REKLAMA

IFRE Cz. 4

W dniach od 7 do 9 czerwca w Kielcach odbyły się II Międzynarodowe Targi Sprzętu i Wyposażenia Straży Pożarnej i Służb Ratowniczych IFRE-EXPO. Chociaż organizatorzy dwoili się i troili, by wyglądały one na dość wartościową imprezę, ale słabego uczestnictwa ze strony przynajmniej część z najważniejszych u nas w tej branży graczy ukryć się zwyczajnie nie dało. Zabrakło m.in. Magirusa – FIRE-MAX, Steo-Rosenbauera i STOLARCZYK Technologia Pożarnicza. Ci zaś, co przybyli, jak Szczęśniak PS, PS Bocar, WISS Wawrzaszek, Moto Truck Leszek Chmiel, Kamaz Polska przeważnie urządzili swoje ekspozycje w bardzo oszczędny sposób. Mimo tego nie zabrało na wystawie co najmniej kilkunastu ciekawych pojazdów. Oto najbardziej interesujące z nich.

Jarosław Brach
Fot. Jarosław Brach

Ciężki terenowy samochód ratowniczo-gaśniczo GCBA 5/32 na wysoce mobilnym podwoziu Kamaz 43118 6x6

Ciężki terenowy samochód ratowniczo-gaśniczo GCBA 5/32 na wysoce mobilnym podwoziu Kamaz 43118 6x6

Auto to cechuje powiązanie czterech zasadniczych cech: bardzo wysokiej dzielności terenowej – mobilności taktycznej, uśrednione małe naciski jednostkowe na każdą z osi do 7200-7500 kg, relatywnie duże zdolności bojowe oraz możliwość zabrania 6 strażaków. Źródło napędu stanowi silnik Cummins o mocy maksymalnej 226 kW/310 KM, współpracujący z mechaniczną skrzynią przekładniową ZF. Na wszystkich kołach założono wyłącznie pojedyncze ogumienie, z możliwością doprowadzenia centralnego układu pompowania kół (CTIS – CPK). Blokady mechanizmów różnicowych znajdują się między kołami i między osiami, a w pełni mechaniczne zawieszenie bazuje na resorach piórowych. W układzie hamulcowym zamontowano hamulce bębnowe oraz system ABS. Kabina składa się z dwóch części – przedniej krótkiej, dziennej, odchylanej, za pomocą tworzywowych relingów połączonej wizualnie z nadwoziem, gdzie w przedniej partii ulokowano drugi z modułów kabiny – wchodzący w skład zabudowy moduł załogowy. Ogólnie obie części mieszczą 6 osób z miejscami w układzie 1+1+4. Kabina ta ma m.in. wzmocniony, stalowy zderzak, trzy stopnie wejściowe, w tym dolny uchylny, oraz seryjną klimatyzację.

REKLAMA

Pochodząca z PS Bocar zabudowa w zakresie konstrukcji i poszycia w całości powstała z materiałów kompozytowych. Zaopatrzono ją w użytkowy dach w formie podestu roboczego, żaluzje aluminiowe z zamknięciem rurowym BARlock oraz oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne zrobione w technologii LED. Zbiorniki środków gaśniczych są dwa, oba z kompozytu: wody o pojemności aż 8000 l i środka o pojemności 800 l. Do tego dochodzi automatyczny zawór napełniania hydrantowego. W skład układu wodno-pianowego weszły: autopompa dwuzakresowa typ A 32/8 – 4/40 o wydajności 3700 l/min przy ciśnieniu 8 barów, dozownik środka pianotwórczego (3 i 6%), zwijane elektryczne i ręczne wysokociśnieniowe szybkie natarcie z wężem o długości 60 m z prądownicą wysokociśnieniową i z przedmuchem linii sprężonym powietrzem, działko wodno-pianowe typ DWP 32, układ utrzymywania stałego ciśnienia tłoczenia oraz zraszacze przednie, boczne i za tylną osią. Wyposażenie standardowe zawiera m.in.: generator sygnałów dźwiękowych BOS 200, sprzęt łączności radiowej, w tym radiostację przewoźną, niezależne ogrzewanie kabiny i przedziału autopompy, falę świetlną i kamerę cofania. Wśród pozycji wyposażenia opcjonalnego znalazły się natomiast m.in.: wyciągarka elektryczna, system piany sprężonej SPS 2400 oraz zamówiony przez danego odbiorcę sprzęt pożarniczy i ratowniczy.

Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy GCBA-8,2/32+4 na w pełni terenowym podwoziu Kamaz typ 43118 6x6 (B2131) ze specjalistycznym nadwoziem z PS Bocar charakteryzują masy i wymiary: masa własna podwozia bez zabudowy 8300 kg, masa własna 12400 kg, masa rzeczywista 19100 kg, dopuszczalna masa całkowita 22500 kg, wymiary zewnętrzne (dł.xszer.xwys.) 9263x2542x3225 mm, rozstaw osi 3690 mm, zwis przedni 1880 mm, zwis tylny 2400 mm, kąt natarcia 30°, kąt zejścia 25°, kąt rampowy 33° oraz prześwity – pod osią przednią 380 mm, pod osiami tylnymi 370 mm i poza osiami 400 mm.

W zakresie użytkowym pojazd w pierwszym rzędzie stanowi propozycję dla jednostek ochotniczych, zazwyczaj operujących na terenach wiejskich, leśnych, górzystych i górskich. Sprawdzi się głównie tam, gdzie wymagane są połączenie terenowej trakcji, względnie dużych samodzielnych zdolności bojowych oraz możliwości przewozu zastępu strażaków. Idealnie nada się zatem m.in. do gaszenia pożarów lasów, pastwisk, torfowisk, pól i zagród. Z powodzeniem może jeszcze, ze względu na relatywnie znaczne możliwości bojowe, uczestniczyć w gaszeniu mieszkań w miastach oraz obiektów przemysłowych. W efekcie to niezwykle uniwersalne i elastyczne narzędzie do różnorakich zastosowań ratowniczo-gaśniczych. Warto dodać, auto mieści się w starych garażach zamiast Starów 266, na następcę których jest promowane.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA