Lepsze środowisko miejskie rok po uruchomieniu 145 autobusów elektrycznych

Rok po wprowadzeniu w dniu 13 grudnia 2020 roku 145 nowych autobusów elektrycznych w Göteborgu, Mölndal i Partille, korzyści dla klimatu i środowiska są teraz wyraźnie widoczne. Zmniejszenie o połowę emisji dwutlenku azotu i redukcja emisji dwutlenku węgla o 10 procent to tylko wybrane z pozytywnych efektów, do których w ciągu ostatniego roku doprowadziła elektryfikacja. Obniżka emisji dwutlenku azotu odpowiada rocznej emisji z nieco ponad 8000 przeciętnych samochodów.

Volvo Trucks Producent

Rok temu największa flota autobusów elektrycznych w Skandynawii została uruchomiona w Göteborgu, Mölndal i Partille z łącznie 145 autobusami elektrycznymi jeżdżącymi na zlecenie. Autobusy te są obsługiwane przez Transdev w imieniu Västtrafik oraz pochodzą od Volvo. Według prognoz Västtrafik, od momentu wprowadzenia tego taboru do eksploatacji emisje niebezpiecznych tlenków azotu w ruchu autobusowym zmniejszyły się prawie o połowę, ze 108 ton w 2020 roku do 58 ton w 2021 roku. Według informacji Szwedzkiej Agencji Ochrony Środowiska te obniżki w emisji dwutlenku azotu odpowiadają emisji z nieco ponad 8000 przeciętnych samochodów, które przejeżdżają 1100 km rocznie, co jest średnią odległością, jaką samochód pokonuje każdego roku w Szwecji. Hanna Björk, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju w Västtrafik, mówi „To fantastyczne liczby, pamiętając jednocześnie, że emisje z naszego ruchu autobusowego były już bardzo niskie. Obecnie kontynuujemy prace nad celem, aby do 2030 roku cały transport publiczny w miastach był w pełni zelektryfikowany.

REKLAMA

Oprócz emisji tlenków azotu istnieją również duże różnice w emisji dwutlenku węgla. W ciągu roku zmniejszyły się one o 10 procent, z 16 500 ton w 2020 roku do 14 500 ton w 2021 roku. Autobusy elektryczne miały też pozytywny wpływ na emisję cząstek stałych. Szacuje się, że w ciągu roku spadły one o około 19 procent, z około 900 kilogramów do 730 kilogramów. Anders Ekman, Business Manager Göteborg, Mölndal, Partille w Transdev Sverige AB, wskazuje „To bardzo satysfakcjonujące liczby, które są potwierdzeniem całej pracy, jakiej wymagało wprowadzenie floty autobusów elektrycznych w 2020 roku. Oprócz cichszej pracy w naszych miastach, nasi kierowcy zyskują lepsze środowisko pracy z obniżonym poziomem hałasu i mniej wibracji. Jesteśmy dumni, że możemy przyczynić się do budowy zrównoważonego miasta przyszłości”.

W rejonie Göteborga kursuje największa, obsługiwana przez Västtrafik, flota autobusów elektrycznych w Skandynawii, z około 220 autobusami elektrycznymi w kilku lokalizacjach w regionie. Już w 2022 roku roku zacznie kursować około 100 nowych autobusów elektrycznych, a do 2030 roku wszystkie z 700 autobusów miejskich Västtrafik mają być elektryczne.

REKLAMA