REKLAMA

Laxå – mały wielki specjalistyczny pomocnik Scanii Cz. 3

Na rynku od dawna istnieje grupa niszowych firm, która proponuje wykonania ciężarówek montowane w bardzo małych seriach – kilku, kilkunastu, rzadziej kilkudziesięciu sztuk, a nierzadko w jednym egzemplarzu. Pojazdy te bowiem powstają w celu zaspokojenia specyficznych wymagań niektórych odbiorców. W związku z tym cechują się przeważnie bardzo nietypową ostateczną kompletacją, specjalnie dobraną – maksymalnie zoptymalizowaną pod kątem potrzeb tego konkretnego nabywcy.

Producent
Fot. Producent

Generalnie Laxå Special Vehicles wykonywała na rzecz Scanii prace w dwóch obszarach. Pierwszy dotyczył specyficznych rodzajów kabin: wydłużonych załogowych CrewCab i niskowejściowych L – LowEntry. Drugi wiąże się z projektowaniem, składaniem i dostarczaniem niekonwencjonalnych podwozi.

W przypadku kabin Laxå je produkuje. Przez lata swoje działania rozpoczynała od złożenia podstawowych wytłoczek – w jej manufakturze kabiny samochodowe były składane, spawane w w pełni oblachowaną kompletną kabinę i następnie poddawane malowaniu we własnej lakierni. Potem odbywały się wyposażanie wnętrza i na koniec kontrola skończonej kabiny. Finalnie kabiny doposażano też w pozycje dodatkowe zgodnie ze specyfikacją wynikającą z danej umowy. To wytwarzanie odbywało się w sposób małoseryjny w określonym reżimie czasowym. Laxå wykonywała również specjalne adaptacje kabin na życzenie klientów indywidualnych. Od wejścia od ubiegłego roku najnowszej generacji ciężarówek ten schemat funkcjonowania zachowano w stosunku do kabin załogowych oraz specjalnych adaptacji. W przypadku zaś L – LowEntry surowa karoseria – bazowa struktura – jest dalej przygotowana w Laxå. Potem na ostateczny montaż, malowanie, finalne wykończenie przewozi się ją do głównego zakładu wytwarzania kabin Scanii, mieszczącego się w Oskarshamn. W kolejnym kroku gotowa kabina trafia na linię montażu aut do Södertälje, podlegając już zasadom zwykłego przepływu kabin.

REKLAMA

Powstająca – w pełni budowana i wykańczana – w Laxå kabina załogowa CrewCab to czterodrzwiowa, wydłużona kabina, u Scanii należąca do serii P. Może pomieścić do ośmiu osób. Występuje z różnym wykończeniem, jednostkowo dobranym pod konkretnego nabywcę, z szeroką gamą opcji oraz w dwóch długościach – CP28 i CP31, gdzie druga stanowi wydanie dłuższe. Została przystosowana do łatwego wsiadania i wysiadania oraz bazowo bywa oferowana dla pojazdów ratowniczych – pożarniczych czy obrony cywilnej. Ponadto nabywają ją sektory wydobywczy oraz energetyczny dla ekip remontowych i naprawczych. Znajduje jeszcze zastosowanie w siłach zbrojnych – m.in. w tzw. transporterach ciężkiej techniki bojowej oraz w wykonaniach ze sprzętem łączności czy radarowym, służąc w nich do przewozu pełnej obsługi danego systemu.

Drugi z rodzajów kabin to niskowejściowy LowEntry. Także opiera się na bazowej kabinie Scanii z serii P. Instaluje go się przed przednią osią, aby zapewnić niskie wejście. Niski poziom podłogi nad nawierzchnią jezdni oznacza, że wariant ten zdecydowanie ułatwia wsiadanie i wysiadanie, a zatem staje się bardzo odpowiedni do zadań w ciągu dnia wiążących się z częstym wykonywaniem tych czynności. Dlatego najczęściej zamawiają go podmioty z sektora odbioru i recyklingu śmieci. Przy czym idealnie nadaje się także dla dystrybucji, straży pożarnej, a ostatnio większe zainteresowanie nim wyraził nawet sektor budowlany. W tym ostatnim przypadku może stanowić ciekawą opcję pod tzw. miejskie wywrotki czy betonomieszarki. Ponadto przy tej kabinie może występować unikatowe wyposażenie dodatkowe, takie jak funkcja klękania, aby przy wsiadaniu dalej obniżyć poziom podłogi, nietypowe pozycje wyspecyfikowane przez nabywcę, podwójna ławka, cztery miejsca siedzące z przodu, miejsca siedzące z tyłu i inne. Analogicznie jak CrewCab, LowEntry da się zamówić z wysoko zindywidualizowanymi wykończeniem wnętrza oraz z szeroką gamą opcji.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA