Interschutz 2022 – Volvo FL 4x2 z zabudową pożarniczą z PS Bocar – typ GBA 2,5/16

Drugim pojazdem, oprócz modelu premierowego, opartego na typie FMX z załogową kabiną, prezentowanym przez PS Bocar na targach Interschutz był średni miejski samochód ratowniczo-gaśniczy. W roli bazy występuje tu szosowe podwozie Volvo FL 4x2.

Volvo FL 4x2 Bartosz Wojtowski

Auto to napędza 7,8-litrowy, 6-cylindrowy, rzędowy silnik z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowującego, oznaczony jako 8K280, spełniający normę czystości spalin Euro 6 dzięki połączeniu technologii SCR, DPF i EGR. Osiąga on moc maksymalną 210 kW/285 KM przy 2100 obr/min i maksymalny moment obrotowy 1050 Nm w bardzo szerokim zakresie od 950 do 1700 obr/min, co oznacza wysoką elastyczność tej jednostki. Napęd urządzeń zewnętrznych zabezpiecza przystawka odbioru mocy napędzana od silnika, o przełożeniu 1:1 oraz momencie obrotowym 600 Nm, dostępnym zarówno w czasie jazdy, jak i w trakcie postoju. Układ napędowy tworzą: 6-biegowa (6 biegów do jazdy do przodu plus bieg wsteczny), mechaniczna skrzynia przekładniowa oraz tylny most. Założono na nim bliźniacze ogumienie. Opony te, analogicznie jak opony na przedniej osi kierowanej, nienapędzanej, są szosowe, uniwersalne.

Poza tym, z trzech dostępnych seryjnie w FL kabin – tzn. krótkiej, dziennej, długiej oraz wydłużonej, zespolonej – załogowej, czterodrzwiowej, do zrobienia tej odmiany ratowniczo-gaśniczej PS Bocar wybrał tę ostatnią, czyli wydłużoną, załogową. Ma ona klimatyzację i niezależne ogrzewanie. Mieści 6 osób w układzie miejsc 1+1+4 i zapewnia wewnątrz relatywnie dużą przestrzeń. Dobrze pozostaje to widoczne w przypadku partii tylnej. Wskutek tego nie ma problemu, by od razu wprowadzić siedzenia z aparatami tlenowymi oraz dużą półkę przed strażakami z tyłu – za kierowcą i dowódcą, w której da się przewieźć nie tylko hełmy, ale i inne wybrane pozycje wyposażenia. Taka duża przestrzeń przekłada się również na jakże istotną łatwość przebierania się, w tym zakładania i zdejmowania odzieży ochronnej. Następną zaletę stanowią szerokie stopnie wejściowe, ułatwiające sprawne wsiadanie i wysiadanie. Zarówno z przodu, jak i w tyłu – pod przedziałem załogi zamontowano po dwa takie stopnie.

Na tak skonfigurowanym podwoziu PS Bocar wykonał zabudowę. To samonośna konstrukcja całkowicie zrobiona z kompozytu. Dach ma postać podestu roboczego w wydaniu antypoślizgowym. Prowadzi na niego lekka, aluminiowa drabinka, zamocowana z tyłu, po prawej stronie. Boczne schowki na sprzęt i wyposażenie w łącznej liczbie 6 – po 3 na każdą stronę, zamykane są lekkimi żaluzjami pyłoszczelnymi i bryzgoszczelnymi, z możliwością zamknięcia na klucz, z zamknięciem rurowym BARlock. Półki sprzętowe są aluminiowe, z możliwością płynnej regulacji wysokości. Palety i regały – uchylne lub wysuwane – opcjonalnie mogą być dzielone i jako regały obrotowe. Dolne podesty, uchylne pod każdym schowkiem, zaopatrzono w oświetlenie ostrzegawcze. Pojemności zbiorników środków gaśniczych wynoszą: wody – 2500 l, środka pianotwórczego – 250 l. Oba zbiorniki są kompozytowe. Do tego dochodzi automatyczny zawór napełniania hydrantowego. Autopompa to dwuzakresowa pompa typ A 16/8 – 2,5/40 o wydajności 2900 l/min przy ciśnieniu 8 barów oraz 400 l/min przy ciśnieniu 40 barów. Dozownik środka pianotwórczego pozwala na uzyskiwanie stężeń 3% i 6%. W skład układu wodno-pianowego wchodzą też: dachowe działko wodno-pianowe typ DWP 8/16 o wydajności do 1600 l/min, szybkie natarcie – zwijane elektryczne i ręczne – z wężem o długości 60 m z prądownicą wysokociśnieniową i przedmuchem linii sprężonym powietrzem, układ utrzymywania stałego ciśnienia tłoczenia oraz zraszacze podwoziowe przednie i boczne. Wyposażenie standardowe obejmuje m.in.: generator sygnałów dźwiękowych 2x100 W z retransmisją radiową przez Bluetooth, wysuwany maszt oświetleniowy z najaśnicami LED 2x15000 lumenów zasilany z instalacji pojazdu, sterowany bezprzewodowo, podest z instalacją do radiotelefonów i latarek, system sterowania zabudowy oparty na komunikacji CAN, sprzęt łączności radiowej i radiostację przewoźną, sygnalizację pojazdu uprzywilejowanego wykonaną w technologii LED, pomarańczową falę świetlną LED, oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne w całości wykonane w technologii LED niezależne ogrzewanie przedziału autopompy, kamerę cofania, zaczep holowniczy – automatyczny do holowania przyczep o masie do 10 ton oraz wyciągarkę elektryczną 8 ton w obudowie kompozytowej. Tę ostatnią zamontowano z przodu, na specjalnej płycie przed zderzakiem. Na liście doposażenia bazowego znalazły się z kolei m.in.: regał kabinowy, regały na sprzęt burzący, generator niskotonowy, rama aluminiowa na przedniej masce z lampami LED, mocowanie na pachołki z tyłu zabudowy oraz wiele innych rozwiązań dedykowanych Volvo FL.

Podstawowe wymiary pojazdu prezentują się następująco: długość – 8000 mm z wciągarką i 7890 mm bez wciągarki, szerokość 2530 mm, wysokość 3100 mm.

REKLAMA