[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ
4



OCEŃ
3.7

MAZ-6440 – niedoszła wersja do transportu dalekodystansowego z klasyczną kabiną Cz.1

MAZ-6440 – po rosyjsku МАЗ-6440 – to prototypowa ciężarówka od białoruskiego wytwórcy pojazdów użytkowych – firmy MAZ Минский автомобильный завод

Fot. Producent

W grudniu 2010 roku ukazały się pierwsze informacje, że biuro projektowe przedsiębiorstwa zaczęło rozwijać ciągnik nowej generacji. Model ten różnił się od swoich poprzedników przede wszystkim wprowadzeniem klasycznej kabiny – za komorą silnika, co pozwala w kabinie zastosować płaską podłogę, bez wnikającego do wnętrza tunelu jednostki napędowej. Tej kluczowej zmianie konstrukcyjnej towarzyszyły nowoczesne wzornictwo i luksusowe wyposażenie, zdecydowanie podnoszące komfort pracy prowadzącego.

Zaledwie sześć miesięcy później, w dniu 17 maja 2011 roku prototyp MAZ-6440RA został oficjalnie przedstawiony w Mińsku na Międzynarodowej Wystawie TIR. Kompletacyjnie prezentował się bardzo dobrze. Miał 3 osie i układ napędowy 6x4. Jego silnik, umieszczony pod potężnych rozmiarów maską, w przeciwieństwie do standardowych ciągników tego producenta, był odmianą 8-cylindrową, widlastą – V8, o pojemności aż 18 litrów. Pochodził od rosyjskiego wytwórcy – typ MMS D-283.4E4-22 – YaMZ D-283, spełniał normę emisji spalin EURO 4, osiągał moc maksymalną 440 kW/600 KM i współpracował z amerykańską 6-biegową automatyczną skrzynią przekładniową Allison 4500R. Napęd od niej był przekazywany na mosty tylnego tandemu, zaopatrzone w blokady mechanizmów różnicowych. Poza tym rama podwozia charakteryzowała się tradycyjnym układem z podłużnicami i poprzeczkami, na wszystkich kołach założono standardowe opony o rozmiarze 315/70R22.5 – z przodu pojedyncze, z tyłu podwójne – oraz zastosowano dwa zbiorniki paliwa o pojemności po 500 litrów każdy. Jednocześnie wiele elementów zapożyczono z odpowiedników z kabiną wagonową, gdyż w tym przypadku rozwój i wytwarzanie oryginalnych podzespołów okazywały się być zbyt drogie, a MAZ-6440 z założenia powstawał jako model, który miał cechować się konkurencyjną ceną. Dlatego cena ta nie mogła przekroczyć pewnej średniej.

REKLAMA

Kolejny kluczowy wyróżnik stanowiła klasyczna kabina o bardzo wysokim poziomie komfortu. Przykładowo auto wyposażono w ergonomiczne fotele o szerokim zakresie regulacji, dwie wygodne leżanki, klimatyzację, tempomat, cyfrowy tachograf, elektrycznie sterowany szyberdach, system DVD-Player "quad" ze zmieniarką dla pięciu płyt, 40-litrową lodówkę, elektrycznie regulowane lusterka, system stabilizacji oraz ergonomiczną tablicę rozdzielczą i kolumnę kierownicy o regulowanej wysokości i kącie pochylenia w płaszczyźnie wzdłużnej. Wnętrze tej kabiny pozwalało też swobodnie stanąć kierowcy w pozycji stojącej. Do tego doszły osłony reflektorów z włókna węglowego i oświetlenie stopni wejściowych.

Niemniej, z drugiej strony, masa własna wynosiła aż 11150 kg. To było zdecydowanie za dużo, nawet jeśli technicznie dopuszczalną masę całkowitą zestawu określono na 63000 kg. Ponadto maksymalne obciążenie osi przedniej równało się 7000 kg, osi tylnego napędowego tandemu sumarycznie 23000 kg, dopuszczalne obciążenie siodła 10 500 kg, długość samego ciągnika 8080 mm, długość zestawu 18450 mm, rozstaw osi 4300 + 1350 mm, wysokość sprzęgowa siodła 1150 mm, a prędkość maksymalna – elektronicznie ograniczona – 90 km/h.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij