Interschutz 2022: Rosenbauer prezentuje pierwszy elektryczny AT

Niezawodna i sprawdzona technologia AT na w pełni elektrycznym podwoziu seryjnym. Przedłużacz zasięgu zapewnia zgodną z normami pracę pompy. Koncepcja nadwozia otwarta na podwoziu elektrycznym różnych producentów.

Rosenbauer Producent

Wysokiej jakości technologia, wielokrotnie sprawdzona - tak słynie Rosenbauer AT w świecie pożarniczym. Flagowy pojazd miejski, dotychczas napędzany konwencjonalnie, w przyszłości będzie również dostępny na podwoziach z napędem elektrycznym.

REKLAMA

Na targach Interschutz zaprezentowano pierwszy przedseryjny pojazd oparty na HLF 20. Planowany start sprzedaży tego AT electric to koniec 2022 roku. Pojazd wystawowy zbudowano na podwoziu Volvo Trucks. Szwedzki podmiot rozpoczął seryjną produkcję podwozi elektrycznych w 2019 roku i dostarcza już dwa produkty w postaci FL Electric, na którym Rosenbauer już wdrożył wariant ze sprzętem dla logistyki, oraz FE Electric, które posłużyło w elektrycznym AT. Rosenbauer stał się więc pierwszym wytwórcą nadwozi, który zaimplementował w pełni elektryczne pojazdy pożarnicze na tych podwoziach, a w przyszłości zaoferuje też AT electric na podwoziach innych serii, gdy tylko będą one dostępne.

Wszystkie zalety „klasyków”

Żadnych kompromisów, żadnych kompromisów w przypadku zwykłych właściwości AT — takie było podejście do rozwoju AT electric. Pojazd bazuje na tej samej technologii nadwozia i oferuje ten sam zakres funkcji oraz znane środowisko operacyjne, co „klasyczny” AT. Sprawdzone elementy nadwozia, takie jak zintegrowana podwójna kabina z obrotowymi stopniami lub system mocowania Rosenbauer COMFORT, można znaleźć 1:1 w AT electric. Jedynie stopnie w obszarze przedziałów sprzętowych 1 i 2 nie są zaprojektowane jako klapy, ale mogą być wysuwane mechanicznie, gdyż za nimi znajdują się dwa zestawy akumulatorów. Mimo to standardowe wyposażenie HLF 20 pasuje do pojazdu wystawowego, ponieważ można uzyskać dodatkową przestrzeń z tyłu (przedział sprzętowy 7) instalując pompę pożarniczą pod podłogą. W przypadku AT electric Rosenbauer oferuje dwie pompy zgodne z normą EN1028: N10 i N20 (zainstalowane w pojeździe wystawowym). Zamontowany w nadwoziu przedłużacz zasięgu, zapewniający czterogodzinną ciągłą pracę pompy wymaganą przez normę EN1846, w znaczący sposób przyczynia się do zachowania zgodności z normą. Generator, napędzany silnikiem wysokoprężnym, gwarantuje do tego celu stałą moc wyjściową około 50 kW. Ponadto pojazd wystawowy zaopatrzono w zbiornik na wodę o pojemności 2000 litrów, zbiornik na środki pianotwórcze o pojemności 120 litrów, system dozowania piany z bezpośrednim wtryskiem Rosenbauer RFC Admix Variomatic oraz bębnową linię szybkiego natarcia z wężem. Dzięki systemowi zarządzania pojazdami Rosenbauer Connected Fleet i systemowi zarządzania operacjami Connected Command, AT electric jest gotowy do cyfrowej codziennej akcji gaśniczej.

Poza tym w egzemplarzu wystawowym pokazano dwie zupełnie nowe funkcje: tablet jako „trzeci” punkt kontrolny oraz filtr recyrkulacyjny do kabiny załogi, mogący odfiltrować najdrobniejsze cząstki (dym, brud oraz wirusy) z powietrza w kabinie.

Nowa koncepcja napędu i energii

Zarówno układ napędowy, jak i pompa przeciwpożarowa w AT electric są obsługiwane w pełni elektrycznie. Podczas działań gaśniczych pompa poprzez przystawkę odbioru mocy napędza silnik elektryczny, dostarczany standardowo z podwoziem i zasilany z układu wysokiego napięcia podwozia. Przedłużacz zasięgu zapewnia wystarczającą ilość energii na dłuższe okresy użytkowania. Dwa akumulatory litowo-jonowe o nominalnej pojemności 66 kWh każdy zasilają w energię cały system. Akumulatory są ładowane za pomocą kabla ładującego prądem stałym o maksymalnej mocy 150 kW lub 22 kW prądu przemiennego bądź, w razie potrzeby, na przykład w przypadku konieczności dłuższego pompowania, w miejscu eksploatacji za pomocą przedłużacza zasięgu. Dystans jazdy na jednym ładowaniu akumulatora wystarcza na maksymalnie 100 km, w zależności od topologii.

AT (Advanced Technology) to innowacyjna i wysokiej jakości, niezawodna i trwała technologia gaśnicza, którą strażacy będą mogli już niedługo stosować w zwykły sposób na całkowicie elektrycznych podwoziach.

REKLAMA