MAN New TG: jeszcze bardziej wydajny i oszczędny Cz.1

Zaledwie niespełna półtora roku po prezentacji głęboko odnowionej palety aut MAN ponownie je udoskonala, by jeszcze bardziej odpowiadały wymaganiom logistyczno-transportowym Poziomu 4.0. Mają być one zatem bardziej wspierające i wspomagające przewoźnika, wydajniejsze i bardziej cyfrowe, wskutek dodania kolejnych funkcji, dzięki którym premierowa generacja ciężarówek staje się jeszcze nowocześniejsza.

Man TG Producent

W pierwszym roku obecności na rynku nowa generacja na co dzień dowiodła swojej wysokiej efektywności paliwowej, co potwierdzają m.in. zarówno same firmy transportowe w całej Europie, jak i wyniki prasowych jazd próbnych. Oszczędność paliwa na poziomie do 8,2% w porównaniu z poprzednią wersją wyznacza imponujące standardy. Niemniej premierowa generacja ma być jeszcze bardziej ekonomiczna dzięki nowej technologii zwiększania wydajności dostępnej od drugiej połowy 2021 roku. W połączeniu ze skrzynią biegów MAN TipMatic 12 dodatkowe środki zwiększające wydajność, takie jak dynamiczna regulacja momentu obrotowego, redukcja prędkości podczas jazdy na biegu jałowym oraz ulepszenia aerodynamiczne, które zostaną wprowadzone w drugiej połowie 2021 roku, mogą się mianowicie przełożyć na dalsze obniżenie zużycia paliwa, nawet o około 3,7 procenta. Co więcej, silniki spełniają nową normę emisji spalin Euro 6e. Fakt, że nowy TGX oferuje dodatkowy potencjał oszczędności do 3,7 procent dzięki nowym środkom zwiększającym wydajność dowiodły jazdy testowe.

REKLAMA

Ponieważ stanie w miejscu oznacza, że realnie się cofa, dlatego inżynierowie MAN kontynuują prace nad oszczędnościami paliwa. W trakcie niedawnego sprawdzianu dotyczącego zużycia paliwa, zestaw naczepowy z ciągnikiem TGX, wyposażonym w silnik mocy 510 KM oraz nowe funkcje zwiększające wydajność, osiągnął oszczędność paliwa do 3,7 procent w porównaniu z pojazdem referencyjnym o podobnej konfiguracji, ale bez nowych środków optymalizacyjnych. Niezależny partner TÜV Süd sprawdził, czy zostały prawidłowo wdrożone metodologia prób i jazdy testowe ukierunkowane na pomiar zużycia paliwa.

Nowa technologia silnika: mniejsze zużycie i większa trwałość

Nowa funkcja dynamicznej regulacji momentu obrotowego, którą można zamówić dla silnika D26 od lipca, a dla silnika D38 od października, odgrywa istotną rolę w tej dodatkowej redukcji zużycia paliwa. Przejmuje ona w odpowiednich stanach pracy obciążenie silnika, w ten sposób optymalizując zużycia paliwa. W zależności od momentu obrotowego i liczby obrotów na mapie jednostkowego zużycia paliwa istnieją zakresy – pola, w których silnik pracuje najwydajniej – z największą efektywnością, tj. z najniższym zużyciem paliwa na kilowatogodzinę. Inteligentna funkcja dynamicznej regulacji momentu obrotowego MAN automatycznie przenosi parametry pracy silnika do tych zakresów. Program jazdy Efficiency Plus został więc zaprojektowany tak, aby w ten specyficzny sposób dynamicznie redukować moment obrotowy. Warunkiem pozostaje, aby proces redukcji nie inicjował zmiany biegów. Ta funkcja jest dostępna z lub bez funkcji tempomatu zależnego od terenu MAN EfficientCruise, zarówno w prostym trybie tempomatu, jak i podczas jazdy na luzie.

W silniku D26 dodatkowy wkład w obniżkę zużycia paliwa wynika z redukcji prędkości obrotowej o 50 obr/min w połączeniu z funkcją MAN EfficientRoll. Na łagodnych zjazdach ze wzniesień – trasach o lekkim nachyleniu funkcja wolnego koła – biegu jałowego przełącza bowiem skrzynię biegów w położenie neutralne, w ten sposób spożytkowując energię toczenia się auta. W fazie toczenia silnik pracuje na biegu jałowym, odłączony od przekładni. Dzięki ostatnim zmianom liczba obrotów podczas jazdy na luzie ulega zmniejszeniu z poziomu 600 obr/min do 550 obr/min. A mniej obrotów silnika przekłada się na niższe zużycie paliwa.

Poza tym do poprawy efektywności paliwowej przyczyniają się odpowiednie smary. Nowy olej silnikowy Paragon MAN 3977 5W-20 pozwolił na osiągnięcie znacznej redukcji tarcia w silniku, co bezpośrednio przyczynia się do obniżki zużycia paliwa. Co więcej, mniejsze zużycie i tarcie oznaczają dłuższą trwałość poszczególnych elementów silnika, do czego dochodzą mniejsze zużycie oleju i dłuższe okresy między jego wymianami. Poza poprawą efektywności paliwowej silników D26 i D38, od października 2021 roku wszystkie nowe jednostki D08, D15 i D26 będą spełniać przyszłą normę emisji spalin Euro 6e, a silnik D38 spełni ją od stycznia 2022 roku. Norma ta stanie się obowiązkowa dla wszystkich nowo zarejestrowanych pojazdów od 1 stycznia 2022 roku i w porównaniu do Euro 6d ponownie zaostrzy warunki brzegowe dla ustawowych systemów mobilnego pomiaru emisji (Portable Emissions Measurements Systems – PEMS). Obejmuje to proces monitorowania fazy nagrzewania silnika od temperatury płynu chłodzącego 30 stopni Celsjusza oraz wprowadzenie wartości granicznej dla liczby cząstek. Powyższe zabezpiecza jeszcze bardziej zrównoważoną ochronę środowiska w rzeczywistych operacjach.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA