MAN New TG: jeszcze bardziej wydajny i oszczędny Cz.6

Zaledwie niespełna półtora roku po prezentacji głęboko odnowionej palety aut MAN ponownie je udoskonala, by jeszcze bardziej odpowiadały wymaganiom logistyczno-transportowym Poziomu 4.0. Mają być one zatem bardziej wspierające i wspomagające przewoźnika, wydajniejsze i bardziej cyfrowe, wskutek dodania kolejnych funkcji, dzięki którym premierowa generacja ciężarówek staje się jeszcze nowocześniejsza.

Man TG Producent

Asystent skręcania i wspomaganie zmiany pasa ruchu LCS dostępne również w serii TGM

Nowością w gamie funkcji TGM są także systemy wspomagania przy skręcaniu i zmianie pasa ruchu. Te dwa systemy, dostępne wcześniej tylko w TGX i TGS, są bardzo przydatnymi elektronicznymi współkierowcami, głównie w transporcie dystrybucyjnym. Przy prędkości do 30 km/h system wspomagania skrętu wykorzystuje czujniki radarowe do monitorowania słabo widocznego obszaru obok pojazdu po stronie pasażera. Trzyczęściowy pasek LED na słupku A lub, jeśli występuje MAN OptiView, wskaźnik systemu kamer zastępującego tradycyjne lusterka, w sytuacjach krytycznych odpowiada za stopniowe ostrzeganie, wysyłając sygnały alarmowe różnego stopnia. Poziom ostrzeżenia zależy od tego, jak daleko od pojazdu znajdują się inni wykryci użytkownicy drogi i czy wypadek jest nieuchronny, gdy ścieżki ruchu są obliczane z wyprzedzeniem. Jeśli system wykryje sytuację krytyczną, pojawi się najwyższy wizualny poziom ostrzegawczy i rozlegnie się dodatkowy sygnał dźwiękowy. Umożliwia to kierowcy interwencję w odpowiednim czasie i naprawienie sytuacji.

REKLAMA

Wspomaganie zmiany pasa ruchu LCS również wykorzystuje boczne czujniki radarowe i od prędkości 50 km/h monitoruje boczne strefy po lewej i prawej stronie pasa, na którym znajduje się ciężarówka. Jeśli przy zmianie pasa ruchu czujniki wykryją niebezpieczną sytuację spowodowaną przez pojazd zbliżający się z tyłu, zapewniają wczesne ostrzeżenie wizualne w taki sam sposób, jak system wspomagania skrętu – wysyłany jest wówczas optyczny sygnał akustyczny analogiczny, jak w przypadku systemu wspomagania przy skręcaniu.

Uzupełniająco do dostępnego dotychczas systemu kamer bocznych SCS wspierającego kierowcę przy skręcaniu, nowy system (VTA) dodatkowo wysyła sygnał akustyczny, oprócz informacji na monitorze zainstalowanym na słupku A po stronie pasażera. Jeżeli w strefie 2,5 x 6 metrów po prawej stronie pojazdu znajdują się inni uczestnicy ruchu, z głośnika pokładowego nadawany jest sygnał ostrzegawczy. Kamera zaopatrzona w czujnik GPS i inteligentne oprogramowanie przetwarzające obraz rozróżnia przy tym ludzi idących na piechotę lub jadących na rowerach oraz nieruchome obiekty, takie jak sygnalizacja świetlna czy latarnie. Do minimum ogranicza to liczbę fałszywych alarmów i sprawia, że system staje się niezawodnym towarzyszem bezpieczeństwa podczas każdej dostawy.

Nowe systemy wspomagania - asystujące, które będzie można zamawiać w drugim półroczu 2021 roku wraz ze sprawdzonym już wyposażeniem bezpieczeństwa MAN, w szczególności montowanym obowiązkowo seryjnie systemem hamowania awaryjnego (EBA), systemem ostrzegania przy niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LRA) lub aktywnym tempomatem ACC Stop&Go, zapewniają nowej generacji pojazdów wysoki poziom bezpieczeństwa i orientacji operacyjnej oraz eksploatację zgodnie z realizowanym zadaniem. W ten sposób MAN podkreśla wyjątkową otwartość na potrzeby przewoźników zgodnie z przyjętym celem: w ciężarówce optymalnie dostosowanej do realizacji stawianych przed kierowcami odpowiedzialnych i trudnych zadań zapewnienie im możliwie wygodnego i bezpiecznego stanowiska pracy, by pełna wyzwań praca tych ludzi była jak najłatwiejsza oraz jak najbezpieczniejsza.

W drugiej połowie 2021 roku pojawią się także nowe rozwiązania w zakresie systemów wideo i kamer MAN Individual, dostępne zarówno fabrycznie, jak i jako modernizacje. Te dodatkowe systemy kamer MAN Individual przełożą się na jeszcze większe bezpieczeństwo. Obecnie systemy te są szczególnie przydatne w ruchu miejskim i zapewniają znacznie lepszą widoczność we wszystkich kierunkach wokół ciężarówki.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA