REKLAMA

MAN CitE - IAA 2018 Cz.1

Program rozwoju i testowania e-ciężarówek stanowi część harmonogramu e-mobilności MAN Truck&Bus dla śródmiejskich rozwiązań transportowych, które od 2022 roku mają stanowić część oferty produktowej. Przy tym autobusy i ciężarówki wykorzystują wspólny element modułowy eMobility, który w przyszłości będzie dostępny do najróżniejszych zastosowań.

Producent
Fot. Producent

eTGM wpisuje się idealnie w szersze hasło MAN-a dotyczące elektryfikacji transportu, a brzmiące „Przyszłość miejskiego transportu towarów i przewozu osób to elektryczność”. W związku z tym na wystawie firma pokazała jeszcze w pełni elektryczny model dostawczy eTGE, czyli elektryczną wersję akumulatorową nowego swojego auta dostawczego. W ten sposób jako jeden z pierwszych wytwórców wprowadza w pełni elektryczne rozwiązania dla całego obszaru logistyki miejskiej, angażującego wykonania o dopuszczalnej masie całkowitej od 3500 do 26000 kg. Dla Prezesa koncernu – Joachima Dreesa jest to najważniejszy obszar zastosowania w sferze taboru użytkowego z napędem elektrycznym: „W środowisku miejskim samochody ciężarowe z napędem elektrycznym pokażą swoje mocne strony najwyraźniej. Są one lokalnie bezemisyjne i przyczyniają się do poprawy jakości powietrza w mieście. Poza tym są bardzo ciche – dzięki temu mogłyby w przyszłości np. sprawdzić się podczas nocnych dostaw do supermarketów, co odciążyłoby ruch miejski w ciągu dnia. To dla nas jasne: przyszłość miejskiego transportu towarów i przewozu osób to elektryczność”. O ile jednak eTGE jest gotowy do sprzedaży, a eTGM do fazy ostatecznych testów u użytkowników, o tyle trzecia, w pełni elektryczna ciężarówka eksponowana przez MAN-a na wystawie miała kompletnie inny charakter. Ciężarówką tą był bowiem gotowy do jazdy egzemplarz studyjnego typu CitE, jawiącego się jako koncepcja bezkompromisowego, miejskiego samochodu z jedynie napędem elektrycznym, wyznaczającego kierunki w transporcie dostawczym na obszarach miejskich. Jego przygotowanie stanowi wyraźną odpowiedź podmiotu na to, jak postrzega – widzi on miejską logistykę przyszłości za kilka, kilkanaście lat. W tym kontekście eTGM powstał w odpowiedzi na potrzeby i wymagania dnia dzisiejszego w tej sferze. W CitE wzięto natomiast pod uwagę pewne przewidywania i wskazówki odnośnie do dnia jutrzejszego. Przede wszystkim nastąpiło wyjście z założenia, że przewozy drogowe w mieście są i będą stanowić dla niemal wszystkich zaangażowanych w nie stron coraz większe wyzwanie. M.in. do 2050 roku liczba mieszkańców miast na całym świecie wzrośnie o około 50%. Taka tendencja wiąże się głównie ze wzmożonym transportem dostawczym, wywozem odpadów i dostawami w ramach tzw. ostatniej mili, powodując hałas, korki oraz emisję spalin. Efektem tego są coraz bardziej zaostrzone przepisy i ustawy. Dlatego dostawcy usług transportowych i zaopatrzeniowych muszą powyższe uwzględnić w procesach roboczych w swoich firmach, a równocześnie być w stanie sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na przemieszczanie. Stawia się tu jednak dość kluczowe pytania:

REKLAMA
  • w jaki sposób dostarczyć towary do sklepów w mieście mimo surowych ograniczeń w zakresie hałasu i spalin?
  • jak skutecznie i efektywnie realizować dostawy w ramach tzw. logistyki ostatniej mili, przy z jednej strony stale wzrastającej liczbie przesyłek, z drugiej wzroście wymagań jakościowych co do m.in. pewności, punktualności i bezpieczeństwa dostaw, z trzeciej nasilających się obostrzeń i utrudnień w ruchu, z czwartej braku wykwalifikowanych kierowców, z piątej problemów z komunikacją z odbiorcom w celu unikania ponownego przekazania;
  • w jaki sposób zapobiegać wypadkom i szkodom w wyniku kolizji, powstającym wskutek coraz większego natężenia ruchu drogowego w mieście?
  • co może ułatwić codzienną pracę kierowcy, który realizując trasę, musi kilkadziesiąt razy wsiadać i wysiadać z samochodu?

MAN dostarcza odpowiedzi na te pytania w postaci modelu CitE jako pojazdu dostawczego. Joachim Drees komentuje: „CitE to coś więcej niż koncepcja pojazdu. To nasza odpowiedź na wymagania świata miejskiego transportu towarów”. A z CitE niemożliwe stało się rzeczywistością!

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA