REKLAMA

Hybrydowa ciężarówka dystrybucyjna Scanii umożliwia w Sztokholmie tzw. inteligentne dostawy w nocy Cz.1

Niedawno wprowadzona na rynek wersja hybrydowa typu plug-in z powodzeniem służy teraz do realizacji cichych, nocnych dostaw do zlokalizowanych w Sztokholmie restauracji McDonald's. W stolicy Szwecji – ze względu na ograniczenia emisji hałasu – dostawy w centrum miasta o tej porze są bowiem zwykle niedozwolone.

Producent
Fot. Producent

Na pojazdy klasy tonażowej ciężkiej z powodu hałasu w centrum Sztokholmu są zwykle nakładane ograniczenia do jazdy nocą. Zamiast tego zezwolenie na dostawy często zdarza się, gdy sklepy i restauracje przygotowują się do rozpoczęcia dnia pracy, czyli w trakcie godzin porannego szczytu. Dla zminimalizowania sytuacji, w której ciężarówki dostawcze utknęłyby w korku lub powodowały kolejne, Sztokholm rozszerzył więc swoje pilotażowe badania dotyczące dostaw z dnia na dzień. Próby te są prowadzone w ramach inicjatywy UE Civitas Eccentric na podstawie umowy o współpracy pomiędzy miastem Sztokholm, McDonald's i jego partnerem logistycznym HAVI, Królewskim Instytutem Technologii w Sztokholmie oraz Scanią. Sama inicjatywa UE Civitas Eccentric skupia się na innowacyjnych rozwiązaniach na rzecz zrównoważonej mobilności ludzi w podmiejskich dzielnicach miast oraz innowacyjnej bezemisyjnej logistyce towarów w centrach miast. Inicjatywa ta obejmuje Sztokholm, Madryt, Monachium, Ruse w Bułgarii i Turku w Finlandii. Miasta te demonstrują i testują potencjał zrównoważonego planowania i nowych technologii. Czyste pojazdy i paliwa są testowane, nowe przepisy i usługi są formułowane, a rozwiązania konsolidacyjne opracowywane w ścisłej współpracy z innymi miastami oraz sektorem badawczym i prywatnym. W odniesieniu do stolicy Szwecji przedsięwzięcie to odbywa się na podstawie projektu UE Eccentric Stockholm: Ekscentryczny Sztokholm.

REKLAMA

W ramach tych prób w sześciu restauracjach McDonald's w Sztokholmie uruchomiono pilotażowe badanie mające na celu przetestowanie dostaw nocnych z użyciem cichych pojazdów zasilanych elektrycznie – w tym przypadku przy użyciu hybrydowej ciężarówki Scanii obsługiwanej przez HAVI. Ponieważ także hybryda typu plug-in może cicho – w trybie w pełni elektrycznym pokonywać dystans do 10 kilometrów, dostawy mogą być realizowane niezwykle wydajnie w nocy na prawie pustych ulicach. Przy czym miasto Sztokholm zwolniło te próbne dostawy z zakazu nocnego. Tymczasem – jak wskazano – przy normalnych ograniczeniach większość dostaw detalicznych jest planowana na ranki przed rozpoczęciem działalności, a ciężarówki są konsekwentnie eksploatowane w godzinach szczytu. Generalnie konsorcjum odpowiedzialne za projekt zbada, jaką korzyść dla środowiska osiąga się wskutek eliminacji części ciężarówek z ruchu w godzinach szczytu, przy notowanej zawsze dobrej dostępności, bez stania na światłach, korków i konieczności uwzględniania poruszania się przez innych jadących oraz pieszych.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA