REKLAMA

Historia Irizara Cz.2

Irizar powstał w 1889 roku, a jego założycielem był przedsiębiorca baskijski posługujący się dialektem Gipuzkoan – José Antonio Irizar.

Między latami 1959-1960 Irizar nie tylko budował stale rosnącą liczbę nadwozi dla odmian międzymiastowych i turystycznych, ale i wyrobił pozycję na rynku wersji miejskich. Powiększył mianowicie swoją klientelę, przeprowadzając renowację oryginalnego angielskiego wariantu piętrowego (double-decker) dla San Sebastian Tramway Company. Natomiast w 1964 roku opracował model Unificado, a w 1967 roku wyprodukował Trigottos. W katalogu przedstawiono oba jako Dinam, aczkolwiek dopiero w 1969 roku zaprezentowany został jeden model, określony jako Dinam. W modelu tym cechy techniczne – wkład techniczny dominował – przeważał nad desingiem. Standardowe wykonania miały wentylację poprzez dachowe wywietrzniki oraz okna boczne z podnoszoną częścią dolną, podczas gdy najbardziej luksusową odmianę deluxe zaopatrzono w układ klimatyzacji jako wyposażenie pomocnicze – uzupełniające. W 1970 roku powstał pierwszy autokar na rodzimy rynek z klimatyzacją w standardzie. W ten sposób podmiot potwierdzał swoją odmienność jako wytwórca nadwozi luksusowych autobusów i autokarów. Ważność Dinam może potwierdzać fakt, że do 1971 roku sześciu głównych krajowych wytwórców nadwozi zbudowało swoje własne wersje tego typu, który przecież został skomercjalizowany zaledwie rok wcześniej, w 1970 roku. Do końca lat 60. Irizał stał się liderem w dostawach dla rodzimych przewoźników pasażerskich.

REKLAMA

Jeśli w latach 60. firma została jednym z najważniejszych krajowych wytwórców zabudów dla autokarów i pierwszym, który m.in. wprowadził klimatyzację w swoich autobusach jako standard, o tyle w latach 70. pokazała kilka następnych ciekawych modeli. Jednym z nich był Korosi, uhonorowany prestiżową nagrodą Gold Giralda (Złoty Wiatrowskaz, dzwonnica wieżowa – także nazwa dzwonnicy w Katedrze w Sevilli) za najlepszy hiszpański autokar w 1972 roku. Potem na rynku sukcesywnie pojawiały się kolejne premierowe modele – Urko i Urepel.

W tym czasie przedsiębiorstwo zaczęło także sporadyczną sprzedaż swoich wyrobów za granicą, tym samym rozpoczynając realizację strategii internacjonalizacji. Tym pierwszymi rynkami obcymi były Francja i Izrael.

Najważniejszym wydarzeniem w latach 80. było wprowadzenie w 1989 roku rewolucyjnej serii Century – Irizar Century, powiązane ze świętowaniem stulecia. Linia ta stanowiła wzorzec dla innowacji w tym sektorze oraz punkt odniesienia w obszarze wzornictwa i technologii dla ogółu rodzimych rywali – wytwórców nadwozi a nawet producentów europejskich. Pomimo kryzysu ekonomicznego, jaki miał miejsce w tym okresie, od momentu swojej komercjalizacji Century odniósł niezaprzeczalny sukces.

W 1994 roku Irizar zaczął wchodzić na inne rynki europejskie już w sposób bardziej zorganizowany: pierwotna współpraca ze Scanią UK ostatecznie uległa rozszerzeniu na wszystkie kraje Europy i pozwoliła, w powiązaniu ze Scanią, na wytwarzanie 1500 nadwozi autobusów i autokarów rocznie z przeznaczeniem na rynek europejski.

W 1995 roku nastąpiło przejście na wyższy poziom procesu internacjonalizacji w układzie fazowym wskutek wdrożenia strategii transferu technologii nadwozi. Pierwszy taki ambitny projekt zrealizowano w Chinach. W 1997 roku w Maroku powstał Irizar Maghreb, z kolei w 1998 roku uruchomiono fabrykę w Brazylii. Ponieważ dalsza ekspansja odbywała się właśnie w Ameryce Łacińskiej, w tym samym roku doszło do inauguracji fabryki Irizar Mexico w Meksyku. W ramach kontynuowania realizacji strategii ekspansji zagranicznej – internacjonalizacji, w 2001 roku zainaugurował działalność zakład w Indiach, natomiast trzy lata później nastąpiło wejście na rynek Południowej Afryki. Ponadto, oprócz samej strategii internacjonalizacji, równolegle przedsiębiorstwo realizowało strategię dywersyfikacji powiązanej – tzn. wchodziło do nowych dziedzin działalności, ale związanych z dziedziną podstawową. Wskutek tego w tym okresie w skład Grupy Irizar weszły m.in. Hispacold oraz Masats.

W czasie tych 14 lat mocnego ekonomicznego postępu, Irizar odnotował niezwykle silny wzrost w Ormaiztegi, budując aż 1500 nadwozi rocznie.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA