ilość ładunków była przewożona ciężarówkami o średniej ładowności, co doprowadzało do wysokich kosztów transportu i paliwa. Niemniej pod koniec lat 80., wkrótce po rozpoczęciu restrukturyzacji i reorientacji na gospodarkę rynkową, zapotrzebowanie na małe ciężarówki stało się szczególnie widoczne. Instytucje państwowe i planistyczne ZSRR uznały kilka fabryk za przedsiębiorstwa podstawowe dla rozwoju takiej maszyny. Jednak tylko Gorkowska Fabryka Samochodów, dzięki ogromnemu potencjałowi produkcyjnemu i projektowemu, w tym trudnym dla państwa okresie była w stanie opanować produkcję nowego modelu.

W 1988 roku GAZ zaczął opracowywać własną wizję „ciężarówki”. Pierwsze trzy koncepcje i zestaw dokumentacji projektowej przygotowano w 1992 roku. Debiut linii przedprodukcyjnej „GAZelle” odbył się w sierpniu 1993 roku podczas II Moskiewskiego Międzynarodowego Salonu Samochodowego. Produkcję seryjną opanowano w rekordowym czasie: już 20 lipca 1994 roku pierwszy GAZel, oznaczony jako GAZ-3302, zjechała z linii montażowej zakładu.
Głównym twórcą GAZ-3302 był czołowy projektant ciężarówek, Vladimir Leonidovich Chetverikov (obecnie dyrektor generalny United Engineering Center GAZ Group), projekt auta opracowali Stanisław Witalijowicz Wołkow i Władimir Iwanowicz Fuzeev, udaną nazwę - „Gazela” - zasugerował Vladimir Nikitich Nosakov, natomiast zastępca głównego projektanta JSC „GAZ”. Yuri Vladimirovich Kudryavtsev, główny projektant GAZ, wniósł ogromny wkład w nadanie ostatecznego kształtu GAZelle.

REKLAMA

W momencie swojego debiutu praktyczne i tanie „Gazele” nie miały odpowiedników w Rosji i pozwoliły odnowić krajową flotę transportową podczas przejścia do gospodarki rynkowej. „Gazela” dała potężny impuls do rozwoju krajowych małych i średnich podmiotów, pozwoliła rozwiązać problem miejskiego ruchu pasażerskiego, odnowić parki taborowe instytucji medycznych. W dużych i średnich miastach, w miasteczkach i osadach wiejskich, na autostradach federalnych i drogach terenowych - w całej Rosji i krajach WNP, GAZel stał się uniwersalną maszyną dla biznesu, opieki zdrowotnej, służb użyteczności publicznej, miejskiego i lokalnego transportu pasażerskiego. Optymalna ładowność, równa 1500 kg, wyjątkowa zwrotność, mająca ogromne znaczenie w środowiskach miejskich, solidna konstrukcja ramy, możliwość różnorodnego rozmieszczenia kabin i instalacji ogromnej liczby zabudów, optymalna cena i szybki zwrot z inwestycji to zasadnicze elementy stojące za sukcesem tego wyrobu.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij