KamAZ-78504 8x8 Cz.2

KamAZ-78504 8x8 jest nowym rosyjskim transporterem ciężkiej techniki bojowej – ciężkim terenowym ciągnikiem siodłowo-balastowym.

Producent
Fot. Producent

Kompletacyjnie Kamaz 78504 8x8 to zaś typowo specjalny środek transportu. Jego ramę podwozia o tradycyjnym układzie drabinowym tworzą wzmocnione podłużnice i poprzeczki. Przedni, stalowy zderzak zawiera na swoich krańcach okrągłe lub podłużne reflektory główne i kierunkowskazy, zazwyczaj chronione stalową kratką. Kabina ma maksymalnie płaskie wszystkie powierzchnie, bez zbędnych przetłoczeń. Jest wydłużona, załogowa, dwu- lub czterodrzwiowa, mocno wysunięta do przodu, przed pierwszą z osi przednich, dla redukcji wysokości samochodu. Prowadzą do niej dolne uchylne stopnie – po jednym pod każdym z drzwi – oraz długi, jednolity stały stopień, poprowadzony od stalowego zderzaka do błotnika. Jej przednia, mocno pochylona do tyłu dzielona szyba składa się z dwóch prostokątnych części. Kabina ta mieści kierowcę, prawego pasażera oraz czterech dodatkowych pasażerów na tylnej ławce. Ten transporter czołgów może więc przewieźć całą załogę zabieranego czołgu podstawowego czy innego sprzętu. Do wykorzystania na obszarach zagrożonych atakami kabina może być wyposażona w dodatkowy zestaw pancerza – może też być wykonana kabina integralnie opancerzona o panelach poszycia wizualnie niemal zbieżnych z nieopancerzonym odpowiednikiem.
Silnik znajduje się praktycznie za kabiną – wloty powietrza do chłodnicy umieszczono po obu stronach. Zamontowana tu wysokoprężna jednostka osiąga – według różnych źródeł – 500-600 KM mocy maksymalnej. Napęd jest przenoszony na wszystkie koła – układ 8x8, zaopatrzone wyłącznie w pojedyncze ogumienie z bieżnikiem terenowym. Auto zaopatrzono także w centralny system pompowania opon.
Długość Kamaza 78504 wynosi około 10 m, szerokość około 3 m, wysokość około 3,8 m, masa własna około 25000-30000 kg, masa wraz z niskopodłogową, podczołgową naczepą 45000-60000 kg, ładowność naczepy 50000-70000 kg, prędkość maksymalna do 70 k/h, zasięg na drogach o nawierzchni utwardzonej do 700 km, maksymalna wysokość przeszkody pionowej 400 mm, maksymalna szerokość pokonywanego rowu/okopu 1800 mm, głębokość brodzenia 1000 mm.

Ponadto dostępny jest ciągnik balastowy w układzie 8x8. Generalnie ten transporter czołgów został opracowany jako część nowej rodziny pojazdów opancerzonych. Ta rodzina obejmuje jeszcze specjalne 6-osiowe podwozie KamAZ-78509 w konfiguracji układu napędowego 12x12 (ładowność 50000 kg) i specjalne 8-osiowe podwozie KamAZ-7850 w konfiguracji układu napędowego 16x16 (ładowność 85000 kg). Oba te modele specjalnie zaprojektowano do przenoszenia rakiet balistycznych.

Zobacz również:
WYBRANE DLA CIEBIE

TRANSPORT WOJSKOWY

Oficjalne otwarcie pierwszego państwowego warsztatu w bazie lotniczej Gilze-Rijen

Dostawy zmilitaryzowanych ciężarówek nowej Scanii Gryphus do bazy lotniczej Gilze-Rijen spowodowały, że ta lokalizacja została wyznaczona na jeden z czterech Państwowych Warsztatów Obronnych (SOW). W tych warsztatach technicy zbrojeniowi pracują nad różnymi pojazdami Gryphus pod nadzorem specjalistów ze Scanii. Dzięki nowemu warsztatowi holenderskie siły zbrojne oraz Scania robią kolejny krok w dalekosiężnej współpracy. Oficjalne otwarcie SOW w Gilze-Rijen nastąpiło w dniu 25 października.

TRANSPORT WOJSKOWY

Pierwsze dostawy systemów przeciwlotniczych „mała Narew”

4 października 2022 roku ukazała się informacja, że w celu przyśpieszenia osiągania zdolności bojowych w zakresie zwalczania zagrożeń powietrznych, w tym głównie rakietowych pocisków manewrujących, z końcem września 2022 roku na wyposażenie Sił Zbrojnych RP zostały wprowadzone pierwsze egzemplarze rakietowego systemu przeciwlotniczego krótkiego zasięgu opartego na rakietach CAMM, których producentem jest brytyjska firma MBDA UK.

TRANSPORT WOJSKOWY

Mobilne stacje paliw: Rheinmetall RMMV zdobywa zamówienie Bundeswehry na lotniskowe samochodowe cysterny paliwowe

Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV) zdobył ważne zamówienie na pojazdy specjalne dla Bundeswehry. Niemieckie Siły Zbrojne zawarły z nim bowiem umowę na dostawę w sumie 48 samochodowych cystern paliwowych do użytku na licznych lotniskach armii niemieckiej. Ponadto istnieje możliwość zakupu kolejnych pięciu pojazdów tego typu.

TRANSPORT WOJSKOWY

Czeskie i międzynarodowe sukcesy Tatry

Tatra Trucks pracuje nad kolejnymi projektami dotyczącymi modernizacji uzbrojenia i sprzętu Armii Republiki Czeskiej. Należą do nich np. projekty nowych kołowych haubic samobieżnych Caesar 8x8 oraz systemów rakietowych obrony powietrznej Spyder, dla których Tatra Trucks ma dostarczyć wojsku odpowiednie podwozie, ponownie z serii Force.

REKLAMA