[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.8

Laboratorium Transportowe Scania praktycznie nie wykorzystuje paliw kopalnych

Poprzez swoją firmę transportową Scania demonstruje, w jaki sposób dzięki istniejącej technologii da się zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o ponad 95%.

Fot. Producent

Laboratorium Transportowe Scania służy do realizacji wybranych wewnętrznych zadań przewozowych w ramach szwedzkiego koncernu. Flota tego operatora składa się z 45 ciężarówek i autokarów, z których 14 to ciągniki przeznaczone do obsługi ruchu dalekobieżnego. Od 2018 roku flota ta funkcjonuje wyłącznie o oparciu o paliwa nie powstałe z wsadu w postaci paliw kopalnych oraz wersje z napędem hybrydowym, co w efekcie redukuje emisję dwutlenku węgla o ponad 95%.
Samo Laboratorium Transportowe Scania zostało założone w 2008 roku, stanowiąc rozszerzenie działu badań i rozwoju podmiotu. Kwestia dotyczyła tego, aby dowiedzieć się więcej o wyzwaniach stawianych przez klientów i o tym, jak poprawiać rentowność. Już w pierwszych pięciu latach laboratorium obniżyło zużycie paliwa o 20%, a emisję dwutlenku węgla o 50% w przeliczeniu na każdą przemieszczaną tonę.

Każdego dnia Scania Transport Laboratory obsługuje 14 zestawów ciężarówek i naczep między zakładami produkcyjnymi w Södertälje w Szwecji i Zwolle w Holandii. W ciągu roku każda ciężarówka przebywa około 400000 km, czyli praktycznie trzy razy więcej, niż średnio pokonuje ciężarówka jeżdżąca w tym samym czasie w przeciętnej eksploatacji u przewoźnika. Oznacza to, że laboratorium oferuje Scanii wyjątkowo szybką możliwość do testowania i oceny jakości oraz osiągów pojazdów. Równie ważne jest testowanie teorii na temat analizy przepływu i planowania w celu usuwania odpadów z systemu transportowego oraz szkolenia kierowców. Wśród wykorzystywanych kombinacji naczepowych znajdują się także zestawy wydłużone do 32 m, składające się z 2-osiowego ciągnika siodłowego i dwóch standardowych, 13,6-metrowych naczep, sprzęgniętych ze sobą za pomocą specjalnego, 2-osiowego wózka – tzw. dolly.

REKLAMA


Jan Björklund, kierownik laboratorium transportowego Scania, stwierdza "Zagadnienie odnosi się do praktykowanie tego, co głosimy. Nie wymagamy od naszych klientów i ogólnie branży, aby zrobili coś, czego sami nie chcielibyśmy zrobić. Jedną z kluczowych informacji dla nas jest efekt planowania i szkolenia kierowców. Widzimy, że to działa i że dość małe poprawki mają duży wpływ. Na przykład zmniejszenie prędkości z 90 do 80 km/h w operacjach na długich dystansach redukuje zużycie paliwa o 10%, podczas gdy porównawcza strata czasu wynosi tylko 1%". Zarazem jednak w normalnej eksploatacji Scania Transport Laboratory nie pozostaje w 100% wolne od paliw kopalnych, ponieważ poza Szwecją brak jest stacji tankowania paliw takich jak HVO/biodiesel. Powyższe oznacza, że niektóre ciężarówki czasami muszą zatankować zwykły olej napędowy.

 

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij