Kamaz-54901 w wersji gaz-diesel

W KAMAZ zostały zmontowane pierwsze prototypy flagowego szosowego ciągnika 54901 przystosowanego do eksploatacji w trybie dwupaliwowym.

Kamaz-54901 w wersji gaz-diesel Producent

Zasilany gazem KAMAZ-54901 stanowi kontynuację linii szosowych ciągników generacji K5. Jego nowa modyfikacja wykorzystuje dwupaliwowy tryb pracy silnika na mieszance oleju napędowego i sprężonego gazu ziemnego (CNG) w proporcjach odpowiednio 60/40. Pozwala to znacznie zaoszczędzić na oleju napędowym podczas prowadzenia auta.

REKLAMA

Do tej pory zmontowano dwa takie egzemplarze - jeden w Centrum Naukowo-Technicznym KAMAZ, drugi na głównej linii montażowej fabryki. Pod względem parametrów technicznych zasadniczo nie różnią się one od wersji z silnikiem Diesla – jedyną odmiennością jest układ zasilania paliwem. Podmontaż urządzeń gazowych odbywa się w obudowie gazowej.

Kaseta modułu gazowego do typu KAMAZ-54901 jest zakładana w miejscu montażu podzespołów urządzeń gazowych (LPG). Składa się z czterech butli po sto litrów każda (do pracy CNG), z zaworami, rurkami, manometrem, urządzeniami do napełniania i armaturą firmy Swagelok. Składowe tej kasety instaluje się w określonej kolejności, zgodnie z dokumentacją projektową. Następnie zmontowaną kasetę przenosi się do specjalnego urządzenia, gdzie kasetę wypełnia się powietrzem do 20 MPa (200 atmosfer), co pozwala na ujawnienie wszystkich ukrytych wad przed zamontowaniem kasety na samochodzie. Wyniki tych prób są odnotowywane w dzienniku, który wskazuje datę napełnienia, numery elementów oraz osobę odpowiedzialną za napełnianie.

W kolejnym kroku kaseta zostaje przeniesiona do sekcji instalacji LPG, gdzie jest montowana po prawej stronie ramy ciężarówki. Tu ma miejsce instalacja sprzętu firmy Prinz do obsługi silnika w trybie dwupaliwowym. W skład tego wyposażenia wchodzą sterownik elektroniczny, wiązka przewodów, przetwornica napięcia z 24V na 12V, reduktor, filtr gazu, rurki gazowe, węże do układu chłodzenia, przycisk przełączania układu oraz komplet uchwytów do mocowania wyposażenia do samochodu. Zmontowany samochód zostaje przetransportowany do następnego stanowiska, gdzie następuje ostateczne połączenie głównych ciągów przewodów gazowych. Uzyskane wyniki są również dokumentowane.

Po zakończeniu prób ciśnieniowych samochód przemieszcza się do strefy napełniania, gdzie z mobilnej stacji tankowania gazu samochodowego sprężonym gazem ziemnym odbywa się pierwsze napełnienie kasety CNG. Następnie pojazd zostaje wysłany na tor, gdzie jest docierany i testowany w trybie dwupaliwowym.

Początkowo samochód jeździ i nagrzewa się dzięki spalaniu oleju napędowego. Gdy temperatura silnika osiągnie 40 stopni, można go przełączyć na tryb dwupaliwowy. Aby wybrać ten tryb wystarczy nacisnąć przycisk układu gaz-diesel na tablicy rozdzielczej, a samochód przełączy się na pracę silnika w trybie dwupaliwowym. Przycisk sygnalizacyjny zaświeci się na zielono, wyświetlając poziom paliwa w cylindrach. Ponowne naciśnięcie przycisku wyłączy ten system. Wskaźnik zmieni kolor na biały, wskazując, że system pozostaje w trybie gotowości.

Ruslan Arslangaraev, szef biura OAESP, wyjaśnia „Pod koniec testów drogowych na torze pojazd KAMAZ-54901 wraca w celu zamontowania osłon ochronnych zabudowy gazowej i przedstawienia działowi kontroli technicznej. Następnie sporządzane są niezbędne dokumenty dla samochodu, dołączane są certyfikaty HBO i paszporty butli HBO. Potem pojazd użytkowy KAMAZ-54901 zostaje wysłany do TFC KAMAZ JSC w celu późniejszego przekazania klientowi”

Zastosowanie dwupaliwowego układu zasilania silnika podniesie efekt ekonomiczny użytkowania taboru: oszczędność oleju napędowego dzięki zastąpieniu gazu zwiększy zasięg i zmniejszy koszty paliwa ze względu na różnicę w cenie między gazem a olejem napędowym. Ponadto wprowadzenie dwupaliwowego układu zasilania silnika zredukuje zanieczyszczenie środowiska ze względu na brak emisji cząstek stałych podczas spalania gazu. Do tego dochodzi mniejsze osadzanie się produktów spalania na grupie tłoków, co zwiększa przebieg silnika przy zachowaniu wszystkich jego charakterystyk mocy.

Gdy dopływ gazu jest wyłączony, KAMAZ-54901 w pełni zachowuje swoją funkcjonalność w trybie diesla – wówczas jego charakterystyka nie różni się od konwencjonalnych analogów zasilanych olejem napędowym.

W chwili obecnej wariant gazowo-dieslowski przeszedł certyfikację homologacji typu pojazdu (OTTS). W niedalekiej przyszłości jeden z egzemplarzy testowych zostanie skierowany do prób pod kontrolą, aby otrzymać informację zwrotną na temat pracy tej wersji auta. Zgodnie z planem wytwórczym odmiana szosowa ciągnika KAMAZ-54901 z silnikiem Diesla powinna zostać wprowadzona do produkcji seryjnej w sierpniu.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA