Kolejny sukces RMMV w Niemczech

Bundeswehrza zawarła z koncernem Rheinmetall umowę na dostawę ciężkich terenowych ciągników siodłowo-balastowych – transporterów wielotonowej techniki bojowej i innego ponadnormatywnego sprzętu, oznaczonych jako Elefant 2 - HX-UTF 2.

Producent
Fot. Producent

Pierwsze z tych aut ze standardową kabiną nieopancerzoną ma zostać przekazane w 2019 roku, a kolejne 31 sztuk powinno trafić do odbiorcy w 2020 roku. Łączna wartość zamówienia na te 32 egzemplarze wynosi około 28,5 mln EUR, wliczając w to kwotę podatku VAT. Ta umowa ramowa obowiązuje przez siedem lat i obejmuje także opcję nabycia następnych 105 Elefant 2. Powyższe oznacza, że całkowita wartość kontraktu za 137 samochodów wraz z wliczonym podatkiem VAT może dojść do 122 mln EUR. Zlecenie to stanowi kolejny ważny sukces handlowy Rheinmetall MAN w Niemczech, po przyznaniu mu przez Bundeswehrę w lipcu 2017 roku dużego kontraktu na ciężarówki wojskowe, należące do kategorii niezabezpieczonych – z nieopancerzonymi kabinami – pojazdów transportowych ("Ungeschützte Transportfahrzeuge" lub UTF).

Ciężki terenowy ciągnik siodłowo-balastowy Elefant 2 jest napędzany przez 8-cylindrowy, widlasty (V8) silnik wysokoprężny w nastawie o mocy maksymalnej 680 KM i maksymalnym momencie obrotowym 2700 Nm. Odpowiednie połączenie koncepcji budowy podwozia i właściwej kompletacji układu napędowego powodują, że wariant ten cechuje się wysoką mobilnością taktyczną – dzielnością terenową, uzyskuje prędkość maksymalną 89 km/h i może pokonywać wzniesienia o nachyleniu 60%. Technicznie dopuszczalna masa całkowita zestawu może natomiast dochodzić do 139000 kg. Elefant 2 otrzymuje też tę samą modularną kabinę typu militarnego, co inni przedstawiciele rodziny UTF. Niemniej, w razie potrzeby, tę bazową kabinę bez problemu da się wymienić na jej integralnie opancerzony odpowiednik. Poza tym wyposażenie seryjne obejmuje m.in. zestaw dwóch wciągarek Rotzler o sile uciągu 20 ton każda.

Wraz z wprowadzeniem do eksploatacji Elefant 2 gama ciężkich ciągników siodłowo-balastowych Bundeswehry ulega dalszemu rozszerzeniu. Elefant 2 z nieopancerzonymi kabinami uzupełniają bowiem odmianę Mammut – analogicznego ciężkiego ciągnika siodłowo-balastowego, również dostarczonego przez Rheinmetall MAN Military Vehicles, ale zaopatrzonego w integralnie opancerzoną kabinę-kapsułę, pochodzącą od innego niemieckiego koncernu zbrojeniowego – KMW. Przy tym zdolność do przerzutu ciężkich pojazdów bojowych nabierze kluczowego znaczenia szczególnie w świetle zobowiązania Niemiec w sprawie zapewnienia w 2023 roku działania Wspólnej Grupy Zadaniowej ds. Bardzo Wysokiej Gotowości NATO (VJTF 2023) – NATO’s Very High Readiness Joint Task Force (VJTF 2023).

WYBRANE DLA CIEBIE

TRANSPORT WOJSKOWY

Oficjalne otwarcie pierwszego państwowego warsztatu w bazie lotniczej Gilze-Rijen

Dostawy zmilitaryzowanych ciężarówek nowej Scanii Gryphus do bazy lotniczej Gilze-Rijen spowodowały, że ta lokalizacja została wyznaczona na jeden z czterech Państwowych Warsztatów Obronnych (SOW). W tych warsztatach technicy zbrojeniowi pracują nad różnymi pojazdami Gryphus pod nadzorem specjalistów ze Scanii. Dzięki nowemu warsztatowi holenderskie siły zbrojne oraz Scania robią kolejny krok w dalekosiężnej współpracy. Oficjalne otwarcie SOW w Gilze-Rijen nastąpiło w dniu 25 października.

TRANSPORT WOJSKOWY

Pierwsze dostawy systemów przeciwlotniczych „mała Narew”

4 października 2022 roku ukazała się informacja, że w celu przyśpieszenia osiągania zdolności bojowych w zakresie zwalczania zagrożeń powietrznych, w tym głównie rakietowych pocisków manewrujących, z końcem września 2022 roku na wyposażenie Sił Zbrojnych RP zostały wprowadzone pierwsze egzemplarze rakietowego systemu przeciwlotniczego krótkiego zasięgu opartego na rakietach CAMM, których producentem jest brytyjska firma MBDA UK.

TRANSPORT WOJSKOWY

Mobilne stacje paliw: Rheinmetall RMMV zdobywa zamówienie Bundeswehry na lotniskowe samochodowe cysterny paliwowe

Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV) zdobył ważne zamówienie na pojazdy specjalne dla Bundeswehry. Niemieckie Siły Zbrojne zawarły z nim bowiem umowę na dostawę w sumie 48 samochodowych cystern paliwowych do użytku na licznych lotniskach armii niemieckiej. Ponadto istnieje możliwość zakupu kolejnych pięciu pojazdów tego typu.

TRANSPORT WOJSKOWY

Czeskie i międzynarodowe sukcesy Tatry

Tatra Trucks pracuje nad kolejnymi projektami dotyczącymi modernizacji uzbrojenia i sprzętu Armii Republiki Czeskiej. Należą do nich np. projekty nowych kołowych haubic samobieżnych Caesar 8x8 oraz systemów rakietowych obrony powietrznej Spyder, dla których Tatra Trucks ma dostarczyć wojsku odpowiednie podwozie, ponownie z serii Force.

REKLAMA