Interschutz 2022: drabina elektryczna L32A-XS

Pierwsza na świecie drabina powietrzna na w pełni elektrycznym podwoziu seryjnym. Mocne silniki elektryczne do napędu zarówno pojazdu, jak i samej drabiny obrotowej. Te same korzyści i funkcjonalność co w przypadku L32A-XS z napędem konwencjonalnym.

Rosenbauer Producent

Na targach Interschutz koncern pokazał pierwszy egzemplarz L32A-XS na w pełni elektrycznym podwoziu seryjnym. Kiedy drabinę tę wprowadzono dziewięć lat temu, standardowa drabina z opuszczanym wysięgnikiem z koszem przeniosła operacje ratownictwa na nowy poziom – głównie w ciasnych przestrzeniach. Teraz zaś otwiera drogę do (elektrycznej) mobilności przyszłości dla straży pożarnej.

REKLAMA

Podwozie Volvo L32A-XS electric jest zbudowany na podwoziu Volvo FE Electric i napędzane dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 225 kW (praca ciągła). Napęd na oś tylną – ukłąd 4x2 – przenosi zautomatyzowana 2-biegowej skrzynia prezekładniowa. Do obsługi drabiny zamontowano dodatkowy silnik elektryczny w postaci elektrycznej przystawki odbioru mocy (ePTO), zapewniający moc szczytową 100 kW i moc ciągłą 70 kW. Cały system w pojeździe targowym zasilany jest energią przez trzy akumulatory litowo-jonowe o pojemności użytkowej 66 kWh każdy (całkowita pojemność magazynu baterii ok. 200 kWh). Akumulatory są ładowane prądem stałym o mocy do 150 kW lub prądem zmiennym o mocy do 22 kW przez znormalizowane gniazdo CCS Combo Type 2 (norma UE), pod warunkiem, że infrastruktura ładowania jest odpowiednia.

Elektryczna drabina L32A-XS oferuje te same zalety, co standardowa drabina Rosenbauer pod względem wydajności, funkcjonalności i niezawodności. Zabudowa drabiny jest całkowicie identyczna – od interfejsu do napędu elektrycznego (ePTO), profilu ruchu, wysokości roboczej, obciążenia kosza. Dzięki opuszczanemu wysięgnikowi L32A-XS electric może być optymalnie używany nawet w ciasnych przestrzeniach i z bliskiej odległości, a wysokowydajna hydraulika zapewnia szybkie czasy przezbrajania. Stabilność gwarantuje sprawdzony system przecisków poziomo-pionowych Rosenbauera, a bezpieczną pracę trójwymiarowy pomiar obciążenia, w sposób ciągły mierzący obciążenia i siły działające na zestaw drabin. Od podnośników, przez nadwozie HLM po kosz, cały pojazd oświetlają diody LED, a w nadwoziu zainstalowano siedem przedziałów sprzętowych z zamknięciem roletowym.

Wielofunkcyjny kosz ratunkowy

Kosz ratowniczy HR-500 MF wytrzymuje obciążenie użytkowe 500 kg (5 osób) i oferuje m.in. możliwość przewozu osób zabezpieczonych na wózkach inwalidzkich. Przód da się całkowicie otworzyć w zaledwie kilku krokach, usuwając opatentowaną wielofunkcyjną kolumnę i otwierając drzwi wahadłowe i poręcze. Dzięki doprowadzeniu wody zintegrowanemu ze strukturą kosza i dołączonemu sterowanemu ręcznie lub zdalnie działku na wodę, kosz przygotowano także do działań przeciwpożarowych.

Koncepcja obsługi z CrossControl

Ponadto L32A-XS electric cechują ta sama koncepcja obsługi oraz nowe elementy obsługi najnowszej, „konwencjonalnej” generacji drabiny 3.2, zapewniające większy komfort obsługi. Podnośniki i ruchy drabiny są sterowane za pomocą joysticków, wskazywanych na kolorowym wyświetlaczu. Kamery monitorują kosz, gdy znajduje on poza zasięgiem wzroku (np. z tyłu budynku). Automatyczne funkcje, takie jak system Target Memory System do wielokrotnego zbliżania się do zapisanych pozycji kosza lub Rosenbauer CrossControl, utrzymujący drabinę ustawioną pionowo nad punktem podczas poruszania się w pionie i punkt ratunkowy na tej samej wysokości podczas poruszania się w poziomie, ułatwiają obsługę i zapewniają ulgę dla operatora maszyny w stresujących sytuacjach operacyjnych.

Zasięg i scenariusze operacyjne

Rosenbauer wykorzystał pojazd wystawowy do obliczenia dwóch typowych scenariuszy operacyjnych, aby pokazać, jak często można je powtórzyć przy w pełni naładowanych zestawach akumulatorów, zanim akumulatory będą wymagały ponownego naładowania: Scenariusz operacyjny A obejmuje drogę przejazdu wynoszącą 8 km (na zewnątrz i z powrotem), dwie operacje podnoszenia, dwa cykle ruchu zgodnie z normą DIN EN 140431 oraz jedną godzinę pracy masztu lekkiego. Scenariusz ten można powtórzyć od ośmiu do dziesięciu razy - w zależności od warunki środowiskowych, takich jak temperatura i topografia. Scenariusz operacyjny B obejmuje drogę przejazdu 20 kilometrów (na zewnątrz i z powrotem), dwie operacje podnoszenia, pięć cykli ruchu zgodnie z DIN EN 140431 oraz godzinę pracy masztu lekkiego i może być powtórzony od trzech do czterech razy - w zależności od warunków środowiskowych, takie jak temperatura i topografia. Ponieważ niezawodność drabiny odgrywa kluczowe znaczenie w operacjach przeciwpożarowych, Rosenbauer zapewnił różne poziomy awaryjnego zasilania. Na przykład akumulator wysokonapięciowy można również powoli ładować podczas pracy ze źródła zewnętrznego, pod warunkiem dostępności odpowiedniego zewnętrznego źródła zasilania, jeśli działanie trwa dłużej niż oczekiwano, a ładowanie akumulatora HV zbliża się do końca.

Konkretne wartości z praktyki operacyjnej będą dostępne, gdy po targach L32A-XS electric wejdzie do eksploatacji w Schutz & Rettung Zurich. Jako partner innowacyjny firmy Rosenbauer, największa cywilna organizacja ratownicza w Szwajcarii, przetestuje prototyp w rzeczywistych warunkach operacyjnych i udostępni uzyskane wyniki i dane do opracowania serii.

1) Cykl obejmuje jednoczesne jednokrotne obrócenie drabiny o 90 ± 3 stopnie, jednokrotne podniesienie i wysunięcie jej do momentu automatycznego zatrzymania się na maksymalnym ograniczeniu pozycji pionowej, a po przerwie trwającej 20 ± 1 sek. pozycja startowa.

REKLAMA