MAN New TG: jeszcze bardziej wydajny i oszczędny Cz.4

Zaledwie niespełna półtora roku po prezentacji głęboko odnowionej palety aut MAN ponownie je udoskonala, by jeszcze bardziej odpowiadały wymaganiom logistyczno-transportowym Poziomu 4.0. Mają być one zatem bardziej wspierające i wspomagające przewoźnika, wydajniejsze i bardziej cyfrowe, wskutek dodania kolejnych funkcji, dzięki którym premierowa generacja ciężarówek staje się jeszcze nowocześniejsza.

MAN CruiseAssist: wspomaganie jazdy w całym zakresie prędkości

MAN CruiseAssist, który można zamówić od lipca 2021 roku, to ciekawy i użyteczny nowy dodatek do gamy pomocy w prowadzeniu auta. Ten asystent transportu długodystansowego samodzielnie steruje układem napędowym, hamulcami i układem kierowniczym w całym dopuszczalnym zakresie prędkości na autostradach i drogach krajowych podobnych do autostrad, ze strukturalnym rozdzieleniem pasów ruchu. System ten automatycznie porusza ciężarówką po pasie, utrzymuje ustawową minimalną odległość od poprzedzających pojazdów i w razie potrzeby wyhamowuje samochód za nieruchomym pojazdem aż do zatrzymania, np. przy w korkach. Po krótkich postojach system zaś automatycznie uruchamia się ponownie. To nie tylko odciąża kierowcę w sytuacjach stop-and-go, wymagających dużej koncentracji, ale i sprawia, że długie jazdy przy dużym natężeniem ruchu stają się mniej męczące. Co ważne, zachowana zostaje ustawowa odległość między pojazdami, co w dłuższej perspektywie zmniejsza prawdopodobieństwo kolizji z tyłu. System ten bazuje na czujnikach, wykorzystując kombinację radaru i kamery, już standardowo montowaną w asystencie – systemie wspomagania nagłego hamowania i systemie ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu LDW, obu wykrywających zarówno ruch z przodu, jak i oznaczenia pasów ruchu. Nowy system – analogicznie jak klasyczny aktywny tempomat (ACC) – wykorzystuje zarejestrowane przez radary i kamery informacje dotyczące ruchu pojazdów z przodu i oznaczenia pasów ruchu do samodzielnego sterowania ruchem auta w kierunku podłużnym oraz ruchem kierownicy, w celu utrzymania pojazdu na pasie przy pomocy elektrycznego systemu wspomagania układu kierowniczego MAN ComfortSteering. Dzięki tym informacjom system nie tylko zatem samodzielnie kontroluje ruch auta w kierunku wzdłużnym, jak typowy tempomat adaptacyjny (ACC), ale i ruch kierownicy za pomocą elektrycznego wspomagania kierownicy MAN ComfortSteering, aby auto pozostało na pasie. System nie tylko utrzymuje pojazd na środku pasa ruchu, ale – jak to robi większość kierowców – utrzymuje pojazd nieco na prawo od środka ze zmienną odległością około 20 centymetrów od zewnętrznego oznaczenia pasa. Jeśli przejazd odbywa się obok innego pojazdu na poboczu – stojącego na pasie awaryjnym – lub w pobliżu bariery ochronnej znajdującej się blisko pasa, system automatycznie przesuwa auto dalej w kierunku środka pasa, by zwiększyć odległość między tym autem a przeszkodą. W korkach, gdy auto zwalnia, system przesuwa je do samego oznakowania prawego pasa, tak że tworzy się korytarz dostępu dla pojazdów ratowniczych. Mimo, że system odciąża kierowcę, nie zwalnia go z pełnej odpowiedzialności za prowadzenie. Aby móc korzystać z funkcji asysty, prowadzący muszą więc cały czas trzymać ręce na kierownicy, by móc interweniować w razie potrzeby.

REKLAMA

Wszelkie ważne informacje dotyczące aktualnego stanu jazdy, takie jak odległość od poprzedzającego pojazdu i jego prędkość oraz stan aktywacji MAN CruiseAssist, są zawsze widoczne na wyświetlaczu wskaźników. Fakt, że dane nawigacyjne muszą być włączone, oznacza, że system jest dostępny tylko na autostradach i drogach szybkiego ruchu o parametrach podobnych do autostrad – tzn. ze strukturalnym rozdziałem pasów. System wyłącza się automatycznie, zanim pojazd dotrze do niezwykle trudnych odcinków drogi, na przykład zbyt ostrych zakrętów.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA