[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

IVECO na targach TRANSEXPO

O tym, że włoski koncern od dawna mocno stawia na gaz, jako na paliwo pod wieloma względami będące jednym z najlepszych zamienników produktów powstałych na bazie przerobu ropy naftowej, wiadomo od dawna. Można się o tym było przekonać także podczas kieleckiej imprezy, gdzie podmiot promował m.in. - znany wcześniej z targów IAA – wariant gazowy pochodzący z serii Crossway.

Fot. Jarosław Brach

Crossway należy do kategorii combi – są to wersje m.in. niskowejściowe, równie dobrze mogące pełnić zadania w obsłudze linii miejskich, w tym bardziej obciążonych, jak i podmiejskich oraz lokalnych. W wydaniu gazowym ten model niskowejściowy nosi nazwę Natural Power – NP, którą IVECO przyporządkowuje wszystkim swoim odmianom gazowym. Konstrukcyjnie opiera się na typie 12-metrowym, wskutek czego jego pełna nazwa brzmi Crossway Low Entry 12 m Natural Power. Źródło napędu stanowi silnik Cursor 9 NP – 6-cylindrowy, rzędowy, o pojemności 8,7 litra,zamontowany podłużnie z tyłu – na tylnym zwisie i przygotowany do zasilania CNG. Oprócz kwestii ekologicznych podstawowa zaleta tej jednostki polega na tym, iż jej parametry w pełni odpowiadają parametrom tradycyjnego, wysokoprężnego odpowiednika – moc maksymalna wynosi bowiem 265 kW/360 KM przy 2200 obr/min, maksymalny moment obrotowy 1650 Nm przy 1200 obr/min. Ponieważ jest to autobus niskowejściowy, o większej wysokości niż niskopodłogowy, butle z gazem – zbiorniki CNG – idealnie wkomponowano w dach nad niskopodłogowym modułem przednim – w przybliżeniu znajdują się one na wysokości pomiędzy końcem drzwi przednich a początkiem środkowych. Butle te wyróżniają się pojemnością 1260 litrów, a tankowanie CNG – NGV I NGV 2 – odbywa się po prawej stronie. Za przeniesienie napędu odpowiadają automatyczne skrzynie przekładniowe – w standardzie Voith 864.6, w opcji ZF. Tylny most napędowy to hipoidalny most o pojedynczej redukcji i przełożeniu standardowym i=4,63, zaopatrzony w zestaw „wyciszonych kół zębatych”, dla redukcji poziomu emitowanego hałasu. Oś przednia to natomiast oś niezależnie zawieszona. Zawieszenie obu tych osi – z układem samopoziomowania i funkcją przyklęku prawej strony – jest w pełni pneumatyczne – z przodu zawiera dwie poduszki powietrzne, dwa amortyzatory i jeden czujnik poziomowania, z tyłu cztery poduszki powietrzne, cztery amortyzatory, jeden drążek stabilizatora i dwa czujniki poziomowania. Rozmiar ogumienia równa się 275/70R22,5.

Poza samą zmianą jednostki napędowej i koniecznością instalacji gazowego układu magazynowania i zasilania, pozostałe kluczowe wyróżniki budowy Crossway Low Entry 12 m Natural Power są zbieżne z tymi dla tradycyjnego, wysokoprężnego modelu. Struktura nośna otrzymała zabezpieczenie antykorozyjne w procesie kataforezy. Podłogę pokryto wykładziną antypoślizogową PCV, pokrycie ścian bocznych i sufitu oraz ścianę oddzielającą przedział kierowcy od przestrzeni pasażerskiej zrobiono z laminowanych paneli. W skład układu elektrycznego wchodzą: dwa akumulatory 12 V – 225 Ah, dwa alternatory 80+140 A, przednie reflektory halogenowe i światła przeciwmgłowe oraz oświetlenie LED – przednie i tylne kierunkowskazy, tylne światła pozycyjne, tylne światła STOP, światła boczne i obrysowe. Szyby w oknach są przyciemniane, z kolei za ogrzewanie przedziału pasażerskiego odpowiadają cztery nagrzewnice. W dwuobwodowym, pneumatycznym układzie hamulcowym, z systemem EBS dla kompletacji miejskiej i systemami EBS i ESP dla kompletacji liniowej, występują system ABS i hamulce tarczowe obu osi. Działanie układu hamulcowego wspomagają bądź zastępują dekompresyjny hamulec silnikowy oraz hydrauliczny retarder.

REKLAMA

Ponieważ ostateczna kompletacja autobusu zawsze bywa dobierana pod kątem wymagań konkretnego odbiorcy, do bardzo długich zalicza się lista dostępnego wyposażenia opcyjnego. Znalazły się na niej m.in.: przygotowanie do mocowania uchwytów na narty i tylnego zaczepu holowniczego, elektryczna rampa dla wjazdu przez osobę niepełnosprawną zastępująca seryjną rampę odchylaną ręcznie, przednie światła ksenonowe, światła z funkcją doświetlania zakrętów zintegrowane ze światłami przeciwmgłowymi, wzmocnione alternatory 2x140A, światła ostrzegawcze przy otwieraniu drzwi, czujniki cofania, kamera cofania, złącza 24 i 12 V na tablicy rozdzielczej, połączenie FMS, podwójne szyby we wszystkich oknach – bocznych, kierowcy, drzwi - dla pakietu do klimatu arktycznego, klimatyzacja dachowa z funkcją lub bez funkcji ogrzewania, elektryczne odmrażanie szyby przedniej, wzmocniona izolacja paneli przedniego i tylnego, paneli bocznych i dachu, siedzenie kierowcy z funkcją ogrzewania, schowek kierowcy z funkcją zamykania, lodówka kierowcy, klimatyzacja stanowiska pracy kierowcy, alkomat, elektrycznie sterowana przednia osłona przeciwsłoneczna, wzmocnione amortyzatory w zawieszeniu, funkcja podnoszenia/opuszczania całego zawieszenia, układ ESP dla wydania miejskiego, złącze do tankowania gazu NGV 2 za przednim zderzakiem.

Ze względu na przynależność pojazdu do klasy kombi, możliwe są również ostateczne wykonanie miejskie i podmiejskie. Miejskie ma zazwyczaj układ drzwi – dwuskrzydłowe o szerokości 1200 mm z przodu i w środku, jednoskrzydłowe z tyłu bądź jedynie dwuskrzydłowe o szerokości 1200 mm z przodu i w środku. Natomiast liniowe – podmiejskie wyróżniają jednoskrzydłowe drzwi na przednim zwisie oraz dwuskrzydłowe między osiami. Pojemność robocza wynosi generalnie do 100 pasażerów – przy czym odmiana miejska przy trójce drzwi ma 31 miejsc siedzących lub przy dwójce drzwi 35 miejsc siedzących i 1 miejsce dla wózka inwalidzkiego, z kolei podmiejska 45 miejsc siedzących.

Gazowy Crossway Low Entry 12 m Natural Power charakteryzują następujące masy i wymiary: długość 12050 mm, szerokość 2550 mm, wysokość – z albo bez klimatyzatora – 3205 mm, zwis przedni 2725 mm, zwis tylny 3295 mm, wysokość podłogi z przodu/w środku – 320/330 mm, promień zawracania – między krawężnikami/ścianami – 8870/10720 mm, kąty natarcia i zejścia – po 7º, dopuszczalna maksymalna masa całkowita – uzależniona od przepisów lokalnych – 17900 kg dla wydania liniowego i 19500 kg dla wydania miejskiego, dopuszczalne maksymalne obciążenia osi przód/tył – 6300+11600 kg dla wydania liniowego oraz 7200+12500 kg dla wydania miejskiego.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij