KamAZ-78504 8x8 Cz.1

KamAZ-78504 8x8 jest nowym rosyjskim transporterem ciężkiej techniki bojowej – ciężkim terenowym ciągnikiem siodłowo-balastowym. Został zbudowany w ramach realizowanego od 2010 roku programu strategicznego Platforma O i po raz pierwszy ujawniony publicznie w 2015 roku.

Producent
Fot. Producent

Ma zastąpić starzejący się model MAZ-537G, przyjęty na stan w latach 60. XX wieku i nadal szeroko stosowany przez rosyjską armię. Podobno opiera się na białoruskiej technologii MZKT, a przynajmniej wykorzystuje jej pewne idee konstrukcyjne. Opracowano go jako część całej rodziny wieloosiowych ciężarówek o dużej mobilności, w celu eliminacji importu z Białorusi tamtejszych ciężkich ciągników siodłowo-balastowych oraz dla uzupełnienia własnej oferty Kamaza w tym zakresie, do tej pory zawierającej jedynie zmilitaryzowane wydania odmian cywilnych. W 2013 roku armia rosyjska przejęła bowiem na stan ciężkie uterenowione, 3-osiowe ciągniki siodłowo-balastowe KamAZ-65225 6x6. Są one już przez nią eksploatowane w pewnej ilości, wobec czego częściowo zastępują MAZ-a 537G. Brakuje im jednak mobilności taktycznej – wystarczającej dzielności terenowej.

Tymczasem nowy transporter czołgów KamAZ-78504 powstał specjalnie jako wytrzymały, w pełni militarny wariant o dużej mobilności taktycznej – dzielności terenowej. Najprawdopodobniej ma być używany w połączeniu z 3-osiową naczepą. Może wówczas przemieszczać czołgi, ciężkie pojazdy opancerzone, samobieżne systemy artyleryjskie, sprzęt budowlany i inne wojskowe ładunki. M.in. pokazano go już w zestawie z naczepą 15T155 o masie 125000 kg, z pojemnikiem izotermicznym do głowicy bojowej strategicznego pocisku bojowego Sarmat.

WYBRANE DLA CIEBIE

TRANSPORT WOJSKOWY

Oficjalne otwarcie pierwszego państwowego warsztatu w bazie lotniczej Gilze-Rijen

Dostawy zmilitaryzowanych ciężarówek nowej Scanii Gryphus do bazy lotniczej Gilze-Rijen spowodowały, że ta lokalizacja została wyznaczona na jeden z czterech Państwowych Warsztatów Obronnych (SOW). W tych warsztatach technicy zbrojeniowi pracują nad różnymi pojazdami Gryphus pod nadzorem specjalistów ze Scanii. Dzięki nowemu warsztatowi holenderskie siły zbrojne oraz Scania robią kolejny krok w dalekosiężnej współpracy. Oficjalne otwarcie SOW w Gilze-Rijen nastąpiło w dniu 25 października.

TRANSPORT WOJSKOWY

Pierwsze dostawy systemów przeciwlotniczych „mała Narew”

4 października 2022 roku ukazała się informacja, że w celu przyśpieszenia osiągania zdolności bojowych w zakresie zwalczania zagrożeń powietrznych, w tym głównie rakietowych pocisków manewrujących, z końcem września 2022 roku na wyposażenie Sił Zbrojnych RP zostały wprowadzone pierwsze egzemplarze rakietowego systemu przeciwlotniczego krótkiego zasięgu opartego na rakietach CAMM, których producentem jest brytyjska firma MBDA UK.

TRANSPORT WOJSKOWY

Mobilne stacje paliw: Rheinmetall RMMV zdobywa zamówienie Bundeswehry na lotniskowe samochodowe cysterny paliwowe

Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV) zdobył ważne zamówienie na pojazdy specjalne dla Bundeswehry. Niemieckie Siły Zbrojne zawarły z nim bowiem umowę na dostawę w sumie 48 samochodowych cystern paliwowych do użytku na licznych lotniskach armii niemieckiej. Ponadto istnieje możliwość zakupu kolejnych pięciu pojazdów tego typu.

TRANSPORT WOJSKOWY

Czeskie i międzynarodowe sukcesy Tatry

Tatra Trucks pracuje nad kolejnymi projektami dotyczącymi modernizacji uzbrojenia i sprzętu Armii Republiki Czeskiej. Należą do nich np. projekty nowych kołowych haubic samobieżnych Caesar 8x8 oraz systemów rakietowych obrony powietrznej Spyder, dla których Tatra Trucks ma dostarczyć wojsku odpowiednie podwozie, ponownie z serii Force.

REKLAMA