MAN New TG: jeszcze bardziej wydajny i oszczędny Cz.2

Zaledwie niespełna półtora roku po prezentacji głęboko odnowionej palety aut MAN ponownie je udoskonala, by jeszcze bardziej odpowiadały wymaganiom logistyczno-transportowym Poziomu 4.0. Mają być one zatem bardziej wspierające i wspomagające przewoźnika, wydajniejsze i bardziej cyfrowe, wskutek dodania kolejnych funkcji, dzięki którym premierowa generacja ciężarówek staje się jeszcze nowocześniejsza.

Man TG Producent

Stała ekonomiczność: najbardziej wydajna technologia przekładni w produkcji seryjnej

Oprócz optymalnego wykorzystania przez silnik każdej kropli paliwa, w ogólnym jego zużyciu równie istotną rolę ma do odegrania skrzynia biegów. Z tego powodu w przyszłości we wszystkich standardowych ciągnikach siodłowych MAN będzie seryjnie stosować wyjątkowo lekką, a jednocześnie przenoszącą wysoki moment obrotowy przekładnię MAN TipMatic 12, gwarantującą również szczególnie wysoką wydajność w zakresie przenoszenia napędu. Cechują ją 12 biegów do przodu i 2 biegi wsteczne, dostępność w wersji z najwyższym biegiem bezpośrednim lub nadbiegiem oraz automatyczne przejmowanie przełączania sprzęgła i biegów. W połączeniu z wykrywaniem obciążenia i nachylenia system zmiany biegów MAN Tip-Matic w każdej sytuacji w sposób sterowany komputerowo określa optymalną strategię uruchamiania i zmiany biegów. Funkcja Smart Shifting umożliwia wyjątkowo szybką zmianę biegów przy minimalnych przerwach w trakcji, w rezultacie zapobiegając utracie wydajności. W przypadku wymagającej topografii MAN TipMatic 12 występuje z Retarderem 35, zabezpieczającym wysoki maksymalny ciągły moment hamowania, wynoszący 3500 Nm. Znaczny potencjał oszczędności przekładni jest szczególnie widoczny w połączeniu z zależnym od topografii tempomatem MAN EfficientCruise. System wspomagania oparty na GPS stanowi rozszerzenie adaptacyjnego tempomatu ACC z regulacją odległości. W sposób ciągły określa aktualną pozycję i kierunek jazdy ciężarówki oraz łączy te informacje z zapisanymi danymi mapy drogowej i trasą zaplanowaną w systemie nawigacyjnym. Umożliwia to systemowi ustalenie topografii drogi oraz ciągłe obliczanie optymalnej strategii zmiany prędkości i zmiany biegów dla szczególnie oszczędnego stylu jazdy.

REKLAMA

Jeszcze lepsza aerodynamika: nowa osłona przeciwsłoneczna z potencjałem oszczędności

Dotychczas nowa generacja zyskała uznanie nie tylko ze względu na wydajność układu napędowego, ale i z powodu niezłej aerodynamiki. Również pod tym względem inżynierowie MAN nieustannie pracują nad tym, aby dobre stało się lepsze. Od października kolejnym zauważalnym dodatkiem do kabin GM i GX ostatniej generacji ciężarówek jest nowa osłona przeciwsłoneczna. Zoptymalizowano ją aerodynamicznie w taki sposób, że po raz pierwszy umożliwia zmniejszenie zużycia paliwa, którego pojazd nie uzyska bez tej osłony. Tym samym gwarantuje lepszy przepływ powietrza wokół słupka A przy dachu, zapobiegając niekorzystnej przerwie w jego przepływie – tzn. powoduje, że strumień powietrza przepływa obok słupka przy dachu w sposób ciągły, unikając niekorzystnych przerw w przepływie. Do tego wyraziste wzornictwo osłony przeciwsłonecznej, wraz z zastępującym tradycyjne lusterka boczne nowym systemem MAN OptiView nadaje nowemu TGX wzmocniony wygląd.

Ogólnie, biorąc pod uwagę wszystkie środki wydajności technicznej dostępne w drugiej połowie 2021 roku, nowa generacja stała się jeszcze bardziej oszczędna, zrównoważona i ekonomiczna, przy niskim całkowitym koszcie posiadania. Powyższe w znacznym stopniu przyczynia się do dalszego wzrostu rentowności firm transportowych, a tym samym do poprawy konkurencyjności oraz upraszczania ich codziennej działalności.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA