[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Liebherr przekazuje Bundeswehrze pojazdy wsparcia

Liebherr dostarcza pierwsze kołowe terenowe żurawie samojezdne do Bundeswehry, których kabiny kierowcy i operatora są wyposażone w technologię opancerzenia, pochodzącą od innego niemieckiego koncernu – Rheinmetall

Fot. Producent

W lutym, zgodnie z ustalonym harmonogramem, Liebherr-Werk Ehingen GmbH przekazał Bundeswehrze pierwszego z 71 opancerzonych terenowych samojezdnych żurawi ewakuacyjnych (protected mobile and recovery cranes), dostarczanych w ramach realizacji dużego zamówienia. Dostawa pozostałych egzemplarzy jest planowana do 2021 roku. W czerwcu 2017 roku Federalny Urząd Bundeswehry ds. Sprzętu, Technologii Informatycznych i Wsparcia Serwisowego – BAAINBw przyznał bowiem firmie Liebherr kontrakt o wartości około 150 mln EUR. Umowa ta obejmuje 33 opancerzone samojezdne wozy ewakuacji i ratownictwa technicznego G-LTM oraz 38 żurawi samojezdnych. W ich budowie projektanci położyli szczególny nacisk na wytrzymałość: wszystkie otrzymają zatem opancerzone kabiny kierowcy i operatora żurawia, przekazane przez koncern Rheinmetall.

Ciężki kołowy terenowy wóz ewakuacji i ratownictwa technicznego G-BKF

Oparty na czteroosiowym podwoziu żurawia samojezdnego, Liebherr G-BKF jest opancerzonym wozem wsparcia ewakuacyjnego. Wysoce zwrotny, doskonale sprawdzi się nawet w najtrudniejszym terenie. Ma dwie wciągarki, żuraw i ramię holownicze zamontowane z tyłu pojazdu. W efekcie G-BKF stanowi idealny systemem do ewakuacji i holowania szerokiej gamy pojazdów, w tym – przykładowo – nowej generacji opancerzonych pojazdów wsparcia armii (GFF), opancerzonych logistycznych pojazdów wsparcia Protected Mobility Logistic Support Vehicle (GTF), ciężarówek z zabudową wymienną MULTI FSA oraz wielu starszych typów pojazdów kołowych. Co ważne, ewakuacja może być dokonana bez konieczności opuszczania przez załogę opancerzonej kabiny kierowcy lub kabiny operatora żurawia. Ponieważ G-BKF został też zaopatrzony osprzęt do ewakuacji i podnoszenia ciężkich ładunków, powyższe czyni go elastycznym i ekonomicznym wyborem. Jego kompletacja obejmuje mianowicie wysięgnik teleskopowy o długości 20,9 m, pozwalający na szybką i z dużą precyzją obsługę ładunków o masie do 20 ton.

REKLAMA

G-LTM 1090-4.2 opancerzony żuraw samojezdny

Podobny w układzie konstrukcyjnym do standardowego modelu cywilnego, zamówiony przez niemiecką Bundeswehrę G-LTM 1090-4.2 to czteroosiowy żuraw samojezdny z opancerzonymi kabinami kierowcy i operatora. Wykorzystując najnowszą technologię podwozia i silnika, sprawdzi się doskonale we wszystkich rodzajach terenu. Jego sześciocylindrowy silnik wysokoprężny Liebherr o mocy 330 kW i maksymalnym momencie obrotowym 2335 Nm zapewnia mu moc potrzebną do wykonania pracy. Zamówienie Bundeswehry obejmuje 17 żurawi z przeciwwagą o masie 8,4 t, określanych jako „ciężkie pojazdy dźwigowe”, oraz pozostałe 21 z przeciwwagą o masie 22,5 tony, znanych są jako „super ciężkie żurawie mobilne”.

Dokładne specyfikacje dotyczące ochrony załogi

Podczas procedury przetargowej BAAINBw skupił się na potrzebie ochrony załogi. Aby spełnić te surowe kryteria, Liebherr-Werk Ehingen GmbH współpracował z Rheinmetall, czołowym europejskim producentem systemów wojskowych, odpowiedzialnym za przygotowanie opancerzonych kabin kierowcy i operatora żurawia. Wykonana przez Rheinmetall kabina kierowcy chroni załogę przed skutkami ostrzału z broni strzeleckiej małych i średnich kalibrów oraz przed skutkami wybuchów min lądowych i improwizowanych ładunków wybuchowych. Do tego system filtracji zabezpiecza pasażerów przed skutkami wybuchów nuklearnych oraz zagrożeniami bakteriologicznymi i chemicznymi. Kabina żurawia od Rheinmetall chroni zaś operatora przed zagrożeniami balistycznymi podczas pracy żurawia. Zarówno G-LTM, jak i G-BKF dostały identyczne kabiny.
Generalnie elastyczny mobilny żuraw Liebherr G-LTM doskonale sprawdza się we wszystkich rodzajach terenu. Z kolei żuraw ewakuacji i ratownictwa Liebherr G-BKF jest w stanie zabezpieczyć, przygotować i holować wiele różnych rodzajów pojazdów.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij