[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Historia silników Scania V8 widziana nieco inaczej Cz.4

Gratulacje dla silnika Scania V8 za 50 lat emocji spotykających się z logiką. Oto kilka kamieni milowych i ludzie, dzięki którym silnik ten stał się prawdziwą legendą - niekwestionowanym Królem Szos.

Od połowy lat 90. kierownikiem projektu nowej platformy silnika D16 był Jonas Hofstedt, obecnie pełniący funkcję wiceprezesa działu badań i rozwoju przedsiębiorstwa. Mówił on „Na poziomie osobistym wciąż jest to szczyt mojej 35-letniej kariery w Scanii” i dziś dodaje „Jestem bardzo dumny z wyniku. 16-litrowa platforma Scania V8 odniosła sukces, do którego nie zbliżył się żaden inny konkurent. Od momentu premiery ma zasłużoną reputację w segmencie wysokiej wydajności i jest podstawą, na której zbudowano dzisiejszy ulepszony i wydajny silnik”.

Podstawowy zespół Hofstedta stanowił zgraną grupę zaledwie dziesięciu osób, odpowiedzialną za integrację wszystkich rodzajów wymagań: znalezienie dostawców, utworzenie nowej linii produkcyjnej, dopasowanie nowego projektu do podwozia i, co nie mniej ważne, opracowanie silnika mogącego pasować do wizerunku i niezawodności swojego poprzednika.

REKLAMA

Po komercjalizacji w 2000 roku 16-litrowego V8 kontynuowano prace nad jego rozwojem. W 2005 roku firma wprowadziła do swojej oferty najszerszą gamę silników, w tym typy V8 500, 560 i 620 KM w wykonaniach spełniających normy czystości spalin Euro 3, Euro 4 i Euro 5 oraz uzyskujące maksymalny moment obrotowy do 3000 Nm. Tutaj inżynierowie wykorzystywali technologie, aby dopasować wymagania środowiskowe w najbardziej efektywny sposób do wszystkich rodzajów transportu.

Przy tym, wraz z szybkim zbliżaniem się do przepisów Euro 6, Scania przeznaczyła ogromne zasoby na połączenie wszystkich swoich nowych technologii silnikowych, w tym recyrkulacji spalin, turbosprężarki o zmiennej geometrii, wysokociśnieniowego wtrysku paliwa common rail, selektywnej redukcji katalitycznej i filtra cząstek stałych. Do tego doszła własna technologia zarządzania silnikiem i układem wydechowym, teraz zintegrowana w jednym systemie. Ogół tych technologii wdrożono później w V8. W 2010 roku wszystkie te składowe połączono bowiem, gdyż koncern zrobił ważny krok rozwojowy z silnikiem 16-litrowym, zwiększając jego objętość skokową z 15,6 do 16,4 litra i stosując nowy, lżejszy, ale mocniejszy blok cylindrów wykonany z CGI (prasowane żelazo grafitowe). W 2012 roku doszła natomiast premierowa pompa płynu chłodzącego – pompa o zmiennym wydatku, opracowana przez Scanię we współpracy z jednym z jej dostawców. Jednocześnie pojawił się najmocniejszy wtedy na świecie silnik do ciężarówek: V8 o mocy maksymalnej 730 KM i maksymalnym momencie obrotowym 3500 Nm. Tak wraz z R730 narodziła się nowa legenda. Tym bardziej, że legendarna ciężarówka Svempa Bergendahla – „Chimera” dostała ten 16-litrowy silnik w wykonaniu o mocy ponad 2000 KM.
W następnych latach rozwój silników i kabin był nadal intensywny. Do czasu, gdy w 2013 roku Scania wprowadziła nowe ciężarówki Streamline, zaprezentowała również swoją drugą generację gamy Euro 6, w tym silniki V8 520, 580 i 730 KM. Zgodnie ze stale rosnącymi problemami środowiskowymi, kontynuowała też prace nad silnikami, które mogą być zasilane różnymi paliwami odnawialnymi. W rezultacie każda ciężarówka z jednostką V8 produkowana od 2015 roku może działać na biodiesel-HVO, do czego dochodzi jeszcze kilka alternatyw w postaci biodiesla-FAME.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij