[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

KAMAZ MA WYWROTKĘ GÓRNICZĄ

W Centrum Naukowo-Technicznym KAMAZ opracowano i wyprodukowano pierwszy samochód z nowej linii wywrotek górniczych - kopalnianych - KAMAZ-65805, przeznaczony do pracy w średnich i małych kamieniołomach.

Wariant o nazwie „Samson” jest przeznaczony do transportu skał i rudy na terenach odkrytych w obszarach o klimacie umiarkowanym i zimnym. Wywrotka ma zwiększone dopuszczalne obciążenia osi przednich do 12000 kg i tylnych osi napędowych do 21000 kg. Opony są również specjalnie dobrane pod kątem tego modelu, cechując się zwiększoną nośnością.

„KAMAZ-65805 jest pierwszym przedstawicielem nowej rodziny samochodów z premierowej linii wywrotek górniczych KAMAZ-Samson. Rodzina będzie się składać z wywrotek górniczych 8x4 i 10x6 o ładowności od 45 do 70 ton ”, powiedział Sergey Nazarenko, główny projektant innowacyjnych samochodów w Centrum Naukowo-Technicznym.

REKLAMA

Długość samochodu wynosi 11040 mm, szerokość 2530 mm, wysokość 3950 mm. Zgodność wymiarów z wymogami SDA umożliwia poruszanie się auta bez obciążenia - ładunku po drogach publicznych.

Pod maską KAMAZ-65805 zainstalowano nowy, rzędowy, 12-litrowy silnik wysokoprężny KAMAZ R6 o mocy 500 KM. Skrzynia biegów to hydromechaniczna automatyczna przekładnia, będąca najbardziej odpowiednim rozwiązaniem dla urządzeń- maszyn górniczych w tej klasie obciążenia. Umożliwia bowiem zmianę biegów bez przerw w przekazywaniu napędu. Skrzynia biegów ma też wbudowany zwalniacz (hamulec górski). Zbiornik paliwa wyróżnia pojemność 400 litrów, maksymalna prędkość wywrotki bez ładunku równa się zaś 90 km/h, z ładunkiem 50 km/h. Napęd jest przekazywany na trzy osie - formuła to 10 x 6. Napędzane są trzy tylne osie. W takim przypadku dwie pierwsze osie i ostatnia oś tylna są sterowane. To rozwiązanie pozwala zwiększyć zwrotność ciężarówki podczas pracy w kamieniołomie. Zwrotność tego samochodu nie pozostaje zatem gorsza od wydania 4-osiowego w układzie napędowym 8x4. Nacisk na tylne osie napędowe Samsona stanowi ponad 72% dopuszczalnej masy pojazdu, czyli więcej niż wywrotki drogowej 8x4 i prawie tyle samo co dla wywrotki 6x4. Zapewnia to wysoki poziom zwrotności, w tym na mokrych lub zaśnieżonych drogach wewnątrz kamieniołomu.

Tylne osie napędowe, z możliwością blokowania mechanizmów różnicowych, są kompletnym tridemem, to znaczy rozkład momentu obrotowego zachodzi między nimi w równych proporcjach. Hydropneumatyczne zawieszenie mostów pozwala na wdrożenie tak zwanego stabilizatora hydraulicznego - równomierny rozkład obciążenia na wszystkie osie napędowe. Ponadto za pomocą zawieszenia wdrażany jest system korekcji przechyłu, pomocny przy nierównomiernym załadunkiem lub nierównej powierzchni rozładunkowej. Do tego wywrotka otrzymała system kontroli przeciążenia oraz kamery wideo z przodu i z tyłu dla wzrostu bezpieczeństwa.

„W tej chwili wywrotka jest montowana jako Autonomous Ready, co oznacza, że ​​używane wywrotki są całkowicie gotowe do przekształcenia w bezzałogowe. Pozostaje tylko ustalić elementy czujników widzenia maszynowego, komunikacji i jednostki decyzyjnej , aby „Samson” był w stanie pracować samodzielnie w kamieniołomach bez kierowcy. Pozwoli to znacznie zminimalizować ryzyko dla życia i zdrowia ludzkiego”- wyjaśnił Sergey Nazarenko.

Co więcej, wywrotka powinna być wyposażona w system monitorowania stanu zdrowia kierowcy (kontrola zmęczenia) oraz system zapobiegający kolizjom i spadaniu samochodu z wysokości w kamieniołomach. Opcjonalnie będą również dostępne system ostrzegania o zbliżaniu się auta do linii energetycznych, system monitorowania ciśnienia w oponach, alkalia, centralny system smarowania komponentów i zespołów oraz system wszechstronnego nadzoru wideo wokół samochodu.

Skrzynia wywrotki z podłogą i bokami ze specjalnej stali o zwiększonej grubości służy do załadunku dużych i twardych bloków skalnych. Dzięki ogrzewaniu spalinami przez silnik zimą rozwiązano problem zamarzania mokrej gleby. Nadwozie, którego kąt wywrotu wynosi 50 stopni, ma specjalną osłonę ochronną nad kabiną, zabezpieczającą kierowcę, jednostki i elementy ciężarówki przed spadającymi kamieniami. Objętość skrzyni ładunkowej określono na 26 metrów sześciennych.

Ładowność wywrotki wynosi 60 ton, a jej całkowita masa osiąga 87 ton. „ Pod względem ładowności, KAMAZ-65805 może konkurować z niższej klasy wozidłami BELAZ” Nazarenko jest pewny. „ Do jego zalet należą wyższa średnia prędkość, niższa cena samochodu ze względu na masę użytych elementów, znacznie lepsze zużycie paliwa, niższe koszty konserwacji i części zamiennych, dłuższe okresy międzyobsługowe, znacznie bardziej komfortowa kabina najnowszej generacji, niższe koszty budowy dróg technologicznych „Ponieważ wywrotka KAMAZ-Samson (mod. 65805) jest węższa niż BELAZ i nie ma potrzeby budowy szerokich dróg ”.

Warto też wskazać na niższe koszty przemieszczania takich wywrotek między kamieniołomami. Jeśli po skończeniu prac w jednym kamieniołomie zachodzi potrzeba przewozu do innego, wywrotka może poruszać się samodzielnie po drogach publicznych - nie istnieje potrzeba demontażu samochodu ani zabezpieczenia specjalnej eskorty na trasie.

Przed wprowadzeniem do produkcji seryjnej oczekuje się, że nowość będzie testowana przez półtora roku: w lipcu tego roku rozpoczną się próby wywrotki KAMAZ-65805 w Centrum Naukowo-Technicznym firmy, a następnie planuje się sprawdzenie jej działania w kamieniołomach Kuzbass. Przewiduję się, że model zostanie wprowadzony do serynej produkcji w 2022 roku.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA