REKLAMA

Grupa GAZ wprowadza do produkcji nowy minibus

Grupa GAZ otrzymała rosyjską homologację typu pojazdu (OTTS) dla małego autobusu nowej generacji, nazwanego GAZelle City. Nie dostała jednak osobny dokument dla tego samochodu, lecz został on wpisany do jednego certyfikatu z innymi opcjami pasażerskimi GAZelle Next - konwencjonalnym autobusem ramowym – opartym na ramie i powstającym od 2014 roku oraz minibusem z całkowicie metalowym nadwoziem, wytwarzanym od 2015 roku. OTTS to dokument pozwalający na rozpoczęcie produkcji i sprzedaży pojazdu.

GAZelle City nosi kod fabryczny GAZ-A68R52 i jest również autobusem ramowym – tzn. opartym na klasycznej ramie podwozia typu ciężarówkowego. Niemniej jego główną cechę stanowi niski poziom podłogi, sprawiający, że wsiadanie i wysiadanie pasażerów staje się tak proste, jak to tylko możliwe. W szczególności powyższe dotyczy osób starszych, kobiet, dzieci i osób niepełnosprawnych. W przeciwieństwie bowiem do innych wydań pasażerskich GAZelle Next, nie różniących się rozwiązaniami w sferze ramy nośnej od wariantów cargo tej rodziny, GAZelle City otrzymał ramę podwozia o dobranym oryginalnym profilu, z zagłębiem w części środkowej – między osiami, co właśnie w rzeczywistości zapewnia niższy tu poziom podłogi i tym samym ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Do tego kluczowymi elementami nowego wyglądu są bardziej widoczny panel maski, kolejny zderzak dopasowany do koloru nadwozia, zupełnie nowe reflektory – większe i wyposażone w soczewki – oraz bardzo duże przeszklenie i pojedyncze drzwi wejściowe – dwuskrzydłowe, relatywnie szerokie, umieszczone między osiami.

Długość, szerokość i wysokość tego modelu wynoszą odpowiednio 6620, 2200 i 2720 mm, a rozstaw osi 3950 mm. Z OTTS wynika, że nowość będzie kompletowana tylko z turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym Cummins ISF/Huadong ISF o pojemności 2,8 l i mocy maksymalnej 150 KM. Tym samym standardowa dla innych GAZelle Next jednostka benzynowa UTZ Evotech nie będzie oferowana w tej wersji. Nie będą też w niej proponowane wydania Evotech na biopaliwa. Przy czym nadal za przeniesienie napędu odpowiada 5-biegowa, mechaniczna skrzynia przekładniowa, a napędzane są koła tylne. Poza tym ważnym wyróżnikiem projektu City są elementy pneumatyczne w tylnym zawieszeniu - uzupełniają one przednie resory piórowe, a tym samym znacznie zwiększają komfort odczuwany podczas jazdy tym autobusem.

REKLAMA

„GAZelle” City będzie dostępne w dwóch aranżacjach kompletacyjnych układu kabiny – z 22 i z 19 miejscami. W pierwszym przypadku występuje 17 miejsc siedzących oraz fotel kierowcy, w drugim 14 miejsc siedzących, platforma dla użytkownika wózka inwalidzkiego i fotel kierowcy. W obu są także miejsca stojące i poręcze sufitowe. W przestrzeni pasażerskiej pośrodku – naprzeciwko drzwi wejściowych wprowadzono jeszcze tzw. platformę akumulacyjną, z kolei dostęp dla osób z wózkami dziecięcymi i pasażerów o niskiej mobilności – oprócz szerokich dwuskrzydłowych drzwi – zdecydowanie ułatwia składana rampa.

Ciekawe, że autobus City natychmiast trafił do serii z nową stylistyką z obiecującego GAZelle NN, którego prototypy pokazano na wystawie Comtrans-2019.

Produkcja seryjna „City” jest już przygotowywana, ale cena nie została dotąd opublikowana. Prace nad wdrożeniem nowych odmian – pozycji produktowych w zakładzie GAZ przeprowadzono w czasie ferii zimowych 2019-2020.

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA