REKLAMA

Kamaz rozwija linię pojazdów generacji K5

Centrum Nauki i Technologii KAMAZ pracuje nad rozwojem podstawowej rodziny pojazdów generacji K5. Kolejnym krokiem w tym wdrażaniu są 3-osiowe ciągnik siodłowy KAMAZ-65659 (6x2) i podwozie KAMAZ-65658 (6x2).

Wraz z ciągnikiem siodłowym KAMAZ-54901 opracowano dokumentację projektową dla dwóch innych wariantów ciężarówek, obu szosowych, 3-osiowych w układzie napędowym 6x2. Są to ciągnik siodłowy KAMAZ-65659 i podwozie KAMAZ-65658. Igor Valeev, zastępca głównego konstruktora KAMAZ PTC ds. pojazdów, wyjaśnił, że głównym kryterium w rozwoju tych odmian było zminimalizowanie zużycia paliwa przy jednoczesnym zwiększaniu masy przewożonego ładunku oraz utrzymaniu maksymalnych dopuszczalnych nacisków na osie.

Ciągnik siodłowy KAMAZ-65659 ma masę całkowitą 26 ton i może tworzyć zestawy o technicznie dopuszczalnej masie całkowitej do 44 ton. Zaopatrzono go w w rzędowy, 6-cylindrowy silnik KAMAZ-910.10 o mocy 450 KM oraz zautomatyzowaną skrzynię biegów ZF Traxon. Kabina o szerokości 2500 mm otrzymała wysoki dach i dwie tylne leżanki. Poza tym pod względem rozwiązań technicznych ciągnik siodłowy KAMAZ-65659 został maksymalnie zunifikowany z 2-osiowym ciągnikiem KAMAZ-54901. Ze wzgledu jednak na inną liczbę osi kluczowa różnica wynika z obecności tylnej osi podnoszonej, pozwalającej na zwiększenie obciążenia siodła do 16,4 tony. Jednocześnie masa holowanej naczepy wynosi 34 tony. Po rozładowaniu tylna oś ciągnika unosi się, aby zmniejszyć zużycie paliwa. Samochód wyposażono poza tym w hipoidalną oś napędową, hamulce tarczowe na wszystkich osiach oraz elektroniczno-pneumatyczny układ hamulcowy.

REKLAMA

Podwozie KAMAZ-65658 przeznaczono zaś do montażu różnych zabudów. W jego przypadku kluczowe parametry prezentują się następująco: masa całkowita 26 ton, ładowność 16,3 tony, masa holowanej przyczepy 18 ton, całkowita masa zestawu 44 tony. Analogicznie jak ciągnik podwozie wyróżniają także: silnik KAMAZ-910.10 o mocy 450 KM, skrzynia biegów ZF Traxon oraz kabina o szerokości 2500 mm, z wysokim dachem i dwoma leżankami. Podobnie jak w przypadku ciągnika siodłowego KAMAZ-65659, kluczową cechą tego podwozia pozostaje jeszcze obecność tylnej osi podnoszonej. Do tego dochodzą: hipoidalna oś napędowa, hamulce tarczowe na wszystkich osiach oraz elektroniczno-pneumatyczny układ hamulcowy, w skład którego wchodzą też układ przeciwblokujący (ABS), system antypoślizgowy (ASR) i układ stabizliacji toru jazdy (ESP).

Obecnie KAMAZ-65658 i KAMAZ-65659 przechodzą testy akceptacyjne na stanowisku badawczym NAMI w Dmitrowie, które powinny potwierdzić gotowość projektu tych typów aut do rozpoczęcia ich produkcji seryjnej. Ponadto nowe modele uzyskują wymagane przebiegi, symulując rzeczywistą pracę przy różnych obciążeniach. W najbliższym czasie partia pilotażowa ciągników siodłowych KAMAZ-65659 zostanie wyprodukowana w warunkach głównej linii montażowej w celu przekazania do eksploatacji próbnej. Produkcję seryjną ciągnika siodłowego KAMAZ-65659 zaplanowano na koniec 2020 roku, z kolei produkcja podwozia KAMAZ-65658 to perspektywa 2021 roku.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA