[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.0

Historia silników Scania V8 widziana nieco inaczej Cz. 2

Gratulacje dla silnika Scania V8 za 50 lat emocji spotykających się z logiką. Oto kilka kamieni milowych i ludzie, dzięki którym silnik ten stał się prawdziwą legendą - niekwestionowanym Królem Szos.

Pierwszy model auta wyposażony w nowy silnik – LB140 – szybko zyskał uznanie w branży transportowej. Klienci docenili wygląd silnika dzięki pokrywom w kształcie litery V na poszczególnych głowicach cylindrów i byli zachwyceni wysoką mocą 350 KM w połączeniu
z krzywą momentu obrotowego, zachęcającą do korzystania z niskich prędkości obrotowych. Do tego dochodził oczywiście ten charakterystyczny dźwięk - huk, sukcesywnie stający się jedną z najbardziej cenionych zalet V8.
Ulf Wallin, były asystent głównego inżyniera w Scanii, obecnie Performance Object Leader, ocenia „Scania przygotowała bardzo solidny silnik, który może trwać bardzo długo, nawet
w wymagających zadaniach. Dzięki V8 udało nam się zaprezentować silnik, ze względu na swoje wysoką moc i zdolność do jazdy przy niskich obrotach, wykazujący dużą oszczędność paliwa. W przeciwieństwie do innych silników rzędowych o dużej mocy, V8 wpływał
na niewielkie zużycie osi, skrzyń biegów i pozostałych elementów układu napędowego”.
Scania wyprodukowała łącznie ponad 170 000 14-litrowych silników V8, co czyni je zdecydowanie najlepiej sprzedającym się silnikiem w segmencie wysokich mocy. Niemniej nie wszystko zawsze prezentowało się pozytywnie. Przyszłość silnika V8 była zagrożona
w późnych latach 80., ponieważ firma pracowała nad jedną z największych przebudów kabin do tej pory, która zaowocowała serią 4, wprowadzoną na rynek w 1995 roku. W tym przypadku dotychczasowy blok silnika w projekcie nie był już bowiem oczywistym wyborem. W związku
z tym inżynierowie Scanii zostali podzieleni na dwa obozy. Niektórzy faworyzowali ideę wbudowanego silnika „combi” o pojemności 6, 11 i 14 litrów, w pełni wykorzystującego modułowy system firmy. Ale inni podkreślali znaczenie V8 dla marki Scania. Jak ujął to jeden
z głównych inżynierów: „Nasz V8 przyczynia się również do sprzedaży naszych innych produktów”. Na szczęście ta ostatnia opinia wygrała.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij