REKLAMA

Lotniskowy Mercedes Zetros Rosenbauer MT BUFFALO Cz.2

Pod koniec października Rosenbauer ujawnił informację o najnowszym wcieleniu swojego ciężkiego, terenowego, częściowo aeromobilnego – nadającego się do przerzutu strategicznego w ładowniach samolotów klasy średniej – lotniskowego samochodu ratowniczo-gaśniczego.

Rosenbauer Zetros Producent

Wykonana przez Rosenbauera zabudowa to modułowa koncepcja projektowa, konstrukcyjnie i wykonawczo polegająca na cięciu laserowym – wprowadzono tu krawędziowane blachy aluminiowe i wytłaczane profile aluminiowe. Całe nadwozie umieszczono na przykręcanej ramie pomocniczej. Boczne skrytki na sprzęt i wyposażenie, rozlokowane symetrycznie w liczbie po dwie na każdą stronę, są zamykane roletami Rosenbauer z zamknięciem typu barlock, by zapewnić pyło- i wodoszczelną barierę. Pojemności poszczególnych zbiorników równają się: zbiornika wody 6150 litrów, zbiornika środka pianotwórczego 750 litrów. Oba zbiorniki powstały z polipropylenu. Przy tym system gaśniczy składa się ze zrobionej m.in. z brązu autopompy N35 o wydajności do 3500 l/min przy 10 barach, ze zintegrowanym systemem wstępnego mieszania piany, systemu gaszenia proszkowego, linii szybkiego natarcia dla wody/piany i proszku oraz działek wodno-pianowych – przedniego-zderzakowego i dachowego, obu zdalnie sterowanych. Działko dachowe – tzw. wieżyczka dachowa to typ Rosenbauer RM35C, o wydajności maksymalnej 3000 l/min przy 10 barach i odległości rzutu do około 75 m. Obsługuje się je za pomocą joysticka w kabinie. Drugie z działek – przednie-zderzakowe to typ Rosenbauer RM15C o wydajności maksymalnej 1500 l/min przy 10 barach i maksymalnym zasięgu rzutu do około 70 m. Obsługa odbywa się uchwytem pistoletowym w kabinie kierowcy. System dozowania środka pianotwórczego to automatyczny system wstępnego mieszania piany typ FIXMIX 2.0 A, pozwalający na uzyskiwanie stężeń 1%, 3% i 6%. System szybkiego natarcia ND obejmuje zwijadło GR4 z wężem o długości 60 m i o średnicy 32 mm, z dyszą Rosenbauer Select Flow RB101. System gaszenia proszkowego to zaś system MINIMAX z 250 kg proszku gaśniczego i z urządzeniem do szybkiego natarcia w GR2. Do tego dochodzą zraszacze podwoziowe w liczbie sześciu sztuk, o wydajności 75 l/min, każdy przy ciśnieniu 10 barów.

Poza tym, ze względu na rodzaj zastosowanej skrzyni biegów, możliwa jest jazda w trybie Pump&Roll – pompuj i jedź, co oznacza jednoczesną jazdę i pracę układu wodno-pianowego wraz z podawaniem środków gaśniczych.

REKLAMA

W MT Rosenbauer wprowadził swój najnowszy system sterowania RBC LCS (Logic Control System), oparty na technologi magistrali CAN. W rozwiązaniu tym sterowanie i monitorowanie podwozia, nadwozia, gaszenia oraz urządzeń systemowych i ostrzegawczych realizuje się w sposób zintegrowany. Intuicyjna obsługa jest możliwa za pomocą 10-calowego wyświetlacza kierowcy w kabinie oraz 3,5-calowego wyświetlacza i digipot w tylnym przedziale autopompy.

Kompletacja obejmuje jeszcze światła ostrzegawcze i oświetlenie pola pracy. Dwa migające światła LED znajdują się na dachu kabiny. Lampa ostrzegawcza Federal PA 300 ma funkcję syreny. Kierunkowskazy LED zintegrowano w tylnej galerii dachu. Bliskie i dalekie oświetlenie otoczenia gwarantuje z kolei wysoką wydajność i zawiera taśmy LED zintegrowane z dachem, na całej długości nadwozia tworzące tzw. galerię dachową. Uzupełnia je wysuwany masz oświetleniowy typ FIRECO Fire CAN LED z najaśnicami 8 x 42 W – po wysunięciu wysokość masztu od powierzchni drogi równa się około 6,0 m, a maszt ten obsługuje się za pomocą pilota na kablu – pilota kablowego.

W pojeździe zainstalowano także z przodu elektryczną wciągarkę linową typ WARN Serie 9, o maksymalnej sile uciągu 41 kN, z liną o długości 30 m i średnicy 11 mm, obsługiwaną pilotem kablowym.

Zasadnicze wymiary ciężkiego lotniskowego, po części aeromobilnego samochodu ratowniczo-gaśniczego Rosenbauer MT Airport Buffalo 6100/750/250 na 3-osiowym podwoziu Mercedes Zetros 3348A 6x6 określono na – długość x szerokość x wysokość – 10.300 x 2.550 x 3.550 mm.

Przy tej okazji warto wspomnieć, że Rosenbauer jest pierwszym i jak dotąd jedynym producentem, który zbudował lotniskowy samochód strażacki na nowym podwoziu Zetrosa. Niemniej, ze względu na swoje wyjątkowe właściwości terenowe, wariant ten idealnie nadaje się również do pełnienia roli samochodów ratowniczo-gaśniczych dla jednostek zawodowych, ochotniczych i przemysłowych, muszących pracować w trudnym terenie.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA