KAMAZ i GreenGT SA łączą siły w dziedzinie paliwa wodorowego

Rosyjski producent samochodów KAMAZ i francusko-szwajcarska grupa inżynierska GreenGT badają możliwości wspólnego rozwoju ciężarówek zasilanych wodorem i kładą podwaliny pod długoterminową współpracę biznesową w tym obszarze.

Kamaz Hydrogen Producent

KAMAZ, wiodący oraz innowacyjny rosyjski producent ciężarówek i autobusów, oraz GreenGT, szwajcarski pionier w projektowaniu i rozwoju systemów elektro-wodorowych o dużej mocy dla sektorów transportowego i sportów motorowych, podpisali Memorandum of Understanding w celu opracowania pojazdów zasilanych wodorem. Będą to pojazdy użytkowe i przemysłowe z napędem elektrycznym.

REKLAMA

6 września 2021 roku, na moskiewskich targach Comtrans KAMAZ i GreenGT zademonstrowali prototyp 44-tonowej ciężarówki z systemem wodorowych ogniw paliwowych o mocy 170 kW oraz dwoma akumulatorami o pojemności 85 kWh. Istnieją dwie wersje tego prototypu z 12 i 6 dużymi zbiornikami wodoru, o łącznej pojemności około 45 kg wodoru. Ten całkowicie bezemisyjny model z silnikiem elektrycznym o mocy 570 KM ma zasięg 500 km i można go naładować w mniej niż 15 minut. Prezentowany w Moskwie prototyp wykonano w konfiguracji 6x2 na podwoziu KAMAZ. Zainstalowany system ogniw paliwowych został całkowicie opracowany przez GreenGT. Prototyp ten poprzedza przedseryjną produkcję aut tego rodzaju, które będą montowane we Francji i Szwajcarii dla głównych graczy w europejskiej logistyce i dystrybucji. Oficjalny pokaz zaplanowano w dniach od 11 do 13 listopada 2021 roku na targach transportowych w Bernie w Szwajcarii.

Obie firmy łączy również wspólna pasja do sportów motorowych. KAMAZ to 18-krotny zwycięzca rajdu Paryż-Dakar w kategorii ciężarówek. Z kolei GreenGT ma udokumentowane osiągnięcia w motorsporcie wodorowym, podczas 24-godzinnego maratonu Le Mans realizując dla Mission H24 flagowe projekty, takie jak LMPH2G i H24. Warto wskazać, że samochody przejeżdżają wtedy na torze ponad 10 000 km.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA