[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Logistyczne ciężarówki białoruskiego Volata Cz.1

Od kilku lat Białorusini z Volata chcą silniej niż dotąd zaistnieć na rynku międzynarodowym. Tym bardziej, że dysponują teraz rzeczywiście szeroką gamą typowo militarnych produktów o autentycznie relatywnie niezłych parametrach i dość konkurencyjnej cenie. W dodatku Białoruś była i jest bardziej skora niż kraje Zachodu do dostaw sprzętu odbiorcom w Azji, Afryce i Ameryce Południowej o nie zawsze najlepszej reputacji. Białorusini nie pytają tak mocno o przestrzeganie praw człowieka oraz są bardziej skorzy do rozliczeń w barterze, przede wszystkim jeśli kwestia dotyczy surowców strategicznych.

Fot. Producent

W kategorii tzw. wariantów klasycznego wsparcia logistycznego firma proponuje dzisiaj trzy zasadnicze odmiany: 4-, 3- i 2-osiową. 4-osiowy typ MZKT 600203 jest klasyfikowany jako taktyczny klasy tonażowej ciężkiej, wysokiej mobilności, wysokiej ładowności. W układzie konstrukcyjnym pozostaje on blisko spokrewniony z innym typem – 3-osiowym MZKT 600103. Obie wersje należą bowiem do tej samej rodziny. Dlatego zostaną przybliżone razem, z zaznaczeniem jedynie występujących między nimi różnic.

REKLAMA

Ramę podwozia o tradycyjnym układzie drabinowym tworzą wzmocnione podłużnice i poprzeczki. Zawieszenie jest niezależne, co ma przekładać się na bardzo dobre charakterystyki w trakcie pokonywania bezdroży. Przy czym w typie 3-osiowym wykorzystuje ono system hydropneumatyczny, z możliwością regulacji prześwitu, podczas gdy w 4-osiowym opiera się na sprężynach śrubowych. Źródło napędu stanowi już ten sam silnik – amerykański Caterpillar CAT C13 ACERT: 6-cylindrowy, rzędowy – L6, z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowującego, o pojemności 12,5 litra, przy średnicy cylindra i skoku tłoka równych odpowiednio 130 mm i 157 mm. Niemniej w 600203 występuje on w najmocniejszym nastawie, o maksymalnych – mocy 388 kW/520 KM przy 2100 obr/min i momencie obrotowym 2216 Nm przy 1400 obr/min, a w 600103 w słabszym, o mocy maksymalnej 328 kW/440 KM przy 2100 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym 2011 Nm przy 1400 obr/min. Takie same są zaś skrzynia biegów, skrzynia rozdzielcza, mosty napędowe oraz inne kluczowe komponenty. Skrzynia przekładniowa to automatyczna przekładnia Allison typu 4500SP, z 6 biegami do jazdy do przodu i 1 biegiem wstecznym, o rozpiętości przełożeń 4,7-0,67 i przełożeniu dla biegu wstecznego 5,55. Skrzynia rozdzielcza jest dwubiegowa, o przełożeniach droga 1:0.989, teren 1:1,571, a wszystkie mosty napędowe są wzmocnione, dwustopniowe – z redukcją w piastach kół, z blokadami mechanizmów różnicowych uzupełnionymi o blokady międzymostowe. Na wszystkich kołach założono wyłącznie pojedyncze ogumienie z bieżnikiem terenowym, bezdętkowe, o rozmiarze 16.00R20. Jazdę w trudnych warunkach drogowych ułatwia jeszcze centralny system pompowania kół (CTIS), z kolei jazdę po przestrzeleniu specjalne wkładki w oponach. W dwuobwodowym, pneumatycznym układzie hamulcowym, z systemem ABS, występują tylko hamulce bębnowe. 24-voltowa instalacja elektryczna zawiera m.in. dwa akumulatory o pojemności 190 Ah każdy. Zbiorniki paliwa są dwa, każdy o pojemności 300 litrów, co daje sumaryczną pojemność 600 litrów. Taka sama jest również kabina – krótka, dzienna, odchylana, stalowa, nieopancerzona, dość wysoko zamocowana, wysunięta do przodu, 2-osobowa w układzie miejsc 1+1. Mimo tego dość wysokiego osadzenia prowadzą do niej dwa stopnie wejściowe, w tym dolny uchylny – zawieszony przy pomocy jednego ukośnego stalowego ramienia w 6x6 i pałąkowy – strzemiączkowy w 8x8. Ta mechanicznie zawieszona kabina charakteryzuje się kształtami zoptymalizowanymi militarnie. Ma płaskie wszystkie powierzchnie, co ułatwia odkażanie czy zakładanie zewnętrznego pancerza modułowego, płaskie szyby w oknach, dzieloną szybę przednią ustawioną pionowo i ścięte górne boczne naroża, w celu ułatwienia strategicznego przerzutu auta koleją na platformach wagonów czy w ładowniach samolotów. Z jej przodu na panelu umieszczono trzy poziome wloty powietrza, ponad nimi na wybrzuszeniu – przetłoczeniu stylizowany napis VOLAT. Nad płaską dzieloną szybą mogą znajdować się: pośrodku trzy okrągłe światła i/czy na narożach – dodatkowe reflektory. Z boków zwracają uwagę potężne, górne, wspomniane ścięcia do środka, drzwi z prostokątną poziomą szybą oraz dolną przednią partią poprowadzoną niżej, w celu ułatwienia wsiadania. Na takim poziomie znajduje się mianowicie podłoga w części przedniej. Ponadto zderzak przedni jest stalowy, mocno ścięty w dolnej przedłużonej partii, która płynnie przechodzi w dolną stalową osłonę spodu silnika, prostokątną, ułożoną podłużnie. Na narożach tego zderzaka, w zagłębieniach zamocowano okrągłe reflektory chronione stalową siatką, a pod wlotami powietrza oczka zaczepów do przeciągania liny i pomiędzy nimi dwa zaczepy do holowania, ułożone równolegle, tuż nad krawędzią przejścia zderzaka z górnej części pionowej do dolnej ściętej do tyłu. Na wyposażeniu znalazły się także m.in. układ klimatyzacji z automatyczną kontrolą oraz pozycje wyposażenia typowo militarnego, takie jak: punkty do mocowania zewnętrznego pancerza modułowego, uchwyty na broń i sprzęt osobisty, wyprowadzenie dla systemu łączności oraz obrotowy luk ewakuacyjny, pomocny w trakcie korzystania z dachowego stanowiska strzeleckiego. Mogą to być: proste stanowisko obracane mechanicznie, zdalnie sterowany moduł uzbrojenia bądź nawet system lekkiej wyrzutni pocisków przeciwpancernych. Za kabiną umieszczono zaś chłodnicę, co przyczynia się do poprawy brodzenia, oraz zbiorniki wybranych instalacji. Stylistycznie osłony tej partii zakabinowej, z siatką prostokątnych, poziomych otworów, nawiązują do kształtu kabiny, stanowiąc jej przedłużenie. W efekcie m.in. ich górne naroża są ścięte. Ta partia zakabinowa na długość sięga za linię tylnego błotnika w odmianie 6x6 i dochodzi niemal do wysokości drugiej przedniej osi w odmianie 8x8.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij