[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

KMW 6x6 Dingo 2 Heavy Duty (HD).

Krauss-Maffei Wegmann (KMW) zaktualizował – zmodernizował rodzinę pojazdów opancerzonych Dingo platformą 6x6 Dingo 2 Heavy Duty (HD).

Fot. Jarosław Brach

Oryginalny Dingo to wariant 2-osiowy w układzie napędowym 4x4, oparty na podwoziu Mercedes-Benz UNIMOG 4x4. Na rynek krajowy i eksportowy niemiecka firma – jak dotychczas – wyprodukowała ponad 1000 sztuk tych ciężarówek dla klientów z siedmiu krajów.

Natomiast Dingo 2 HD bazuje na podwoziu UNIMOG FGA20 i cechuje się zwiększoną ładownością, przy maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu podniesionej – dla układu 3-osiowego – z 17000-17500 do 20 000 kg. To 3-osiowe podwozie, jak uprzednio, dostarcza niemiecki Paul Nutzfarzeuge, certyfikowany przez Mercedesa do wykonywania takich przeróbek. Podwozie to zachowuje najważniejsze cechy Unimogów, w tym:

REKLAMA
  • ramę o tradycyjnym układzie drabinowym z podłużnicami i poprzeczkami, ale wykonaną ze specjalnej, bardzo elastycznej stali. Dla obniżenia środka ciężkości otrzymała także zagłębienie pośrodku – między osiami pierwszą i drugą. Do tego poprzeczki są typu rurowego. W efekcie rama wyróżnia się z jednej strony bardzo dużą wytrzymałością, z drugiej odpornością na skręcanie i zginanie;
  • mechaniczne zawieszenie oparte sprężynach śrubowych, czyli o kompletnie innej charakterystyce pracy niż resory piórowe;
  • portalowe mosty napędowe dla zwiększenia wartości prześwitu do poziomu nawet 480 mm. Mosty te zaopatrzono w blokady mechanizmów różnicowych, uzupełnione przez blokady międzymostowe.

W firmie zabudowy samochód dostał podstawowy stalowy kadłub wykonany z blachy pancernej, który można uzupełnić o zewnętrzny pancerz modułowy czy/i prętowy, zgodnie z wymaganiami konkretnego nabywcy. Poza tym podniesiona linia dachu z tyłu stanowiska dowódcy i kierowcy zwiększa jego pojemność pod względem elastyczności misji, podczas gdy centralny system pompowania opon jest montowany seryjnie w celu poprawy mobilności w terenie.

Pokazano na ubiegłorocznym Eurosatory pierwszy przykładowy Dingo 2 HD 6x6 został skonfigurowany jako platforma transportowa dla żołnierzy/pogotowie ratunkowe. Ma on z tyłu zamontowaną rampę załadunkową z hydraulicznym napędem, umożliwiającą szybkie wsiadanie i opuszczanie auta oraz załadunek i rozładunek noszy.

W chronionym przedziale silnikowym znajduje się 6-cylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny o mocy maksymalnej 240 kW/326 KM i maksymalnym momencie obrotowym 1300 Nm, połączony z całkowicie automatyczną skrzynią biegów.

W wariancie – przy skonfigurowaniu jako transporter opancerzony (APC) pojazd może przewozić maksymalnie 10 osób w tylnym przedziale – siedzą oni wówczas w specjalnych, indywidualnych fotelach ograniczających skutki fali uderzeniowej po wybuchy min czy ładunków improwizowanych.
System komunikacji pokładowej i wybór uzbrojenia są zwykle określane przez klienta, ale typowe uzbrojenie obejmuje zazwyczaj zamontowane na dachu zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie (RWS), zaopatrzone w karabin maszynowy kalibru 5,56 mm, 7,62 mm lub 12,7 mm (MG) bądź 40 mm automatyczny granatnik (AGL).

Pierwszy nabywcą Dingo 2 HD jest Katar. Zamówił on dostawę 14 egzemplarzy w trzech wersjach: pogotowia, stanowiska dowodzenia i radarowego wariantu rozpoznawczego. Pojazdy te zostały też zoptymalizowane do użytku w wysokich temperaturach otoczenia.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij