REKLAMA

Historia Irizara Cz.3

Irizar powstał w 1889 roku, a jego założycielem był przedsiębiorca baskijski posługujący się dialektem Gipuzkoan – José Antonio Irizar.

W 2001 roku na rynku pojawił się typ PB, jeszcze raz stając się wzorcem dla desingu w tym sektorze. Dowodem na jego uznanie było przyznanie mu prestiżowych nagród Coach of the Year w Hiszpanii oraz Coach of the Year w Europie.

REKLAMA

W 2009 roku rodzina pojazdów powiększyła się o nowo wprowadzony typ i4. Chociaż rok ten był także rokiem szczytu kryzysu, ale, dzięki przeprowadzonej strategicznej rewolucji, Irizarowi udało się wzmocnić swoją pozycję oraz urosnąć do nowego rekordowego poziomu. Przede wszystkim skoncentrował się na marce, podjął decyzję o przejściu z bycia jedynie wytwórcą nadwozi na podwoziach od obcych dostawców do bycia wytwórcą kompletnych, własnych integralnych autobusów oraz jeszcze mocniej pogłębił swoją przemysłową dywersyfikację i stopień zaawansowania technologicznego. W tym samym czasie nastąpiła też znaczna poprawa jakości i niezawodności jego wyrobów. Równocześnie wiele wysiłku wkładał w poprawę relacji z klientami, w tym z rynku międzynarodowego, poprzez lepsze zaadoptowanie i dostosowanie wszystkich produktów i usług do ich czasami specyficznych potrzeb. Powyższe poskutkowało wręcz nieprawdopodobnym wzrostem dostaw, zanotowanym na rynkach w Meksyku i Brazylii.

Co więcej, strategia polegająca na dywersyfikacji przemysłowej stała się jednym z kluczowych czynników we wzmacnianiu pozycji Grupy. W następstwie tej polityki zróżnicowania źródeł przychodu i dziedzin funkcjonowania, pomiędzy latami 2009 i 2013 do Grupy zostały przyłączone dotychczas niezależne firmy Jema Energy, Datik i Alconza. Funkcjonują one odpowiednio w sektorach zasilania i systemów elektronicznych – elektroniki energetycznej, rozwiązań ITS dla zarządzania transportem oraz wyposażenia dla elektrowni wiatrowych.

Podczas gdy pierwszy w pełni integralny autobus pojawił się w 2009 roku, dwa lata później – w 2011 roku na rynku była już dostępna pełna gama własnych autobusów integralnych z logo Irizar. W ten sposób chciano rozszerzyć zbyt konwencjonalnych autobusów, uzupełniając i dostarczając klientom na obsługiwanych rynkach międzynarodowych kompletne własne pojazdy. Dla przyszłości Grupy ważna była również inna decyzja podjęta w 2011 roku. Dotyczyła ona rozpoczęcia etapu wdrożenia strategii tzw. zrównoważonego rozwoju w miastach, wiążącej się z rozwojem i przygotowaniem pierwszego w historii podmiotu miejskiego autobusu w pełni – w 100% elektrycznego.

Kolejne kluczowe projekty realizowano w tej dekadzie. Creatio - Centrum Badań i Rozwoju Grupy Irizar – Irizar R&D zostało założone w 2012 roku, by wzmocnić stopień zaawansowania technologicznego Grupy w zakresie możliwości rozwojowych zarówno w odniesieniu do kompletnych autobusów pod własną marką, jak i nadwozi wykonywanych na podwoziach od renomowanych dostawców. Ponadto został wdrożony Program Szkoleń dla wynajętych wysoko wykwalifikowanych pracowników, który stopniowo – z czasem przybrał formę części centrum, w zależności od potrzeb.

W 2014 roku podmiot świętował 125-lecie swojego funkcjonowania. Na zorganizowaną z rozmachem uroczystość zaproszono gości z całego świata, w tym dystrybutorów, klientów, dziennikarzy oraz obecnych i byłych pracowników. W 2014 roku miały jeszcze miejsce dwa inne wydarzenia ważne w historii firmy. Pierwsze wiązało się z oddaniem nowych i nowoczesnych budynków w centrali w Ormaiztegi. Drugie dotyczyło publicznej prezentacji na targach w San Sebastian pierwszego w historii przedsiębiorstwa elektrycznego autobusu – typ i2e, opracowanego całkowicie w ramach Grupy.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA