IVECO i Nikola podpisują wstępne porozumienie z władzami portu w Hamburgu dotyczące bezemisyjnych ciężarówek akumulatorowych klasy 8

Z okazji otwarcia zakładu produkcyjnego joint-venture Nikola IVECO Europe w Ulm w Niemczech, strony ogłosiły porozumienie o współpracy w zakresie testowania, a następnie – w 2022 roku wdrażania w porcie w Hamburgu ciężkich pojazdów elektrycznych i infrastruktury ładowania.

Nikola Producent

W dniu 15 września podczas inauguracji w Ulm w Niemczech zakładu produkcyjnego typu joint-venture jego właściciele – IVECO, marka pojazdów użytkowych CNH Industrial, oraz Nikola Corporation podpisały protokół ustaleń z hamburskim zarządem portu AöR (HPA). Umowa ta określa wspólny zamiar partnerstwa stron do realizacji w dwóch fazach przedsięwzięcia, obejmującego wprowadzenie z dostawą do portu w 2022 roku do 25 samochodów akumulatorowo-elektrycznych Nikola Tre (BEV). Pierwsza faza zawiera testowanie tych aut w porcie pod kątem operacji transportowych i logistycznych wraz z wysokowydajnymi rozwiązaniami ładowania. Bardziej definitywna druga faza partnerstwa projektowego przewiduje zaś pełną integrację pojazdów BEV z operacjami portowymi oraz instalację infrastruktury ładowania i wsparcie serwisowe na miejscu, w tym ze strony głównych dostawców.

REKLAMA

Pojazdy przewidziane do prób w tych dwóch fazach to amerykańska wersja Nikola Tre ze specjalnymi zezwoleniami na eksploatację w porcie. Jens Meier, dyrektor naczelny Zarządu Portu w Hamburgu, powiedział „Hamburg dąży do tego, aby stać się bardziej przyjaznym dla klimatu w kontekście długoterminowej strategii UE, której celem jest osiągnięcie do 2050 roku neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. Port koncentruje się na tym, aby stać się pierwszym inicjatorem stosowania innowacji technicznych jako przypadków pilotażowych. Aby osiągnąć nasze cele widzimy doskonałe dopasowanie między naszymi wymaganiami a ciężarówkami, które są obecnie budowane w Ulm”. Michael Westhagemann – senator ds. gospodarki i innowacji w Hamburgu - potwierdza „Hamburg jest gotowy do wyznaczania nowych standardów i stania się miastem przyjaznym dla klimatu. Współpraca z Nikolą, producentem pojazdów ciężarowych do bezemisyjnego, akumulatorowego transportu elektrycznego, stanowi ważny kamień milowy. W porcie w Hamburgu chcemy współpracować i rozpocząć bezprecedensowy projekt pilotażowy z Nikolą i IVECO oraz partnerami z sektora logistyki portowej. Dla mnie to Porozumienie pomiędzy Nikolą i HPA jest pierwszym, ale decydującym krokiem w uczynieniu portu w Hamburgu pilotażem dla innowacyjnych i alternatywnych układów napędowych. Z punktu widzenia Wolnego i Hanzeatyckiego Miasta Hamburga oczekuję dobrej i owocnej współpracy”. Mark Russell – dyrektor generalny Nikola, stwierdził „Nikola pochwala cele zrównoważonego rozwoju portu w Hamburgu i jest dumna, że przy tym projekcie może z nimi współgrać. Nikola pracuje również nad podobnym programem w Stanach Zjednoczonych. Tego rodzaju przełomowe umowy nadal wzmacniają globalną zmianę, którą obserwujemy, w kierunku nowej przyszłości o zerowej emisji”. Natomiast Gerrit Marx, prezes ds. pojazdów użytkowych i specjalistycznych w CNH Industrial, ocenił „Największy port morski w Niemczech pod względem objętości to dla nas idealne miejsce, aby zademonstrować osiągi i konkurencyjność Nikola Tre. Z niecierpliwością czekamy na wstępne wyniki w fazie pierwszej, by się dowiedzieć, jak najlepiej pomóc Zarządowi Portu w Hamburgu w osiągnięciu ich celów energetycznych”.

Opracowana jako wysokowydajne, bezemisyjne rozwiązanie do transportu długodystansowego, Nikola Tre bazuje na platformie ciężarówki IVECO S-WAY. Ma zapożyczoną z niej kabinę oraz elektryczną oś napędową zaprojektowaną i wyprodukowaną przez FPT Industrial. Otrzyma też zaawansowaną technologię ogniw elektrycznych i paliwowych Nikola, wraz z kluczowymi komponentami dostarczonymi przez firmę Bosch.

W tym roku planowane jest rozpoczęcie małoseryjnej produkcji. W perspektywie średnioterminowej z linii montażowej w Ulm co roku ma zjeżdżać 3000 ciężarówek. Pierwsze tego typu auta o zasięgu do 560 kilometrów są początkowo przeznaczone dla klientów w USA, gdyż nie spełniają jeszcze wymogów unijnych ze względu na długość i promień skrętu. Przy tym pierwotnie w tym roku Nikola chciała dostarczyć klientom od 50 do 100 pojazdów i wygenerować przychód ze sprzedaży o wartości od 15 do 30 milionów USD. Na początku sierpnia przynoszący straty producent obniżył swoje plany z powrotem do 25-50 sztuk i przedziału przychodów od zera do 7,5 miliona USD. Zarząd uzasadnił to brakiem półprzewodników ze względu na globalny niedobór chipów.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA