REKLAMA

Gorkowska Fabryka Samochodów świętuje 25 lat seryjnej produkcji gamy GAZela. Cz.2

20 lipca 2019 roku minęło dokładnie 25 lat od premiery pierwszego seryjnego auta GAZel. Z biegiem lat Gorkowska Fabryka Samochodów wyprodukowało ponad 2 miliony tych pojazdów. Od początku sprzedaży do dnia dzisiejszego na rodzimym rynku są one niekwestionowanym liderem w swojej klasie tonażowej, zajmując w Rosji około 50% segmentu lekkich wersji dostawczych. Z biegiem czasu stały się też tak popularne, że nazwy „Gazela” w Rosji często używa się w odniesieniu do całej klasy lekkich wariantów dostawczych. Co więcej, w 2013 roku międzynarodowa agencja konsultingowa Interbrand uznała GAZel za jedną z najcenniejszych rosyjskich marek, wyceniając ją na 32,3 mld rubli. Dziś słynna marka otrzymała prefiks NEXT, ucieleśnia rodzinę środków transportu przygotowanych w oparciu o nowoczesne rozwiązania techniczne, oraz stała się najlepiej sprzedającym się samochodem użytkowym w swoim kraju macierzystym.

Warto tu wskazać, nawiązując do historii, że od czasu pierwszej „ciężarówki” GAZ-AA, której wytwarzanie rozpoczęto w 1932 roku, w ZSRR nie było samochodów o ładowności 1,5 tony. Pomimo faktu, że zapotrzebowanie na nie w gospodarce kraju pozostawało dość mocno odczuwalne, opieszałość i inercja radzieckiej gospodarki planowej przez prawie 60 lat nie pozwoliły na opracowanie zwrotnego i ekonomicznego wydania tej klasy. W rezultacie nawet niewielka ilość ładunków była przewożona ciężarówkami o średniej ładowności, co doprowadzało do wysokich kosztów transportu i paliwa. Niemniej pod koniec lat 80., wkrótce po rozpoczęciu restrukturyzacji i reorientacji na gospodarkę rynkową, zapotrzebowanie na małe ciężarówki stało się szczególnie widoczne. Instytucje państwowe i planistyczne ZSRR uznały kilka fabryk za przedsiębiorstwa podstawowe dla rozwoju takiej maszyny. Jednak tylko Gorkowska Fabryka Samochodów, dzięki ogromnemu potencjałowi produkcyjnemu i projektowemu, w tym trudnym dla państwa okresie była w stanie opanować produkcję nowego modelu.

W 1988 roku GAZ zaczął opracowywać własną wizję „ciężarówki”. Pierwsze trzy koncepcje i zestaw dokumentacji projektowej przygotowano w 1992 roku. Debiut linii przedprodukcyjnej „GAZelle” odbył się w sierpniu 1993 roku podczas II Moskiewskiego Międzynarodowego Salonu Samochodowego. Produkcję seryjną opanowano w rekordowym czasie: już 20 lipca 1994 roku pierwszy GAZel, oznaczony jako GAZ-3302, zjechała z linii montażowej zakładu.
Głównym twórcą GAZ-3302 był czołowy projektant ciężarówek, Vladimir Leonidovich Chetverikov (obecnie dyrektor generalny United Engineering Center GAZ Group), projekt auta opracowali Stanisław Witalijowicz Wołkow i Władimir Iwanowicz Fuzeev, udaną nazwę - „Gazela” - zasugerował Vladimir Nikitich Nosakov, natomiast zastępca głównego projektanta JSC „GAZ”. Yuri Vladimirovich Kudryavtsev, główny projektant GAZ, wniósł ogromny wkład w nadanie ostatecznego kształtu GAZelle.

REKLAMA

W momencie swojego debiutu praktyczne i tanie „Gazele” nie miały odpowiedników w Rosji i pozwoliły odnowić krajową flotę transportową podczas przejścia do gospodarki rynkowej. „Gazela” dała potężny impuls do rozwoju krajowych małych i średnich podmiotów, pozwoliła rozwiązać problem miejskiego ruchu pasażerskiego, odnowić parki taborowe instytucji medycznych. W dużych i średnich miastach, w miasteczkach i osadach wiejskich, na autostradach federalnych i drogach terenowych - w całej Rosji i krajach WNP, GAZel stał się uniwersalną maszyną dla biznesu, opieki zdrowotnej, służb użyteczności publicznej, miejskiego i lokalnego transportu pasażerskiego. Optymalna ładowność, równa 1500 kg, wyjątkowa zwrotność, mająca ogromne znaczenie w środowiskach miejskich, solidna konstrukcja ramy, możliwość różnorodnego rozmieszczenia kabin i instalacji ogromnej liczby zabudów, optymalna cena i szybki zwrot z inwestycji to zasadnicze elementy stojące za sukcesem tego wyrobu.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA