[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Lotniskowe Volvo FMX dla bukaresztańskiego lotniska

Bielska firma WAWRZASZEK Inżynieria Samochodów Specjalnych (WISS) dla najważniejszego rumuńskiego lotniska – bukaresztańskiego Aeroportul Internaţional Bucureşti Băneasa – wykonała ciężki lotniskowy samochód ratowniczo-gaśniczy ARFF.

Fot. Producent

Za jego bazę posłużyło odpowiednio przygotowane 3-osiowe Volvo ze specjalizowanej serii FMX – typ FMX 13 540 6x6, o rozstawie osi 4300 mm. Źródło napędu tego auta stanowi więc najmocniejszy z dostępnych w nim silników – 12,8-litrowy D13K540 o mocy maksymalnej 397 kW/540 KM przy 1450–1800 obr/min oraz maksymalnym momencie obrotowym 2600 Nm w zakresie od 1000 do 1450 obr/min. Zaopatrzono go jeszcze w niezwykle wydajny hamulec silnikowy, dopełniający lub zastępujący działanie tradycyjnego układu hamulcowego. Poszczególne moce wynoszą tu: moc hamulca wydechowego – 200 kW przy 2300 obr/min oraz moc hamulca VEB+ - 375 kW przy 2300 obr/min. Układ przeniesienia napędu zawiera automatyczną skrzynię przekładniową ze sprzęgłem hydrokinetycznym i oprogramowaniem pracy dobranych do takich zastosowań, skrzynię rozdzielczą oraz dwustopniowe, wzmocnione mosty napędowe, z blokadami mechanizmów różnicowych, uzupełnionymi przez blokady międzymostowe. Na wszystkich kołach – w celu zachowania wysokiej dzielności terenowej – założono jedynie pojedyncze ogumienie. Kabina jest długa, jednomodułowa, dwudrzwiowa, ze wzmocnionym zderzakiem, charakterystycznym dla całej gamy FMX. Wchodzi się do niej po trzech stopniach, w tym najniższym – dolnym, zamocowanym wahliwie i dzięki temu uchylającym się w momencie kontaktu z przeszkodą. Poza tym rama podwozia ma tradycyjny układ drabinowy, z podłużnicami i poprzeczkami, zbiornik paliwa zamontowano po prawej stronie, a we wzmocnionym mechanicznym zawieszeniu występują resory piórowe.

Specjalistyczna lotniskowa zabudowa ratowniczo-gaśnicza, zrobiona przez WISS, wyróżnia się modułową konstrukcją. Wykonano ją przede wszystkim z tworzywa kompozytowego, co pozwoliło na połączenie lekkości, odporności na uderzenia oraz całkowitej odporności na korozję z możliwością nadania ciekawych kształtów. W efekcie nadwozie to i kabina stylistycznie współgrają ze sobą, wizualnie tworząc jakby jednolitą całość. Dach tej zabudowy pełni rolę podestu roboczego, pokrytego materiałem antypoślizgowym. Wchodzi się na niego przy pomocy lekkiej tylnej drabinki, zainstalowanej po lewej stronie. Boczne skrytki na sprzęt i wyposażenie w liczbie 4/6 rozmieszczono symetrycznie po obu stronach. Zamyka się je lekkimi wodo- i pyłoszczelnymi żaluzjami aluminiowymi, z możliwością zamknięcia na klucz. Dostęp do tych skrytek po otwarciu żaluzji, w tym głównie do pozycji zlokalizowanych wysoko, ułatwiają odchylane do dołu podesty. Ponadto z tyłu znajduje się skrytka przedziału autopompy, też zamykana analogicznymi żaluzjami aluminiowymi. Pojemności poszczególnych zbiorników równają się: wody 7500 litrów i środka pianotwórczego 750 litrów. Do tego dochodzi system proszkowy z 250 kg proszku gaśniczego. Autopompy są dwie: typ Ruberg R2 – 280 o wydajności 6000 l/min przy ciśnieniu 10 barów (niskie ciśnienie) oraz typ Ruberg R40 o wydajności 400 l/min przy ciśnieniu 40 barów (wysokie ciśnienie). Uzyskiwanie wymaganych stężeń środka pianotwórczego gwarantuje jego automatyczny dozownik, a główny panel sterowania układu wodno-pianowego wprowadzono w kabinie samochodu. Do bezpośredniej walki z pożarami przeznaczono dwa działka wodno-pianowe – zderzakowe o wydajności 2000 l/min i dachowe o wydajności 5000 l/min – oraz wysokociśnieniową linię szybkiego natarcia z wężem o długości 60 m, wyprowadzoną z lewej strony. Ciężarówka dostała także system instalacji zraszaczowej – dysz do samoobrony, składający się z sześciu dysz: dwóch przed przednią osią oraz czterech po bokach. Dzięki temu możliwy stał się bezpieczniejszy przejazd po nawierzchniach gorących, dymiących, oblanych paliwem albo skażonych. 

REKLAMA

REKLAMA

Do oświetlenia miejsca akcji po zmroku albo w warunkach ograniczonej widoczności dedykowano zaś: boczne lampy oraz wysuwany pneumatycznie, teleskopowy masz z dwoma najaśnicami LED – 2xLED.

Wymiary ciężkiego lotniskowego ratowniczo-gaśniczego Volvo FMX 540 6x6 dla bukaresztańskiego lotniska określono na – długość x szerokość x wysokość – 10000 x 2550 x 3865 mm, z kolei jego dopuszczalną masę całkowitą na około 26000 kg.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij