Interschutz 2022: Rosenbauer przedstawia PANTHER electric

Pojazd koncepcyjny bliski standardowi produkcyjnemu pokazuje przyszłość ciężkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego. Osiągi są takie sam jak w przypadku klasycznego typu PANTHER, ale z lepszym przyspieszeniem Intensywne zaangażowanie użytkowników od pierwszego do ostatniego etapu rozwoju

Na Interschutz Rosenbauer pokazał pierwszy prototypowy egzemplarz modelu PANTHER 6x6 z elektrycznym układem napędowym. Rozwój tego pojazdu rozpoczął się dwa lata temu, gdy zapotrzebowanie klientów stało się coraz bardziej realne. Tym bardziej, że Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (IATA), Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO), Międzynarodowa Rada Portów Lotniczych (ACI), Amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) zobowiązały się do osiągnięcia w światowym lotnictwie do 2050 roku zerowej emisji netto. Większość lotnisk ma jeszcze bardziej ambitne cele: według ACI do 2030 roku około 100 z nich chce być neutralnymi dla klimatu – do tej grupy należą m.in. msterdam, Delhi, London City, Marsylia, Rzym, Vancouver oraz wszystkie lotniska norweskie i fińskie. Lotniska ADV w Niemczech dążą do wspólnej redukcji emisji CO2 o 65%, a do 2045 roku chcą osiągnąć cel „neutralności klimatycznej”. Jedną z największych dźwigni, by spełnić te ambitne cele, zapowiada się elektryfikacja wsparcia naziemnego (pojazdów naziemnych), w skład którego wchodzi również flota lotniskowych pojazdów strażackich. Do tego Rosenbauer wyraża przekonanie, że środek ten odegra kluczową rolę w „odbudowie ekologicznej” lotnisk po pandemii Covid 19.

REKLAMA

Bezpieczeństwo i wydajność

Operatorzy lotnisk i strażacy z całego świata od samego początku byli zaangażowani w projektowanie PANTHER 6x6 electric. Rosenbauer nie mógł i nie chciał się obejść bez ich know-how; ponadto mają bardzo precyzyjne wyobrażenia na temat tego, co musi umieć robić ich najważniejszy element sprzętu operacyjnego – niezależnie od tego, jak jest zasilany. Bezpieczeństwo też pozostaje najwyższym priorytetem dla PANTHER electric, zarazem nie może być kompromisów w kwestii wydajności. Wręcz przeciwnie, straż pożarna oczekuje, że elektryczny układ napędowy sprawi, że ich pojazdy będą bardziej zwrotne i szybsze, podobnie jak auta osobowe. Dlatego od samego początku było jasne, że PANTHER electric musi spełniać wszystkie światowe standardy dla pojazdów ARFF i że nie będzie żadnych kompromisów w odniesieniu do wydajności całego systemu, nawet podczas pracy w w trybie wyłącznie elektrycznym.

Nowy partner systemowy

Ogólnie ujmując, rozwój PANTHER 6x6 electric był możliwy tylko dzięki temu, że dostępne są teraz układy napędowe, sieci pokładowe i komponenty elektryczne, mogące także spełnić wysokie wymagania dotyczące wydajności pojazdu ARFF. Pojazd ratunkowy o masie do 39000 kg musi być bowiem w stanie przyspieszać jak samochód wyścigowy i poruszać się z dużą prędkością po lotnisku. Co więcej, pomimo rosnącej elektryfikacji w sektorze pojazdów użytkowych, wymagane zapotrzebowanie na energię elektryczną okazało się tu wyzwaniem. Dlatego dla PANTHER electric Rosenbauer zdecydował się stworzyć własną platformę e-drive, aby jak najlepiej wykorzystać komponenty elektryczne. Partnerem w tym rozwoju austriackiego podmiotu jest Magna –jeden z największych na świecie dostawców w sektorze motoryzacyjnym i grup technologii mobilnych. Dzięki wielu osiągnięciom w dziedzinie e-mobilności Magna cieszy się również opinią uznanego na całym świecie partnera w zakresie rozwoju w dziedzinie alternatywnych systemów napędowych. Rosenbauer i Magna będą dalej rozwijać skalowalny system modułowy dla PANTHER, który może być wykorzystany do elektryfikacji nie tylko PANTHER 6x6, ale w przyszłości i innych analogicznych wariantów. System modułowy zasadniczo składa się z trzech lub czterech podsystemów: centralnej skrzyni biegów, właściwego elektrycznego układu napędowego, skrzyni biegów do obsługi pompy elektrycznej i tak zwanego poziomu awaryjnego z przedłużaczem zasięgu.

Scenariusz przyszłości

W przyszłości PANTHER 6x6 electric będzie w stanie zabezpieczyć – wykonać około 90% wszystkich operacji w trybie pracy wyłącznie elektrycznym. Znajdujące się na pokładzie akumulatory wysokonapięciowe zapewniają wystarczającą ilość energii na dwu-trzyminutową jazdę na miejsce operacji, wykorzystanie całego zapasu środka gaśniczego i jazdę powrotną zgodnie ze specyfikacjami ICAO. Z obliczeń wynika, że ​​jedno ładowanie akumulatora może być służyć do odbycia kilku jazd operacyjnych lub ruchowych, co jest szczególnie korzystne w operacjach treningowych. Rosenbauer Range Extender oferuje możliwość dostarczenia dodatkowej energii elektrycznej w systemie, na przykład w celu zwiększenia wydajności w krótkim okresie lub wydłużenia czasu pracy. Na przykład w trybie doładowania przyspieszenie od 0 do 80 km/h można zmniejszyć do mniej niż 20 sekund, a nawet w normalnym trybie elektryczny PANTHER przyspiesza szybciej niż klasyczny odpowiednik 6x6. Poza tym wysokowydajna pompa w PANTHER 6x6 electric może być obsługiwana elektrycznie lub w połączeniu z Range Extenderem – co więcej wydajność systemu gaśniczego (pompa, dozowanie piany, działko) pozostaje taka sama jak w pojeździe z napędem konwencjonalnym. Przy odpowiedniej infrastrukturze ładowania akumulatory ładowane są z mocą do 250-300 kW, co oznacza, że pojazd jest gotowy do kolejnej operacji wykonywanej w trybie w pełni elektrycznym już po około 25 minutach, bez konieczności uruchamiania przedłużacza zasięgu.

Wyrafinowany projekt PANTHER 6x6 electric ma też nieco inaczej dopracowaną konstrukcję.

Z nieco bardziej kanciastym i agresywnym przodem niż u poprzednika oraz wyraźnymi, prostymi liniami i powierzchniami, podkreśla czystą moc i stałą gotowość pojazdu do eksploatacji. Nowa koncepcja oświetlenia, począwszy od reflektorów lotniskowych, poprzez oświetlenie pola pracy, a skończywszy na oświetleniu tylnym, sprawia, że elektryczny PANTHER jest bardziej widoczny i bezpieczniejszy. Wykończenie lakieru nośnika technologii symbolizuje przejście od ostatniej generacji PANTHER, zaprezentowanej na Interschutz 2015, do nowej. Przód PANTHER 6x6 electric jest nadal czarny, podobnie jak ówczesny pojazd targowy, ale nowa energia, wyrażająca się w kolorze turkusu, pochodzi z tyłu, mniej więcej z komory silnika.

Kolejne kroki

Przejście z pojazdu koncepcyjnego do rozwoju seryjnego nastąpi w ciągu najbliższych dwóch lat, a sprzedaż elektrycznego PANTHER 6x6 rozpocznie się w 2024 roku. Również w przypadku serii wstępnych koncern będzie współpracował z partnerami innowacyjnymi, tak jak to z powodzeniem robił w przypadku RT. Do tego w pracach rozwojowych i konfiguracji przeznaczonej do produkcji seryjnej uwzględni ustalenia z operacji testowych w rzeczywistych warunkach.

REKLAMA