REKLAMA

IVECO T-Way następca Trakkera/EuroTrakkera wchodzi na rynek

Rynkowa historia rodziny Euro i jej bezpośrednich spadkobierców w klasie tonażowej ciężkiej powoli dobiega końca. Pomijając średniotonażowe EuroCargo wszystko zaczęło się w 1992 roku, gdy zadebiutowała linia EuroTech, obejmująca odmiany szosowe z silnikami wówczas o średnim poziomie mocy. W 1993 roku dołączyły zaś dwie kolejne ciężkie serie – flagowa EuroStar, zastępującą model TurboStar, oraz specjalizowana i specjalistyczna EuroTrakker.

IVECO T-Way Producent

Całą gamę Euro, projektowaną od drugiej połowy lat 80. ubiegłego stulecia, przygotowano pod kątem wymagań, jakie IVECO przewidywało wówczas dla środków transportu tych klas i do takich przeznaczeń, z jednoczesnym wzięciem pod uwagę optymalizacji w wielopłaszczyznowo rozpatrywanej sferze kosztowej. Dlatego wyroby te wyróżniały:

REKLAMA
  • zdecydowanie poszerzona i pogłębiona modularyzacja, co było doskonale widać m.in. w obszarze kabin, opartych na tych samych bazowych komponentach, oraz w zakresie układu napędowego;
  • możliwość sprostania przyszłym spodziewanym coraz surowszym normom czystości spalin, jak Euro 2 i Euro 3;
  • poprawa jakości;
  • w układzie marketingowo-promocyjnym mocne zwrócenie uwagi na kwestie jednoczącej się Europy – przekształcania Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (EWG) w Unię Europejską i w związku z tym – wskutek zachodzących procesów liberalizacji, deregulacji i prywatyzacji – zwiększania ruchu towarowego, zarówno w poszczególnych układach krajowych jak i na poziomie międzynarodowym.

W lutym 2002 roku EuroStar został Stralisem. Z czasem koncern zaprzestał też używania przedrostka Euro dla EuroTrakker oraz zrezygnował z wydzielenia rodziny EuroTech. W klasie tonażowej ciężkiej pozostały więc tylko dwa główne typoszeregi – szosowy Stralis oraz specjalizowany i specjalistyczny Trakker, oba budowane wyłącznie w Hiszpanii po likwidacji linii montażowej w zakładach w niemieckim Ulm. Przy tym – z ważniejszych nowinek – w Stralisach w latach 2016-2017 doszły mocne silniki gazowe (400 KM/1700 Nm i 460 KM/2000 Nm) oraz wydzielono paletę szosowo-lekkoterenową X-Way – Stralis X-Way.

Taka sytuacja utrzymała się do 2019 roku, gdy na początku lipca w Madrycie odbyła się pierwsza publiczna prezentacja flagowego szosowego typu S-Way. Pierwotnie pokazano go z kabinami długimi i wysokimi – sypialnymi, ale wkrótce uzupełniły je także kabiny krótkie, dzienne, niższe i niżej osadzone. Takie warianty w pierwszym rzędzie są dedykowane dla wykonujących zadania na krótszych trasach i w klasycznym ruchu dystrybucyjno-komunalnym. Natomiast w dniu 28 kwietnia na scenę, w trakcie wirtualnego pokazu wynikającego nadal z trudnej sytuacji pandemicznej, wkroczył T-Way, będący sukcesorem Trakkera. Tym samym po niemal 30 latach – dokładnie 28 – ostatni z modeli klasy tonażowej ciężkiej, korzeniami sięgający jeszcze do lat 90. właśnie definitywnie przechodzi do historii.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA