Laboratorium Transportowe Scania

Własny przewoźnik Scanii pokazuje, jak przy użyciu istniejących technologii można zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o ponad 95 procent.

Laboratorium transportowe firmy Scania – Scania Transport Laboratory – jest wykorzystywane do realizacji niektórych wewnętrznych potrzeb podmiotu w zakresie transportu. Operacje wykonywane są przy pomocy 45 ciężarówek i autokarów, z których 14 to ciągniki do transportu dalekobieżnego. Od 2018 roku flota działa wyłącznie na bezkopalnych i hybrydowych układach napędowych, co zmniejsza emisje dwutlenku węgla w laboratorium o ponad 95 procent.

REKLAMA

Laboratorium Transportu zostało założone w 2008 roku jako rozszerzenie działu badań i rozwoju koncernu, aby pomóc mu dowiedzieć się jeszcze więcej o wyzwaniach klientów i zbadać, jak można poprawić rentowność. W ciągu pierwszych pięciu lat laboratorium zmniejszyło zużycie paliwa o 20% i emisję dwutlenku węgla o 50% na transportowaną tonę. Jan Björklund, kierownik Scania Transport Laboratory, ocenia „Kwestia dotyczy tego, co głosimy. Nie prosimy naszych klientów i całej branży o zrobienie czegoś, czego sami nie chcemy robi.

Badania w miejscu pracy, w czasie rzeczywistym

Każdego dnia Scania Transport Laboratory obsługuje 14 zestawów ciężarówek i naczep między zakładami produkcyjnymi w Södertälje w Szwecji i Zwolle w Holandii. W ciągu roku każdy samochód ciężarowy pokonuje około 400 000 kilometrów, czyli około trzy razy więcej niż odpowiednik w tym samym czasie jeżdżący w obsłudze przeciętnego transportu. Te badania w miejscu pracy dają laboratorium wyjątkowo szybką możliwość przetestowania i oceny jakości oraz osiągów pojazdów. Równie ważne jest testowanie teorii dotyczących analizy i planowania przepływu, gdyż pomagają one firmie w usuwaniu odpadów z systemu transportowego. Szkolenie kierowców to także część równania sprawności. „Jedną z kluczowych lekcji dla nas jest efekt planowania i szkolenia kierowców. Widzimy, że to działa i że dość małe korekty mają duży wpływ. Na przykład zmniejszenie prędkości w transporcie długodystansowym z 90 do 80 km/h redukuje zużycie paliwa o 10 procent, podczas gdy porównywalna strata czasu wynosi tylko jeden procent”, wyjaśnia Björklund.

zobacz galerię

REKLAMA