REKLAMA

Lotniskowy Mercedes Zetros Rosenbauer MT BUFFALO Cz.1

Pod koniec października Rosenbauer ujawnił informację o najnowszym wcieleniu swojego ciężkiego, terenowego, częściowo aeromobilnego – nadającego się do przerzutu strategicznego w ładowniach samolotów klasy średniej – lotniskowego samochodu ratowniczo-gaśniczego.

Rosenbauer Zetros Producent

Pojazd ten należy do premierowej serii zabudów austriackiego potentata - MT – Modular Technology – Technologia Modułowa, co oznacza gamę specjalistycznych nadwozi wykonanych przy zachowaniu bardzo szerokiej i głębokiej modularyzacji. Jest to gama na tyle elastyczna zastosowaniowo, że oprócz klasycznego podwozia szosowego może być montowana na podwoziach typowo terenowych, takich jak Zetros firmy Mercedes-Benz. W rezultacie, przy odpowiedniej kompletacji nośnika, auto staje się niezwykle uniwersalnym i wszechstronnym lotniskowym ciężkim samochodem ratowniczo-gaśniczym, co więcej w pewnych sytuacjach – przy m.in. masie rzędu 22000-23000 kg, nadającym się do przerzutu strategicznego w samolotach transportowych klasy średniej.

MT w wykonaniu lotniskowym na Zetrosie nosi nazwę MT Airport Buffalo. Obecnie – w wydaniu oznaczonym jako MT 6100/750/250 – bazuje na 3-osiowym podwoziu Zetros 3348A w układzie napędowym 6x6, o rozstawie osi 5050 mm. Źródło napędu tej odmiany stanowi silnik Euro 3 o mocy maksymalnej 480 KM/350 kW, współpracujący z automatyczną skrzynią biegów Allison 4500, skrzynią rozdzielczą oraz mostami napędowymi. Mosty te otrzymały blokady mechanizmów różnicowych, uzupełnione przez blokady międzymostowe. Most przedni cechuje się nośnością 9000 kg, mosty tylnego tandemu każdy po 10000/13000 kg (2x10000/13000 kg). Ramę podwozia wyróżnia klasyczny układ drabinowy – z podłużnicami i poprzeczkami, z kolei pojemność zbiornika paliwa określono na 300 litrów. Zawieszenie wszystkich osi jest mechaniczne, układ elektryczny 24-voltowy, a układ hamulcowy pneumatyczny, dwuobwodowy, z systemem ABS. Ponieważ w tym przypadku dążono również do zachowania bardzo wysokiej mobilności taktycznej – wysokiej dzielności terenowej, na wszystkich kołach założono wyłącznie pojedyncze ogumienie z bieżnikiem terenowym. Wskutek powyższego mobilność ciężarówki wzrosła właśnie do wysokiej, lecz za cenę spadku jej dopuszczalnej masy całkowitej z nominalnych 33000 do 29000 kg. Niemniej w tym przypadku nie stanowi to problemu.

REKLAMA

Poza tym pojazd otrzymał klasyczną – za silnikiem i jedyną stosowaną w Zetrosie – kabinę, czyli długą, z dachem o normalnej wysokości i ze ściętymi bocznymi górnymi narożami, dla poprawy mobilności strategicznej. Kabina ta mieści cztery osoby załogi.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA