Innowacyjna współpraca z wiodącymi start-upami Cz.2

W ramach Combient Foundry Scania pracuje nad trzema nowymi projektami wdrożeniowymi, aby uzyskać istotne informacje i przyspieszyć przejście jej klientów na ścieżce do elektryfikacji.

Scania Producent

Technologie Scanii i Spark EV

Kwestia „lęku o zasięg” bywa powszechnie uznawana za przeszkodę w osiągnięciu przez system transportowy pełnej elektryfikacji. Nie ma wciąż infrastruktury ładowania ani wystarczającej pojemności akumulatora, aby pojazdy elektryczne (BEV) bez problemów mogły być eksploatowane na długich dystansach – co jest szczególnie niepokojące dla klientów Scanii z branży transportowej. W związku z tym podmiot współdziała z brytyjskim start-upem Spark EV Technology, który opracował model uczenia maszynowego do przewidywania zużycia energii i zasięgu. Może dokładnie obliczyć, ile energii pojazd zużyje na pokonanie określonej trasy lub jak daleko pojazd może przebyć w dowolnym kierunku, w zależności od okoliczności. Richard Welford, dyrektor handlowy Spark EV Technology, ocenia „Dokładność zasięgu, specyfikacja pojazdu i skuteczna strategia ładowania mogą mieć znaczący wpływ na komercyjną opłacalność przejścia na flotę pojazdów typu BEV. Wykorzystujemy uczenie maszynowe, aby dostarczać niezbędne informacje kierowcom i operatorom flot”. Natomiast Erik Bråvander dodaje „To wyrafinowany model, uwzględniający wiele różnych punktów danych i perspektyw. Takich jak zachowanie pojazdu i kierowcy, warunki ruchu, topografia trasy oraz wpływ pogody”.

REKLAMA

Scania i Autofleet

Izraelska firma Autofleet pomaga flotom o dużym obciążeniu, takim jak floty dostawcze i logistyczne, floty taksówek i usługi wspólnego przejazdu, optymalizować wykorzystanie swoich pojazdów. W sferze elektryfikacji platforma Autofleet jest wykorzystywana przez floty do planowania przejścia na pojazdy elektryczne oraz optymalizacji tras i ładowania taboru w operacjach w czasie rzeczywistym. Erik Bråvander wyjaśnia „W ramach tego projektu Autofleet ma dostęp do historycznych, rzeczywistych danych z floty silników spalinowych klienta Scanii, a korzystając z platformy Autofleet, jesteśmy w stanie zrozumieć wpływ elektryfikacji tych ciężkich pojazdów na eksploatację i podejmować oparte na danych decyzje dotyczące optymalnego planu elektryfikacji floty”. Cel Scanii polega tu na tym, aby pomóc klientom zobaczyć, które pojazdy i trasy mogą być zelektryfikowane oraz jakie są zalety korzystania z pojazdu Scania BEV. Kobi Eisenberg, dyrektor generalny i współzałożyciel Autofleet, wskazuje „Cieszymy się, że w tym projekcie możemy współpracować ze Scanią, wykorzystując platformę optymalizacji Autofleet, symulator planowania floty oraz doświadczenie naszego zespołu, tym razem w kontekście flot pojazdów ciężkich i ich drogi do elektryfikacji”.

Scania i ev.energy

Przedsięwzięcie polega na świadczeniu usług inteligentnego ładowania pojazdów elektrycznych we współpracy z producentami OEM, wytwórcami ładowarek oraz przedsiębiorstwami energetycznymi. W ramach tego projektu ich zespół zajmujący się modelowaniem danych analizuje optymalizację rozmieszczenia infrastruktury ładowania jak i samego ładowania, zarówno pod względem stacji ładowania, jak i publicznych urządzeń do ładowania. Bråvander podkreśla „ev.energy ma również dostęp do tych samych danych klientów, ale jego model analizuje wzorce jazdy i stara się pomóc firmie Scania w ustaleniu, gdzie najlepiej zainstalować nowy sprzęt do ładowania i przeprowadzać ładowanie w najmądrzejszy możliwy sposób". William Goldsmith, szef działu Grid & Data Services w ev.energy, dodaje zaś „Cieszymy się, że możemy wspierać firmę Scania i jej klientów w przejściu na elektryfikację. Zastosowanie naszej ugruntowanej wiedzy w zakresie krajowego ładowania pojazdów elektrycznych we flotach komercyjnych to ekscytująca okazja”.

Katalizator zrównoważonego transportu

Erik Bråvander wskazuje „Combient Foundry pomaga skrócić czas wprowadzania na rynek nowych innowacji i umożliwia firmom współpracę, aby pomóc naszym klientom w kształtowaniu ich strategii elektryfikacji. Ostatecznie może to być katalizatorem transformacji, którą Scania i branża transportowa muszą dokonać, aby osiągnąć zrównoważony system transportu”.

REKLAMA