REKLAMA

IVECO - IAA 2018 Cz. 5

Klientów obsługujących dłuższe dystanse w centrum miast oraz dostawy nocne może zainteresować 26-tonowy Stralis NP 400 jako 3-osiowe podwozie z zabudową chłodniczą Frappa i po raz pierwszy agregatem Carrier Supra w technologii CNG. Powstał on w ramach współpracy pomiędzy IVECO a koncernem Carrier Transicold. Jest to pierwszy wariant z zasilaniem agregatu chłodniczego w technologii Carrier Supra CNG.

Jarosław Brach
Fot. Jarosław Brach

Po raz pierwszy mianowicie w samochodzie z nadwoziem-chłodnią – do przewozów w kontrolowanych temperaturach – w porównaniu z dotychczas standardową propozycją dwa silniki diesla (jeden w aucie, drugi w nadwoziu do zasilania tzw. grupy chłodniczej – kompresora agregatu chłodniczego) zastąpiono dwoma najnowocześniejszymi stechiometrycznymi silnikami zasilanymi gazem ziemnym, z trójdrożnym katalizatorem. Ta przełomowa technologia z dwoma silnikami gazowymi oznacza 100% gazu do zasilania oraz 0% oleju napędowego. W efekcie pojazd charakteryzuje się ultra niską emisją NO2 (-90% w porównaniu do diesla) i cząstek stałych (-99% w porównaniu do diesla), niską emisją CO2, nawet o 95% niższą w sytuacji wdrożenia biometanu, oraz niską emisją hałasu, potwierdzoną atestem Piek. To rozwiązanie, posiadające certyfikat UN ECE R110, wykazuje bowiem tę zaletę, że działa znacznie ciszej – Stralis NP otrzymał Piek Quiet Truck dla wartości hałasu 71 dB (A), podczas gdy grupa chłodząca Supra CNG certyfikat Piek, przy emisji hałasu poniżej 60 dB (A). Niskie poziomy emisji substancji szkodliwych i hałasu są kluczowymi zaletami w przypadku nocnych dostaw do supermarketów w centrum miast. Kolejną istotną zaletą jest niski całkowity koszt eksploatacji (TCO), przy oszczędności do 40% w zakresie paliwa w porównaniu z ekwiwalentem oleju napędowego. Poza tym samo tankowanie zalicza się do prostych, z jednym, łatwo dostępnym punktem tankowania. Co więcej, niezależne działanie grupy chłodzenia oznacza, że silnik ciężarówki nie musi pracować, aby wytworzyć energię dla jednostki chłodzącej. I rzeczywiście, doprowadzanie paliwa do silnika Carrier Transicold agregatu chłodniczego Supra CNG odbywa się z dedykowanych, seryjnie fabrycznie zainstalowanych na podwoziu zbiorników CNG. Te własne przypisane zbiorniki CNG - od 1 do 4 – są niezbędne, aby skutecznie wykonywać wszystkie profile misji - zawsze, gdy wymagany okazuje się przewóz ładunków w kontrolowanej temperaturze. Ponadto zestaw trzech zbiorników CNG Stralisa zapewnia mu zasięg do 1000 km. Ten ostatni element oznacza, że jedno tankowanie wystarcza na 2-3 zmiany kierowców podczas wykorzystania w klasycznej miejskiej dystrybucji. W rezultacie Carrier Transicold pomaga usprawnić transport i wysyłkę ładunków w kontrolowanej temperaturze, dopasowując do wymagań i widoczności całego logistycznego łańcucha chłodniczego kompletną linię sprzętu oraz usług dla transportu w takich warunkach. W segmencie modeli przeznaczonych na dalekie trasy IVECO jest pionierem dzięki modelowi Stralis NP, w 2016 roku ujawnionemu w kompletacji z silnikiem 400-konnym, rok później 460-konnym. Tym samym była to pierwsza na rynku ciężarówka napędzana gazem ziemnym, zaprojektowana specjalnie do pokonywania długich dystansów. Wśród siedmiu zaprezentowanych Stralisów znalazły się zarówno podwozia, jak i ciągniki siodłowe oraz wyjątkowy Stralis X-Way Natural Power z elektryczną betonomieszarką CIFA. Nie zabrakło też najnowszej propozycji w ofercie marki, czyli Stralisa NP460, w grudniu 2016 roku w Wielkiej Brytanii nagrodzonego tytułem „Samochodu ciężarowego o niskiej emisji związków węgla roku". To pierwszy model ciężarówki klasy tonażowej ciężkiej zasilanej gazem ziemnym, oferowany ze zautomatyzowaną przekładnią najnowszej generacji i występujący w pełnej gamie wersji przystosowanych do wszystkich rodzajów zadań transportowych. Za najciekawszą z tych wersji, pokazaną na targach, trzeba uznać nowatorską, zaprojektowaną pierwszy raz na świecie, hybrydową systemu hybrid plug-in betonomieszarkę elektryczno-gazowa (CNG) CIFA Energya, zaprojektowaną we współpracy IVECO i CIFA dla dostawcy betonu VICAT. Samochód powstały na gazowym podwoziu Stralisa X-WAY Natural Power CNG może przewozić 8 m³ betonu praktycznie bez emisji CO2, cząstek stałych i hałasu. CIFA Energya napędza silnik elektryczny, gdyż w odróżnieniu od najbardziej popularnych rozwiązań z hydrostatycznym napędem bębna, w betonomieszarce tej zastosowano hybrydowy układ napędowy z przekładnią elektryczną. Zainstalowany tu silnik elektryczny może być zasilany z baterii litowo-jonowej ładowanej w czasie jazdy przez generator napędzany z przystawki odbioru mocy silnika auta lub na postoju po podłączeniu do sieci elektrycznej. Betonomieszarka ma także system KERS (Kinetic Energy Recovery System), pozwalający na odzysk energii hamowania pojazdu i jej gromadzenie w baterii wykorzystywanej do napędu nadwozia. Taka koncepcja napędu betonomieszarki pozwala zaoszczędzić nawet do 30% paliwa oraz zmniejsza emisję spalin poprzez bezemisyjny załadunek i rozładunek betonu z wykorzystaniem silnika elektrycznego. Dzięki temu ciężarówka może bezproblemowo pracować w pomieszczeniach zamkniętych, takich jak budynki czy tunele. Dodatkowo o około 10 dB zmniejsza się emisja hałasu. Ładowanie baterii ze specjalnej ładowarki o mocy 75 kW oferowanej przez CIFA trwa 18 minut. Możliwe jest też ładowanie ze zwykłego trójfazowego gniazdka 400 V. W takim przypadku trwa ono 4 godziny. Tę bardzo ciekawą zabudowę posadowiono na specjalnie w tym celu przygotowanym 4-osiowym (8x2/6) podwoziu Stralis, cechującym się jedną z najniższych w segmencie mas własnych, przekładających się na jak najwyższą ładowność. Podwozie to z fabryki wyjechało jak wydanie 6×2, z dwiema pierwszymi pchanymi osiami skrętnymi. Następnie włoska firma S.T System Truck dodała do tego czwartą oś wleczoną, z hydraulicznym układem skrętu. Podniosło to do 33000 kg dopuszczalną masę całkowitą, ale auto nie przestało być bardzo zwrotne. Ostatecznie cechuje się bowiem osiami w układzie 1+3, spośród których pierwsza, druga i czwarta są skrętne – czwarta przeciwbieżnie w stosunku do dwóch przednich kierowanych. Ta wyjątkowo zwrotna konfiguracja napędu idealnie sprawdza się w obsłudze miejskich placów budowy, pomagając chronić jakość życia w mieście i zdrowie jego mieszkańców. Do napędu mogą tu służyć gazowe silniki z linii Cursor: Cursor 8 o pojemności skokowej 7,8 l, mocy maksymalnej 330 KM i maksymalnym momencie obrotowym 1300 Nm lub Cursor 9 o pojemności 8,7 litra, mocy maksymalnej 294 kW/400 KM i maksymalnym momencie obrotowym 1700 Nm. Mogą być one zasilane gazem ziemnym w postaci skroplonej (LNG) lub sprężonej (CNG) bądź bioCNG. Paliwo gazowe w postaci sprężonej przechowuje się łącznie w 8 zbiornikach – po cztery na obu podłużnicach ramy. Ich sumaryczna pojemność równa 640 l. Podczas IAA na swoim stanowisku IVECO zorganizowało oficjalną uroczystość w celu przekazania pięciu pierwszych elektrycznych betonomieszarek Stralis X-WAY NP przedstawicielom wiodącego europejskiego operatora logistycznego – Transports Perrenot. Sama Cifa powstała 90 lat temu, a poprzez swoją międzynarodową sieć dystrybucji do tej pory sprzedała ponad 60000 betonomieszarek i pomp do betonu na podwoziach ciężarówek. Pozostałymi gazowymi modelami z rodziny Stralis – z gazowej serii Stralis NP były: pierwsze podwozie LNG z 460-konnym silnikiem – Stralis 460 NP – pod nadwozia wymienne, zaopatrzone w ramę SDG/Spier i przeznaczone dla floty na wynajem firmy Fraikin, pierwszy 3-osiowy ciągnik siodłowy LNG – Stralis NP 6x2 LNG o zasięgu – autonomii paliwowej 750 km, ciągnik Stralis NP LNG 4x2 o zasięgu – autonomii paliwowej 1600 km oraz ciągnik low-deck – z niskim siodłem – Stralis NP LNG o zasięgu – autonomii paliwowej 1150 km.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA