REKLAMA

Laxå – mały wielki specjalistyczny pomocnik Scanii Cz.1

Na rynku od dawna istnieje grupa niszowych firm, która proponuje wykonania ciężarówek montowane w bardzo małych seriach – kilku, kilkunastu, rzadziej kilkudziesięciu sztuk, a nierzadko w jednym egzemplarzu. Pojazdy te bowiem powstają w celu zaspokojenia specyficznych wymagań niektórych odbiorców. W związku z tym cechują się przeważnie bardzo nietypową ostateczną kompletacją, specjalnie dobraną – maksymalnie zoptymalizowaną pod kątem potrzeb tego konkretnego nabywcy.

Producent
Fot. Producent

W układzie rynkowym takie niestandardowe wersje są albo sprzedawane pod markę tego niszowego podmiotu, albo powstają – na zasadzie outsourcingu - na zlecenie któregoś z potentatów i potem pod jego własną marką trafiają do jego autoryzowanej sieci dystrybucji. W układzie konfiguracyjnym są one zaś składane na dwa zasadnicze sposoby. W pierwszym kluczowe komponenty od potentatów uzupełniają specyficzne elementy będące własnym wytworem tych małych przedsiębiorstw oraz podzespoły zamawiane przez te przedsiębiorstwa na zewnątrz, u ich kooperantów. I z takiej palety części następnie jest wyrabiany zakontraktowany niestandardowy lub małoseryjny model. Druga zasadnicza metoda polega natomiast na tym, że ci niszowi gracze dokonują – czasami dość poważne – modyfikacje w bazowych, seryjnych odmianach, przychodzących z zakładów potentatów.

REKLAMA

W Europie do najbardziej dzisiaj znanych takich małych wytwórców należą niemieckie Paul i Titan Nutzfahrzeuge współpracujące z Mercedesem oraz holenderskie Ginaf i Terberg czy fińska Sisu. Do tego dochodzą m.in. niemiecki Toni Maurer, realizujący przeróbki ciężarówek MAN, oraz holenderskie CFG (Charles Feijts Groep) i WVT (Wierda Voertuig Technik). Przy czym CFG zmienia samochody IVECO, WVT – MAN-a. Osobną grupę w tej stawce tworzą także czeska Tatra, nasz polski Jelcz, węgierska Raba oraz własne koncernowe centra modyfikujące: Mercedesa – CTT (Custom Tailored Trucks) we francuskim Molsheim i MAN-a – fabryka w Wiedniu (ex-ÖAF). Mało kto też wie, że właśnie z takiego rodzaju zewnętrznym partnerem od kilku dekad współdziała Scania – partnerem tym jest szwedzka Laxå, dokładnie Laxå Special Vehicles. Mieści się ona w miejscowości o tej samej nazwie, czyli Laxå.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA