REKLAMA

Hybrydowa ciężarówka dystrybucyjna Scanii umożliwia w Sztokholmie tzw. inteligentne dostawy w nocy Cz.2

Niedawno wprowadzona na rynek wersja hybrydowa typu plug-in z powodzeniem służy teraz do realizacji cichych, nocnych dostaw do zlokalizowanych w Sztokholmie restauracji McDonald's. W stolicy Szwecji – ze względu na ograniczenia emisji hałasu – dostawy w centrum miasta o tej porze są bowiem zwykle niedozwolone.

Producent
Fot. Producent

Do sprawdzianu wybrano wariant napędzany kombinacją elektryczności i paliwa bez udziału paliw kopalnych w postaci rodzaju biodiesla o nazwie HVO – Hydrotreated Vegetable Oil, znacznie zmniejszającego emisję cząstek i dwutlenku węgla. W rezultacie podczas 22-kilometrowej trasy prowadzącej z magazynu HAVI do centrum Sztokholmu wykorzystując HVO auto redukuje emisję dwutlenku węgla nawet o 90%. Wjeżdżając do obszarów miejskich wrażliwych ekologicznie, takich jak centra, automatycznie przełącza się zaś na cichy i wolny od emisji napęd elektryczny, uruchamiany przez serwis – narzędzie programowe Scania Zone i wirtualne ogrodzenia lub geofence. Następuje zatem automatyczne dostosowanie rodzaju napędu w predefiniowanych strefach. Połączenie i korzystanie z usługi strefowej Scania Zone opiera się na założeniu, aby pomóc kierowcy i zmniejszyć zakłócenia w ruchu w centrach. Przekraczając w takim razie granice zdefiniowanej strefy, ciężarówka automatycznie dopasowuje się do istniejących przepisów, takich jak standardy emisji i przestrzeganie ograniczeń prędkości. Powyższe oznacza, że spełnia warunki jazdy na wcześniej określonym obszarze. Dla tych wirtualnych stref ruchu da się określić, który silnik będzie używany i dostosować prędkość jazdy do rzeczywistych ograniczeń prędkości, zapewniając doskonałe możliwości ograniczenia emisji, hałasu i innych zakłóceń w centrach miast.

REKLAMA

Jednocześnie akumulator jest ładowany zarówno przez hamowanie regeneracyjne - rekuperacyjne, pozwalające na zamianę energii kinetycznej na energię elektryczną, oraz ładowanie zewnętrzne – przez zewnętrzne źródła zasilania. W pierwszym przypadku – w uproszczeniu – ruch pojazdu zmienia się w energię elektryczną za każdym razem, gdy używane są hamulce. W drugim w pobliżu jednej z restauracji zainstalowano ładowarkę samochodową, aby zwiększyć stan naładowania akumulatorów podczas załadunku, rozładunku i przerw kierowców, zapewniając, że w centrum miasta nie wystąpi brak dostępu do elektryczności. Natomiast na dłuższych trasach między miastem a magazynem, z którego następuje wyjazd, auto może uruchomić silnik spalinowy na HVO.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA