REKLAMA

Laxå – mały wielki specjalistyczny pomocnik Scanii Cz.2

Na rynku od dawna istnieje grupa niszowych firm, która proponuje wykonania ciężarówek montowane w bardzo małych seriach – kilku, kilkunastu, rzadziej kilkudziesięciu sztuk, a nierzadko w jednym egzemplarzu. Pojazdy te bowiem powstają w celu zaspokojenia specyficznych wymagań niektórych odbiorców. W związku z tym cechują się przeważnie bardzo nietypową ostateczną kompletacją, specjalnie dobraną – maksymalnie zoptymalizowaną pod kątem potrzeb tego konkretnego nabywcy.

Producent
Fot. Producent

Laxå Special Vehicles istnieje od 1999 roku – dokładnie została założona 1 stycznia tegoż roku, częściowo w oparciu o potencjał lokalnego dealera aut Scanii, który już wcześniej przebudowywał jej pojazdy.

Od swojego założenia w latach 60., gdy funkcjonowała pod nazwą “Fordonsskräddarna”, skoncentrowała się na adaptowaniu kabin i podwozi do specjalizowanych i specjalistycznych środków transportu. Przy czym w 2010 roku (oficjalny komunikat datowany na 2 lipca 2010 roku) Scania nabyła 30% akcji w Laxå Special Vehicles. Cel ten transakcji polegał na dalszym wzmocnieniu pozycji obu stron, co sama Scania określiła jako ważne strategicznie posunięcie w jej wysiłkach we wzmocnianiu globalnego zbytu taboru kołowego specjalizowanego i specjalnego przeznaczenia.

REKLAMA

Obecnie Laxå Special Vehicles zatrudnia około 86 pracowników (8 lat temu 75) i notuje obroty na poziomie przekraczającym 17 mln USD. Od samego początku – 1999 roku – kieruje nią (Managing Director) Dan Ekholm, wsparty przez innych członków zarządu.

Laxå – chociaż jest częściowo niezależna, ale całość swojej produkcji motoryzacyjnej wykonuje na rzecz Scanii i w związku z tym, w odróżnieniu od Paula czy Titana, nic nie sprzedaje pod swoją marką. Jak podkreśla, opracowała i wyprodukowała dotąd setki odmiennych wydań typów specjalizowanych i specjalistycznych. Odpowiednia znajomość specyfiki takich wyrobów w połączeniu z dobrym współdziałaniem ze Scanią, która kontaktuje się z klientem i podpisuje z nim umowę, pozwalają na zaproponowanie właściwych rozwiązań. Rynkowo to bowiem Scania jest tu stroną umowy z nabywcą, a Laxå pełni rolę zewnętrznego kooperanta, co dla klienta nie ma większego znaczenia – Scania firmuje całość, pełni rolę gwaranta – udziela pełnej firmowej gwarancji jak na własne odmiany, zabezpiecza pełne wsparcie serwisowe w swojej autoryzowanej sieci oraz dostępność części zamiennych, w tym tych oryginalnie pochodzących od Laxå. Jednocześnie w samym procesie negocjacji zakupu szczególnie dużą uwagę zwraca się na problematykę dobrego dialogu z klientem. Powyższe pozwala mianowicie lepiej poznać jego potrzeby i planowane specyficzne warunki eksploatacji, tak by na koniec przedstawić wyrób w pełni odpowiadający nawet niekonwencjonalnym, rzadkim, jednostkowym wymogom. Ogólnie wystarczy tylko udać się do dowolnego dealera Scanii i poprosić o wybrane rozwiązania. Jeśli będą one technicznie i prawie wykonalne, a klient za nie zapłaci, odpowiedni samochód powstanie dla niego.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA