REKLAMA

Gorkowska Fabryka Samochodów zaprezentowała przedprodukcyjne próbne egzemplarze elektrycznego auta GAZelle e-NN

Próbne przedprodukcyjne egzemplarze pierwszego rosyjskiego elektrycznego lekkiego pojazdu użytkowego GAZelle e-NN zostały zmontowane na linii w Gorkowskiej Fabryce Samochodów. Konstrukcja nowego modelu bazuje na jednej zunifikowanej platformie elektrycznej, której architektura pozwala na produkcję pełnej gamy lekkich aut dostawczych: podwozi z platformą, minibusów, odmian furgonowych oraz różnych opcji wyposażenia specjalnego. Trzy pojazdy z nowej rodziny zostały pokazane na konferencji „Cyfrowy przemysł przemysłowej Rosji”, która w dniach 23-25 września odbyła się na terenie „Nizhegorodskaya Yarmarka”.

Producent

Na konferencji „Digital Industry of Industrial Russia” Gorkowska Fabryka Samochodów ujawniła pierwsze przedprodukcyjne modele wydania elektrycznego GAZelle e-NN – były to reprezentatywny minibus, tzw. minibus wahadłowy oraz furgon. Wersje elektryczne są montowane na linii fabrycznej w ramach przygotowań do rozpoczęcia seryjnej produkcji tego premierowego wariantu. Ujednolicona platforma elektryczna, opracowana przez projektantów GAZ, umożliwia wytwarzanie pełnej palety lekkich użytkowych pojazdów elektrycznych: podwozi z platformą, minibusów, furgonów oraz różnych opcji wyposażenia specjalnego. Takie podejście pozwala elastycznie reagować na wymagania klientów dotyczące wytwarzania różnych modyfikacji wykonania elektrycznego przy minimalnym czasie i kosztach technologicznych rozwoju w produkcji.
Konstrukcja elektrycznego GAZelle e-NN łączy w sobie zunifikowane komponenty gamy modelowej najpopularniejszego rosyjskiego lekkiego auta dostawczego – GAZelle NEXT, takie jak podwozie, nadwozie, wnętrze, oraz oryginalne komponenty elektryczne, czyli akumulatory trakcyjne, silnik elektryczny, przetwornik napięcia, ładowarkę i inne elementy. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi 4600 kg, ładowność do 2500 kg (modyfikacje na pokładzie). Silnik elektryczny - synchroniczny z magnesami trwałymi, cechuje się mocą szczytową 100 kW i maksymalnym momentem obrotowym 310 Nm. Bazowa pojemność energetyczna akumulatorów to 48 kWh. Maksymalną prędkość określono na 100 km/h, a zasięg na jednym ładowaniu na 120 km. Na życzenie klienta zasięg da się zwiększyć do 200 km poprzez zainstalowanie dodatkowych akumulatorów. Zapewniona jest możliwość szybkiego naładowania do 80% pojemności w 30 minut.
Gleb Nikitin, gubernator regionu Niżny Nowogród, ocenia „Stopniowa elektryfikacja transportu to dziś jeden z głównych kierunków rozwoju światowej motoryzacji. Niezwykle ważne jest, aby Rosja znalazła się wśród uczestników tego procesu, opanowała technologie i kompetencje, które w najbliższych dziesięcioleciach będą determinować rozwój branży. Dobrze, że to właśnie region Niżny Nowogród dzięki pracy Grupy GAZ staje się jedną z wizytówek tego ruchu w naszym kraju”. Natomiast Vadim Sorokin, Prezes Grupy GAZ, dodaje „Przejście do produkcji seryjnej, do której się przygotowujemy, otworzy szerokie możliwości rozwoju pojazdów elektrycznych w oparciu o własne kompetencje projektowe i produkcyjne. Najważniejszym zadaniem stojącym obecnie nie tylko przed Grupą GAZ, ale i całym rosyjskim przemysłem maszynowym, jest zorganizowanie własnej produkcji kluczowych zespołów i podzespołów do transportu elektrycznego. Pozwoli to Rosji zapewnić niezależność technologiczną w obliczu globalnych zmian, rozwinąć własne kompetencje inżynieryjno-projektowe oraz pomoże zwiększyć konkurencyjność rosyjskich produktów na rynkach światowych”.
Sama Gorkowska Fabryka Samochodów (GAZ) należy do wiodących wytwórców pojazdów użytkowych w Rosji. Produkuje lekkie i średnie auta użytkowe dla małych i średnich przedsiębiorstw, różnych gałęzi przemysłu, zakładów użyteczności publicznej, przedsiębiorstw rolniczych, instytucji medycznych i szkolnych w Rosji i za granicą. Zajmuje wiodącą pozycję na rynku rosyjskim: przeszło 50% w segmencie lekkich aut dostawczych, około 70% w segmencie ciężarówek o średniej ładowności. Posiada szeroką sieć dealerską: ponad 220 centrów sprzedaży i 1650 autoryzowanych sklepów z częściami zamiennymi. Główne powstające modele to: GAZELA NEXT, GAZon NEXT, GAZELA BIZNES, Sobol BIZNES, Sadko NEXT. Zakład produkuje ponad 5000 rodzajów części składowych. Firma ma własne centrum inżynieryjne i działa w ponad 20 branżach high-tech. W montaż pojazdów GAZ zaangażowano 583 roboty przemysłowe, a poziom automatyzacji w kluczowych obszarach wynosi 85%. Siedziba podmiotu mieści się w Niżnym Nowogrodzie.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA