REKLAMA

IVECO IAA - 2018 Cz.4

IVECO zaprezentowało też swoje rozwiązania oparte na gazie ziemnym w segmencie regionalnego i długodystansowego przewozu ładunków oraz odmiany zaprojektowane pod kątem realizacji dostaw w centrach miast i w porze nocnej. Na stoisku w wydaniu CNG - NP pojawiły się m.in. dwa średniotonażowe Eurocargo, promowane jako „Ulubieniec miast" oraz nagrodzone tytułem „Samochód ciężarowy roku 2016". Obydwa modele już teraz, z rocznym wyprzedzeniem, spełniają wymagania normy emisji spalin Euro 6 Step D.

Bartosz Wojtowski
Fot. Bartosz Wojtowski

Jeden z wystawianych egzemplarzy występował jako trójstronna wywrotka, drugi jako zamiatarka uliczna z zabudową przygotowaną przez firmę Johnston – centrum kompetencji Bucher Municipal Group specjalizujące się w tego typu adaptacjach ciężarówek. Niska emisja zanieczyszczeń i hałasu pozwala eksploatować takie Eurocargo w wykonaniu NP nawet w strefach ograniczonego ruchu w centach miast, co stanowi kluczową zaletę przy wykonywaniu dostaw do zlokalizowanych tam wielu odbiorców.

Z tej dwójki na większą uwagę zasługuje zamiatarka uliczna. Powstała ona w kooperacji pomiędzy IVECO a Johnston Sweepers. Ponieważ reprezentuje poziom zrównoważonego rozwoju poprzez zastosowanie niedieslowskiego podwozia zero-Diesel – Diesel free CNG, pochodzącego z gazowej linii Eurocargo NP, zapewnia niemal zerową emisję cząstek stałych. Dokładnie w propozycji tej nowa zamiatarka VS651 CNG, opracowana przez Johnston i przeznaczona specjalnie dla podwozi ciężarówek, bazuje na Eurocargo Natural Power z 210-konnym silnikiem CNG (Compressed Natural Gas). Co jest tu zatem niezmiernie ważne, zamiatarkę tę napędza wyłącznie układ zasilany CNG. System ten łączy bowiem jeden silnik CNG pojazdu z hydrostatycznym układem przenoszenia napędu przygotowanym przez Johnston. W efekcie do napędu urządzeń zabudowy nie jest wymagany żaden silnik wysokoprężny, co skutkuje wręcz dramatyczną redukcją emisji hałasu i zanieczyszczeń w porównaniu z tradycyjnymi zamiatarkami ulicznymi posadowionymi na podwoziach ciężarówek. Do tego trzy zbiorniki gazu zamontowano jeden nad drugim na specjalnym stelażu za krótką, dzienną kabiną kierowcy. Zbiorniki te cechują się łączną pojemnością 420 litrów CNG, pozwalających na zapewnienie zasięgu wystarczającego dla jednej pełnej zmiany sprzątającej.

REKLAMA

Ta premierowa propozycja stanowi rozwiązanie problemu często spotykanego w sektorze transportowym, gdy ekologicznie czysta ciężarówka zostaje zaopatrzona w nadwozie z dodatkowym silnikiem, którego zastosowanie podlega mniejszej liczbie regulacji środowiskowych lub wręcz nie podlega im wcale.

Jednymi z pierwszych władz lokalnych, jakie zdecydowały się na nabycie najnowszej samochodowej zamiatarki ulicznej Johnston VS651, jest brytyjski urząd miasta Leeds. Podjął on decyzję o wprowadzeniu do swojej floty taboru tego rodzaju jako część miejskiej inicjatywy czystego powietrza (Clean Air Initiative), zmierzającej do tego, by do 2020 roku w swoim parku mieć wszystkie pojazdy zasilane CNG lub innymi paliwami alternatywnymi. Poza tym Urbaser we Francji zamówiło 26 nowych maszyn CNG do sprzątania Paryża, w odpowiedzi na całkowity zakaz w 2019 roku wjazdu przez pojazdy z silnikami wysokoprężnymi, wyprodukowane przed 2005 rokiem oraz całkowity zakaz wjazdu przez takie pojazdy, jaki wejdzie w życie w 2024 roku. Jak dotychczas zamówienie to należy do największych na takie zamiatarki i odzwierciedla dążenie do redukcji emisji substancji szkodliwych przez miasta na całym świecie.

Sam Johnston Sweepers wytwarza zamiatarki uliczne w swoim zakładzie w Dorking, Surrey od ponad 75 lat i teraz pozostaje jednym ze światowych liderów na rynku sprzętu tego rodzaju. Eksportuje ponad 70% powstających zamiatarek, które trafiają do przeszło 80 krajów.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA