REKLAMA

I-Cristal – w pełni elektryczny, autonomiczny minibus rodem z Francji

10 września 2018 roku grupa przemysłowa Lohr i Transdev, operator i globalny integrator codziennych mobilności, zaprezentowały i-Cristal, czyli nowy francuski autonomiczny pojazd elektryczny. Prezentacja odbyła się w zakładzie produkcyjnym, w którym będą montowane te auta.

Producent
Fot. Producent

Partnerstwo przemysłowe i technologiczne pomiędzy Transdev i Lohr pozwoliły na wykorzystanie wiedzy specjalistycznej obu tych francuskich firm, niezaprzeczalnie będących jednymi z liderów w swoich dziedzinach. Zbudowany na bazie Lohr Cristal Electric Shuttle, i-Cristal wykazuje pełną przewagę doświadczeń Transdev, jako operatora usług mobilności, do tworzenia nowych rodzajów transportu. To doświadczenie stanowi zapowiedź jutrzejszej wspólnej mobilności: wygodniejszej, dostępnej dla wszystkich i bez ograniczeń.
Oba podmioty wykorzystały tu tzw. technologię wywiadu pokładowego Transdev, znaną jako Transport Technology. Celem jest umożliwienie i-Cristal płynnego połączenia się z ruchem miejskim, przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa, przy maksymalnej prędkości 50 km/h.
Ten jednodrzwiowy pojazd o wysokości 2,62 m, długości 3,97 m i szerokości 1,87 m w układzie użytkowym to minibus o maksymalnej pojemności 16 pasażerów. Zaopatrzono go w system szybkiego ładowania, zapewniający pełne naładowanie w 90 minut i częściowe doładowanie w ciągu 30 minut. W sferze konstrukcyjno-koncepcyjnej jest on zaś wynikiem połączonej wiedzy Lohr i Transdev w zakresie koncepcji i eksploatacji pojazdów transportu publicznego, które są w pełni zgodne z ograniczeniami regulacyjnymi i rejestracyjnymi. Dlatego oferuje wygodniejszą wspólną mobilność – rozwiązanie dostępne dla wszystkich, wszędzie i za darmo bez ograniczeń.
W związku z tym cechuje się m.in. możliwościami łatwej i szybkiej adaptacji do różnych sytuacji związanych z mobilnością: występując w roli publicznego środka transportu funkcjonującego według rozkładu jazdy czy jeżdżąc w ramach przewozów na żądanie. W tym celu został zintegrowany z globalną siecią mobilności dla optymalnego doświadczenia pasażerów, a środowisko cyfrowe uwzględniano na pokładzie. W pojeździe wprowadzono m.in. system WiFi i USB oraz aplikację kliencką i zoptymalizowane informacje cyfrowe. Do tego doświadczenie partnerów w transporcie publicznym sprzyja łatwemu dostępowi. I-Cristal okazuje się więc odpowiedni dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej i użytkowników na wózkach inwalidzkich – ma elektrycznie sterowaną rampę wjazdową, niski poziom podłogi na całej długości oraz wydzielony obszar dla wózków inwalidzkich z oparciami. Komfortową jazdę zapewniono też stojącym pasażerów.

REKLAMA

I-Cristal może się jechać z prędkością roboczą 50 km/h, - 70 km/h i poruszać całkowicie autonomicznie w środowisku miejskim, w tym przejeżdżać przez ronda oraz bezpiecznie omijać przeszkody. W tym celu wyposażono go w różne technologie czujników, zapewniające widzenie 360°.
We Francji, w zimie, zrealizowano pierwsze publiczne testy pojazdu i-Cristal w Autonomicznym Systemie Transportu (ATS) Transdev w Paryżu Saclay, w ramach projektu EVAPS (Eco-mobilité par Véhicules Autonomes Paris-Saclay), oraz w Rouen w ramach projektu Rouen Normandy Autonomous Lab.
Tym samym, wprowadzając spersonalizowane, autonomiczne, połączone, elektryczne i ekologiczne pojazdy, grupa Lohr z i-Cristal oraz Transdev robią kolejny krok w kierunku rewolucji autonomicznej. Ta rewolucja dostrzeże – uwypukli nowe rozwiązania mobilne, które będą elastyczne, czyste oraz dostępne dla wszystkich i wszędzie. W efekcie takie autonomiczne pojazdy staną się centralnym elementem globalnej oferty transportu publicznego, a ich dalszy rozwój będzie następował na korzyść coraz większej liczby ludzi.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA