REKLAMA

IFRE Cz. 6.1

Bielska rodzinna firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne (SPS) stale poszerza i pogłębia ofertę w zakresie proponowanych przez siebie aut specjalnych, w tym tych przeznaczonych dla straży pożarnej. Jedną z takich najnowszych propozycji, potwierdzających te działania podmiotu, jest średni samochód ratowniczo-gaśniczy wodno-pianowy GBA 3/16, oparty na uterenowionym 2-osiowym podwoziu Renault z serii D16 4x4.

Jarosław Brach
Fot. Jarosław Brach

Ratowniczo-gaśnicze Renault D16 ze Szczęśniak Pojazdy Specjalne

Bielska rodzinna firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne (SPS) stale poszerza i pogłębia ofertę w zakresie proponowanych przez siebie aut specjalnych, w tym tych przeznaczonych dla straży pożarnej. Jedną z takich najnowszych propozycji, potwierdzających te działania podmiotu, jest średni samochód ratowniczo-gaśniczy wodno-pianowy GBA 3/16, oparty na uterenowionym 2-osiowym podwoziu Renault z serii D16 4x4.

REKLAMA

Sam wykorzystany tu nośnik to wyrób dobrze znany, od dawna dostępny na rynku. Ramę jego podwozia o tradycyjnym układzie drabinowym tworzą podłużnice i poprzeczki. Pojemność zbiornika paliwa określono na 150 litrów. Fabryczna kabina jednomodułowa, wydłużona, załogowa, czterodrzwiowa, mieści wewnątrz 6 osób w układzie miejsc 1+1+4. W skład jej wyposażenia weszły m.in. stolik dowódcy, wyprowadzenie instalacji zasilającej do ładowarek radiostacji i latarek, manualna klimatyzacja, w standardzie elektrycznie sterowane szyby w drzwiach przednich i tylnych oraz cztery mocowania na aparaty ochrony dróg oddechowych dla załogi siedzącej w tylnej części, z opcją w postaci możliwości mocowania aparatu dla dowódcy zarówno w fotelu, jak i za fotelem lub w zabudowie. Źródło napędu stanowi 6-cylindrowy, rzędowy, 7,7-litrowy silnik wysokoprężny z czterema zaworami na cylinder, rozrządem z tyłu i wysokociśnieniowym wtryskiem bezpośrednim common rail o maksymalnym ciśnieniu wtrysku 2000 barów. Zaopatrzono go w doładowanie turbosprężarką o zmiennej geometrii i układ chłodzenia międzystopniowego powietrza. Uzyskuje on moc maksymalną 210 kW/286 KM od 2100 obr/min i maksymalny moment obrotowy 1050 Nm w zakresie od 950 do 1600 obr/min. Spełnia też normę czystości spalin Euro 6 wskutek zastosowania kompaktowego układu oczyszczania, z siódmym wtryskiwaczem oraz katalizatorem, filtrem DPF i systemem selektywnej redukcji katalitycznej SCR. Układ taki gwarantuje trwałość jednostki napędowej przy niewielkich przebiegach rocznych. Ze względu na przeznaczenie ciężarówki nie występuje tu także ograniczenie momentu, jeżeli emisja spalin przekracza wartości określone w normie. Za przeniesienie napędu odpowiadają: jednotarczowe, suche sprzęgło, 6-biegowa (6 biegów do jazdy do przodu i bieg wsteczny), mechaniczna skrzynia przekładniowa ZF 6S1000 TO ze wspomaganiem zmiany przełożeń Servoshift, skrzynia rozdzielcza oraz stale napędzane mosty, z elektropneumatycznym sterowaniem przełożeniami i blokadami mechanizmów różnicowych, uzupełnionych o blokadę międzymostową. Na obu mostach założono opony szosowo-terenowe o rozmiarze 11R22,5, z przodu pojedyncze, z tyłu bliźniacze. Zawieszenie obu tych osi jest mechaniczne, z przodu i z tyłu oparte na wzmocnionych parabolicznych resorach piórowych, amortyzatorach oraz stabilizatorach – po jednym z przodu i z tyłu. W układzie kierowniczym zainstalowano przekładnię kierowniczą ze wspomaganiem hydraulicznym, zaś nachylenie kolumny kierowniczej da się regulować. W 24-voltowym układzie elektrycznym wprowadzono dwa akumulatory – 2x185 Ah oraz alternator 110 A, 2,64 kVA. Do tego dochodzi system zabezpieczający przed nadmiernym rozładowaniem się akumulatorów. W układzie hamulcowym wszystkie hamulce są tarczowe, a układ ten otrzymał funkcję elektronicznego sterowania produkcją powietrza przez APM i wkład osuszacza o zwiększonej trwałości. Poza tym hamulec ręczny jest sterowany pneumatycznie, z kolei działanie zasadniczego układu hamulcowego wspomaga bądź zastępuje zwalniacz – hamulec wydechowy o maksymalnej mocy hamowania 120 kW przy 2800 obr/min.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA