MAN New TG: jeszcze bardziej wydajny i oszczędny Cz.3

Zaledwie niespełna półtora roku po prezentacji głęboko odnowionej palety aut MAN ponownie je udoskonala, by jeszcze bardziej odpowiadały wymaganiom logistyczno-transportowym Poziomu 4.0. Mają być one zatem bardziej wspierające i wspomagające przewoźnika, wydajniejsze i bardziej cyfrowe, wskutek dodania kolejnych funkcji, dzięki którym premierowa generacja ciężarówek staje się jeszcze nowocześniejsza.

Man TG Producent

Bezpieczeństwo bez lusterek: nowe funkcje asystujące dla pojazdów – ciężarówki zapewniają kierowcom jeszcze większy poziom praktycznego bezpieczeństwa.

Niespełna rok po udanym wprowadzeniu na rynek koncern ujawnił dodatkowe systemy asystujące, dostępne w seriach TGX, TGS, TGM i TGL, które zadebiutują w drugiej połowie 2021 roku. Przede wszystkich ostatnia generacja pojazdów wkrótce będzie dostępna z w pełni kompleksowym systemem zamiany lusterek – tzn. zintegrowanym systemem kamer, dostępnym od października, który może całkowicie zastąpić lusterka zewnętrzne. Nowa, opcjonalna funkcja MAN CruiseAssist może być używana do bezpiecznego kierowania, hamowania i przyspieszania TGX i TGS w ruchu ulicznym na autostradzie, przez co wówczas ułatwia w pełni wspomaganą jazdę. Co więcej, od października do TGM można zamówić nowego asystenta unikania kolizji, podobnie jak funkcję wspomagania zmiany pasa LCS i funkcję asystenta skrętu. Przy tym oferowane przez MAN Individual dodatkowe systemy kamer jeszcze bardziej poprawiają poziom bezpieczeństwa.

REKLAMA

Najbardziej uderzającym wizualnie systemem asystującym, dostępnym od października, jest nowy system wymiany lusterek, zastępujący kamerami nie tylko lewe i prawe zewnętrzne i szerokokątne lusterka wsteczne, ale także lusterka przednie i krawężnikowe. Oprócz prawnie określonych pól widzenia, zintegrowany system zapewnia widoczność/obrazy specjalnie dostosowane do różnych sytuacji drogowych, takich jak skręcanie, manewrowanie oraz jazda autostradą.

Bez luster dla optymalnej widoczności: nowy system kamer zamiast lusterek w MAN

Celem procesu rozwoju było umożliwienie kierowcom szybkiego, wizualnego zrozumienia tego, co dzieje się na drodze i wokół pojazdu oraz aby umożliwić im pewną ocenę bieżącej sytuacji, w ten sposób zabezpieczając im optymalne wsparcie za kierownicą. W tym celu zasadę działania i koncepcję wyświetlania MAN Optiview dopasowano do specyficznych wymagań naturalnej percepcji człowieka. System składa się z pięciu kamer. Z każdej strony auta zewnętrzne lusterka wsteczne, szerokokątne i krawężnikowe zostały zastąpione kamerą krawężnikową i kamerą szerokokątną. Soczewki zintegrowano z wysuwanymi ramionami obudowy nad ościeżnicami i w zależności od temperatury otoczenia są one podgrzewane automatycznie. Oznacza to, że obrazy pozostają wyraźne nawet w mroźnych warunkach. Kolejną kamerę zamontowano na słupku A, tym samym zastępując lusterko przednie. Ponadto specjalne filtry we wszystkich kamerach oznaczają, że olśnienie pozostaje minimalne, nawet jeśli słońce jest bardzo nisko nad horyzontem lub reflektory pojazdów z tyłu są wyjątkowo widoczne. Przy tym specjalny sposób ukierunkowania strumienia powietrza wokół obudów kamer chroni kamery przed deszczem i bryzgami wody, w rezultacie gwarantując wysoką jakość obrazu nawet w niesprzyjających warunkach pogodowych. Obrazy z kamer bocznych są wyświetlane w jakości HD na dwóch dużych dodatkowych ekranach w kabinie, z których każdy zamocowano na słupku A na tej samej wysokości, co linia wzroku kierowcy. 15-calowy ekran po stronie drugiego kierowcy jest nieco większy niż 12-calowy po stronie kierowcy, aby zrekompensować większą odległość oglądania. Jasność i kontrast ekranów automatycznie są automatycznie dostosowywane do jasności otoczenia. W razie potrzeby można je także wyregulować ręcznie, np. podczas jazdy nocą. Odbywa się to za pomocą modułu sterującego w drzwiach kierowcy i drzwiach pasażera, w miejscach, gdzie normalnie znajdują się przyciski sterujące tradycyjnych lusterek.

System MAN OptiView może generować na podstawie obrazów rejestrowanych przez kamery boczne trzy różne ustawienia ekranu: widok standardowy, zoom i szerokokątny. Zmiana ustawień odbywa się automatycznie w zależności od takich parametrów, jak jazda do przodu lub do tyłu, prędkość oraz kąt kierowania. Kierowca może przy tym uwzględnić swoje indywidualne preferencje lub w każdym momencie przy pomocy zainstalowanego w drzwiach modułu obsługi manualnie wybrać odpowiednie ustawienie widoku.

MAN OptiView może generować trzy różne obrazy na podstawie sposobu interakcji kamer bocznych: widok standardowy, zoom i widok szerokokątny. Widok jest przełączany automatycznie w zależności od prędkości, kąta skrętu i tego, czy pojazd porusza się do przodu czy do tyłu. W dowolnym momencie kierowca może określić indywidualne preferencje lub ręcznie wybrać ustawienie widoku za pomocą modułu sterującego drzwiami. Widok domyślny jest zawsze aktywowany automatycznie po otwarciu drzwi lub włączeniu zapłonu. Pola widzenia pokazane w widoku standardowym są porównywalne z polami konwencjonalnych lusterek. Pozioma i pionowa linia podziału dzieli ekran na cztery odpowiadające sobie ćwiartki pól widzenia, porównywalne z zewnętrznymi lusterkami wstecznymi, lusterkami szerokokątnymi i lusterkami krawężnikowymi. Pola widzenia kamer są cyfrowo połączone w spójny obraz, dzięki czemu kierowca szybko i pewnie jednym spojrzeniem może zobaczyć obszary z boku i z tyłu ciężarówki. W generowanym obrazie nie ma martwych punktów. W opcji zbliżenia – zoom kamery boczne zapewniają powiększony widok. W takim przypadku kwadrant odpowiadający widokowi z lusterka zewnętrznego staje się znacznie większy na ekranie. Widok ten jest aktywowany automatycznie przy prędkości 60 km/h, ale można go wybrać ręcznie od 50 km/h w górę. Dzięki tej funkcji na wczesnym etapie da się wykryć pojazdy szybko zbliżające się na sąsiednim pasie. Widok zoom okazuje się również niezwykle pomocny w manewrowaniu podczas cofania. Dzięki temu, że obraz dostarczany jest przez kamerę, na ekranie nie ma martwego pola ani po stronie kierowcy, ani po stronie zmiennika. Jednocześnie usunięcie konwencjonalnych lusterek zwiększa bezpośrednie pole widzenia kierowcy przez boczne szyby.

Widok szerokokątny to trzecie możliwe ustawienie. W przypadku wybrania tego widoku na ekranach wyświetlane są tylko obrazy z kamery szerokokątnej. Może to być wyjątkowo przydatne przy niższych prędkościach w trakcie jazdy w mieście lub podczas cofania. W związku z tym widok szerokokątny jest aktywowany automatycznie po wybraniu biegu wstecznego, ale poza tym istnieją dwa inne tryby do wyboru. Jeśli kierowca zdecyduje się na tryb „city automatic” - tzn. automatycznej jazdy w mieście, kamera szerokokątna pozostaje automatycznie aktywna do momentu osiągnięcia prędkości 50 km/h. W trybie automatycznej jazdy na zakrętach system samoczynnie włącza z kolei widok z kamery szerokokątnej w momencie osiągnięcia określonego kąta między pojazdem a naczepą lub przyczepą, bądź w momencie włączenia kierunkowskazu. W ten sposób kierowca może bezpiecznie obserwować całe otoczenie pojazdu, by odpowiednio wcześnie zauważyć znajdujących się w pobliżu rowerzystów i pieszych albo istniejące przeszkody. Bliski obszar przed pojazdem, w normalnych warunkach prawie niewidoczny, jest rejestrowany przez przednią kamerę. Za każdym razem, gdy auto porusza się z prędkością do 10 km/h, przesyła ona obraz w wysokiej rozdzielczości na 12-calowy ekran systemu multimedialnego MAN.

Oprócz różnych widoków ekranów MAN OptiView oferuje inne funkcje pomocnicze. Na przykład prowadnice szerokości i długości można nałożyć na widoki ekranów bocznych, ułatwiając kierowcy ocenę odległości i wymiarów podczas wyprzedzania lub manewrowania. Co więcej, w systemie MAN OptiView na dwóch bocznych ekranach wyświetlane są też wskaźniki ostrzegawcze asystenta skrętu – systemu wspomagania przy skręcaniu, wspomagania zmiany pasa ruchu LCS oraz asystenta zmiany pasa ruchu – systemu zapobiegającego kolizji przy zmianie pasa ruchu. Kolejną przydatną i zwiększającą bezpieczeństwo funkcją dodatkową w przypadku przerw jest tryb monitorowania. Ten tryb pozwala kierowcy oglądać otoczenie samochodu na bocznych ekranach w formie obrazu dostarczanego z kamery szerokokątnej oraz na ekranie systemu medialnego w formie obrazu rejestrowanego przez kamerę przednią. Powyższe okazuje się przydatne szczególnie w nocy, gdy zasłony są zaciągnięte, by na wczesnym etapie wykryć podejrzane ruchy wokół ciężarówki. Tryb monitorowania można aktywować w pozycji leżącej, korzystając z modułu obsługi znajdującego się przy dolnej leżance. Jeśli oprócz OptiView pojazd zaopatrzono w kamerę cofania, obraz z tej kamery jest także wyświetlany na ekranie multimediów w widoku podzielonego ekranu – w formie split-screen. Ogólnie nowy system kamer zastępujący tradycyjne lusterka jeszcze bardziej usprawnia stanowisko pracy kierowcy w pojazdach MAN nowej generacji.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA