[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

IVECO Glider Cz.1

Ten studyjny pojazd został ujawniony przez koncern IVECO na targach IAA w 2010 roku.

IVECO traktowało Glidera jako swego rodzaju jeżdżące w teraźniejszości laboratorium przyszłości. Jest to bowiem nośnik pewnych i idei i rozwiązań, które zdaniem reprezentantów włoskiego koncernu cechować będą środki transportu za kilka, maksymalnie kilkanaście lat. Oczywiście przy pokazywaniu tej studyjnej nowości nie zabrakło elementów o klasycznym marketingowo-promocyjnym wydźwięku. Już sama nazwa pojazdu, przetłumaczona z języka angielskiego, brzmi szybowiec. Do tego dochodzą nawiązania do orła, gdyż zdaniem speców od tworzenia wizerunku Glider stanowi drogową kwintesencję i metamorfozę tego powietrznego drapieżnika, który najpierw się wznosi, potem pięknie i majestatycznie „płynie” w powietrzu wypatrując swoją ofiarę, a potem precyzyjnie i bezlitośnie ją atakuje. Wszystko to przy połączeniu wysokiej efektywności i minimalnego czy wręcz żadnego negatywnego wpływu na środowisko. I taki właśnie ma być Glider, konstrukcje oparty na Stralisie 2-osiowy ciągnik siodłowy do transportu na dalekich dystansach.

Projektując Glidera specjaliści z IVECO skupili się przede wszystkim na dwóch aspektach: efektywności pod względem spożytkowanej energii – efektywności energetycznej oraz stworzeniu odpowiednich warunków do pracy i wypoczynku. Osiągnięcie pierwszego z tych celów, czyli maksymalizacja efektywności energetycznej, stało się możliwe w wyniku połączenia ze sobą działań realizowanych stopniowo i jednocześnie kompleksowo w czterech krokach, tzn. wytwarzaniu energii na pokładzie, odzyskiwaniu energii, wyjątkowo efektywnej pod względem wykorzystywanej energii architekturze oraz redukcji oporów toczenia.

REKLAMA

W obszarze wytwarzania energii na pokładzie auto wyposażono w wysoce efektywne i w znacznym stopniu odkształcalne panele foto-galwaniczne. Panele te pokrywają powierzchnię około 2 m² w przedniej części dachu kabiny i w trakcie jazdy są stale oczyszczane w wyniku przepływu powietrza, przez co mogą się wykazać maksymalną efektywnością, produkując do 2 kW energii.

Poza produkcją nowej energii, energię dotychczas wytworzoną należy odzyskiwać. Służy temu m.in. znany z bolidów Formuły 1 system KERS (Kinetic Energy Recovery System), który jest w stanie odzyskiwać tyle energii, ile bywa zazwyczaj niezbędne do zasikania większości systemów pomocniczych, jak przykładowo klimatyzacja, kompresor, pompy, w Gliderze zasilanych za pomocą silników elektrycznych. W efekcie KERS przyczynia się do znacznego zmniejszenia zapotrzebowania na paliwo, dochodzącego nawet do 5%.

Inny przykład na odzyskiwanie energii to odzyskiwanie energii cieplnej, normalnie w dużym stopniu traconej w chłodnicy oraz w układzie wydechowym. Dlatego w koncepcie IVECO ciepło gazów wydechowych zostaje zamienione w energię elektryczną dzięki specjalnemu systemowi termo-dynamicznemu, opartemu na cyklu Rankina, a będącemu – w uproszczeniu – odmianą kompaktowej i efektywnej maszyny parowej. W rozwiązaniu zaproponowanym przez koncern wymienniki ciepła usytuowano w układzie wydechowym tuż za układem kontroli emisji substancji szkodliwych. Wymienniki te służą do sprężania wykorzystywanej w układzie cieczy organicznej, spełniającej swoją rolę także przy niskich temperaturach otoczenia. Ciepło, które nie zostaje zamienione w energię, jest rozpraszane dzięki płaskim wymiennikom ciepła, pracującym na bocznych owiewkach. Jednocześnie zawór obejściowy pozwala wyłączyć układ w czasie największego zapotrzebowania na moc. Generalnie, jak podaje IVECO, system odzyskiwania energii cieplnej w trakcie jazdy po autostradzie pozwala zredukować zapotrzebowanie na paliwo o nawet 10%. Oprócz tego nadmiar energii elektrycznej, nie wykorzystywanej w danym momencie przez systemy pomocnicze, jest gromadzony w specjalnej jednostce, określonej jako Pomocnicza Jednostka Energii (Auxiliary Energy Unit), która może być spożytkowana, jako źródło energii, podczas postoju samochodu.

Kolejne dwa elementy w obszarze zagwarantowania maksymalnej sprawności energetycznej to architektura pojazdu o wyjątkowo wysokiej efektywności oraz ograniczone opory toczenia. W przypadku architektury postawiono na systemy cechujące się niskim zapotrzebowaniem na energię, w tym „elektryczny” układ klimatyzacji z oszczędzającą energię funkcją kontroli mikroklimatu, nowej generacji system ogrzewania oraz oświetlenie z zewnątrz i wewnątrz oparte wyłącznie na diodach LED. Natomiast w przypadku redukcji oporu powietrza zdecydowano się na:

  • dopracowanie kształtów ciężarówki pod względem aerodynamicznym. Dlatego chociaż pod względem konstrukcyjnym Glider bazuje na Stralisie, wyróżniają go bardziej smukłe kształty, w tym bardziej obła ściana przednia z zaokrąglonym środkowym panelem, całkowicie przebudowanym zderzakiem i pochyloną oraz szybą płynnie przechodzącą w czołową ścianę nadbudówki, ograniczona liczba przetłoczeń z boków, w tym całkowicie inaczej, klinowato poprowadzona dolna linia szyb, oraz inny kształt bocznych, pełnych, zachodzących na górę i tworzących podest za kabiną osłon. Inne są również tylne nadkola oraz tylny panel;
  • nowy, pokładowy system zarządzania energią cieplną (tzw. inteligentne chłodzenie) oraz płaskie wymienniki ciepła, pozwalające na aktywne zarządzanie wymianą ciepła poprzez tzw. aktywne żaluzje i redukcję oporu powietrza tak bardzo, jak to jest tylko możliwe;
  • innowacyjne siodło, pozwalające nie tylko na automatyczne podczepienie naczepy, ale i w większości przypadków, kiedy pojazd się porusza, zmniejszające odległość między ciągnikiem oraz naczepą i w efekcie minimalizujące turbulencje i opór powietrza;
  • ogumienie o niskim oporze toczenia, podłączone do Automatycznego Systemu Pompowania Kół (Automatic Tyre Inflation System) i kontrolowane przez ten system, w następstwie czego istnieje sposobność dostosowywania wartości ciśnienia do chwilowych potrzeb.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij