REKLAMA

Kopalniana wywrotka Volvo FH16 12x6

Dwa holenderskie podmioty razem zrobiły mega ponadgabarytową wywrotkę kopalnianą opartą na wieloosiowym Volvo FH16.

Producent
Fot. Producent

We współpracy z BAS Mining Trucks, Terberg Techniek zmodyfikował bowiem bazowe Volvo FH16 Euro 6 z najmocniejszym dostępnym silnikiem D16, w nastawie o mocy maksymalnej 559 kW/750 KM i maksymalnym momencie obrotowym aż 3550 Nm. W wyniku tej przeróbki, polegającej m.in. na zamianie i dodaniu osi oraz wydłużeniu i wzmocnieniu ramy podwozia, powstał wariant 6-osiowy, w konfiguracji 12x6. Ta ciężarówka jest przeznaczona do prac ziemnych, prac w kopalniach odkrywkowych oraz do przemieszczania ciężkich ładunków na większą odległość. Bazowo podawane są tu dystanse od 20 do 80 km. Z przodu zastosowano osie 12-tonowe, z tyłu aż 20-tonowe, co dla układu nacisków maksymalnych na poszczególne z osi 2x12000 kg + 4x20000 kg oznacza dopuszczalną masę całkowitą tego samochodu na poziomie aż 104000 kg. Przy tym cztery tylne osie są zawieszone hydraulicznie z funkcją wypoziomowania podwozia. Takie poziomowanie hydrauliczne przed przechyleniem powoduje, że auto można bezpiecznie wyładowywać – tzn. po pełnym wypoziomowaniu podniesienie zabudowy typu wywrotka może się odbywać całkowicie bezpiecznie. Do tego system wskaźników obciążenia osi dostarcza kierowcy oraz obsługującemu ładowarkę, koparkę czy inne urządzenie załadowcze informacje o ilości materiału, który ma być przewożony. Poza tym oś ostatnia – wleczona, zaopatrzona w bliźniacze ogumienie, może być podnoszona w celu chwilowej poprawy trakcji bądź podczas jazdy bez ładunku. Ponadto z czterech osi tylnych ta ostatnia jest nienapędzana, podczas gdy trzy pierwsze tworzą napędowy tridem. Niemniej wszystkie te tylne osie są to fińskie osie SISU – zarówno ostatnia wleczona, jak i napędowy tridem także z bliźniaczym ogumieniem - o nośności po 20000 kg,. Co więcej, napędzane osie 20-tonowe sprawdzają się bardzo dobrze w konfiguracji 10x6, nawet przy podniesieniu tylnej osi wleczonej i jeździe ze znacznym obciążeniem. W dodatku dwie z tylnych czterech osi – trzecia i szósta są sterowane hydraulicznie – trzecia zgodnie z kierunkiem skrętu kół dwóch kierowanych osi przednich, szósta przeciwbieżnie, dla poprawy manewrowości – redukcji promienia skrętu. Przy czym na osiach pierwszej i drugiej założono pojedyncze opony o rozmiarze 375/90 R22.5, ma osiach trzeciej, czwartej, piątej i szóstej – jak wspomniano – bliźniacze opony o rozmiarze 325/95 R24. Pojazd ten cechują również: długa kabina z dachem o normalnej wysokości, automatyczna skrzynia przekładniowa, zwalniacz – retarder, rozstaw osi 5800 mm, hamulce bębnowe oraz układ centralnego smarowania.

REKLAMA

Na tak skompletowanym podwoziu belgijskie przedsiębiorstwo AJK zrobiło tzw. ciężką – wzmocnioną tylnozsypową wywrotkę kopalnianą. Wywrotkę tę wyróżniają: długość ładowania 8200 mm, szerokość ładowania 2800 mm oraz wysokość ładowania 1880 mm. Pojemność tej skrzyni równa się bazowo 37,5 m³ i 44,7 m³ po ewentualnym podwyższeniu burt. Wraz z tą zabudową masa własna kopalnianego FH16 12x6 wynosi 29000 kg i tym samym – przy określonej na 104000 kg jego dopuszczalnej masie całkowitej – oznacza ładowność na poziomie aż 75000 kg. Innymi słowy to Volvo FH16 podczas każdego kursu jest w stanie przewozić do 75 ton ładunku.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA